xscat
Aktiv medlem
Hej allihopa, för nästan exakt 2 år sedan bad jag om råd här beträffande inköp av en digital systemkamera, ni var jättetrevliga allihop och det blev till slut en Sony Nex 5. Nu behöver jag ett nytt råd eftersom jag inte kan något "tekniskt", jag bara fotar Jag är mycket ute o cyklar på en racerhybrid, ofta i lantliga miljöer eller vid/nära hav och sjöar. Jag vet inte hur många gånger jag sett något jag velat fota men det har stupat på att jag inte kunde komma nära nog, varken i verkligheten eller med kameran. "Titta, den där pricken i bakgrunden är en kronhjort"...nä, inte så kul. Så nu vill jag köpa ett teleobjektiv som går både från "normal" till "tele" (så jag inte behöver ha mer än ett objektiv på kameran när jag är ute på vägarna. Eftersom jag inte precis är någon proffsfotograf vill jag inte lägga många tusen på ett teleobjektiv, men jag vill ha ett med hyfsad prestanda och pris. Absolut max 3000 kr, men hemskt gärna mindre. Jag vet att det är något som heter "E-fattning" på kameran och så var det någon annan beteckning som hade att göra med storleken på kameran (tror jag, där ser ni vad jag kan!). Vill komma så nära som möjligt med telet men samtidigt kan jag ju inte ha en halvmeter objektiv på den här lilla kameran... Väldigt tacksam för konkreta råd, gärna med inköpslänkar eller fullständiga namn så jag kan kolla priser på t.ex Pricerunner. Strunt i de tekniska termerna, jag begriper dem ändå inte Tacksam för all hjälp ni kan ge. Jo, och har inga problem med att handla inom EU om det är billigare, antingen med Paypal eller VISA-kort. Susann