Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

billigt lätt stativ bättre än inget stativ alls????

Produkter
(logga in för att koppla)
Spegelvibrationer har framför allt med kamerans konstruktion att göra.

Hasselblad är ju en helt mekanisk kamera och spegeln drivs av en fjäder. Det uppstår två stötpulser, dels när spegeln börjar röra sig, dels när den slår i taket. Moderna småbildskameror har ofta en motordriven spegel, vilket ger mycket mindre vibrationer. Den rör sig mellan två ändlägen. Sen har ju Hasselbladsspegeln mycket större massa på grund av sin storlek, vilket bidrar negativt.

En annan kamera med en stor "skakig" spegel är Pentax 67. Jag har bara erfarenhet av den gamla modellen, 6x7, men den spegeln ger kraftiga vibrationer och måste fällas upp i förväg.

Grundregeln är: fäll upp spegeln om kameran sitter på stativ. (Kritiska slutartider är 1/60 s till 1 s. Längre tider är harmlösa.)

Själv har jag ju inte möjligheten att låsa spegeln på min kamera. Det var en finess jag valde bort då det lät på de flesta inte minst här på forumet att det ska gå bra att ta skarpa kort i alla fall..... Men jag har ju en 35 mm å andra sidan.

Fast det är klart, jag hade ju inte tackat nej till det... Jag har ingen trådlösare, de få gånger jag hittills fotat med stativ har jag kört med självutlösaren. Får väl se hur det blir när jag framkallat korten...

Är det mycket bättre med trådutlösare? Vad kostar de på ett ungefär???

Det är inte bättre, men smidigare. Vad den kostar beror på kameramodellen, om det ska vara en mekanisk eller elektrisk utlösare. Vissa kameror saknar helt uttag för utlösare.

Det verkar definitivt att när man diskuterar stativ är det Manfrotto som rekommenderas. Har det delvis att göra med utbudet i Sverige. Om man tittar i amerikanska tidningar hittar man flera märken men de verkar inte finnas i så stor utsträckning i Sverige. Någon som vet ngn bra sajt där man kan kolla in olika alternativ som finns att få i Sverige????

Tja om du avser kameran så är det en EOS 5 med VG-10 och oftast ett Sigma 70-200/2.8 med 1 eller 2 st 2x TC. Vikten på det paketet ligger på 2.6 Kg.

Men med tanke på brännvidden så har jag ett alldeles för lätt stativ eftersom det bara väger 2,2 Kg. Men det funkar som sagt med spegeluppfällning och trådutlöäsare.

Peter, anledningen till att Manfrotto ofta rekommenderas är att dom bra i förhållande till sitt pris. Gitzo är ett strå vassare tycker jag, men dom är också betydligt dyrare.

Vilka modeller som finns kan du se på deras hemsida: http://www.manfrotto.com/

Om du accepterar att få vänta några veckor kan butiken ta hem vilket stativ som helst. Även modeller som den svenska generalagenten inte har på lager.

Det finns massor av tillverkare av stativ.
En Svensk finns (trästativ), STABIL tror jag stativet kallas, de ska tydligen vara bra ute i naturen.

Tidningen FOTO testade stativ för några år sedan om jag minns rätt så fick de bra betyg.

Kolla detaljer på stativet du ska köpa, vred, rattar och snabbspännen ska ju funka för dig!

Kan du hantera stativet med hanskar vid kyla mm.

Kulled passar vissa, kulan bör vara stor för då är det lättare att fin-justera.

Jag gillar inte Kulled 168 från Manfrotto, deras storsäljare sa de. Det kan så vara men jag hatar den!

Mitt första stativ var ett Slik 88 nånting, enkelt och bra med video huvud.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar