Annons

Bra, billigt, lätt stativ till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för alla svar, inser att jag nog får försöka titta närmare på stativen på plats i New York och sen testa mig fram och se vad jag kan tänkas behöva och vara villig att betala.
 
Jag var nyligen i USA och var på BH i New York, (underbar butik, måste upplevas), och funderade på att köpa ett stativ där då jag trodde de kunde vara lite billigare. Det stativ jag ville ha är Manfrottos 055 PROB (heter 3021BPRO i USA) med 488Rc2 kulled. Det kostar i Sverige ca 2000kr, och på BH ganska precis lika mycket. 1995kr med kurs på 7.5 och New Yorks moms på ca 8.5%.

/Thomas
 
Re: Fler förslag!??

matrisen skrev:
Någon som har fler förslag i prisklassen 800 - 2500kr. Kompromisserna lätt men stabilt gäller... =)

Gärna med 350D + medelstora Canonobjektiv i åtanke.

Personligen så tror jag nog att jag vill ha kulled, tycker videohuvuden är klumpiga och inte särskilt smidiga att vinka och panorera.

//Christian

Velbone Carmange 630 kostar dock 2700, men du får otroligt mycket för pengarna. Priset är dock utan kulled.
 
Jag skulle rekommendera något av de senaste förslagen, Velbon eller Feisol. Jag har själv ett Velbon 630 som är hyggligt stabilt i förhållande till priset och vikten.

Bra, billigt och lätt finns inte, utan det blir alltid en kompromiss tyvärr...

Egentligen är det viktigt för ett stativ att vara tungt för att vara riktigt stabilt, men kolfiberstativen har dragit ned vikten en del, med hyfsat bibehållen stabilitet. Men dessa stativ kostar också en hel del.

Så det blir till att välja:
-Vill du ha det billigaste kan du köpa ett plast- och aluminiumstativ på Clas Ohlsson, men det är knappast stabilt.
-Vill du ha ett ganska portabelt stativ med bra stabilitet för vardagsfoto, till ett bra pris är Manfrotto 190 svårslaget.
-Vill du ha bättre stabilitet och fortfarande ett bra pris, men kan leva med vikten, är Manfrotto 055 ett bra val.
-Vill du ha ett riktigt lätt stativ med hygglig stabilitet, titta på Velbon och Feisols kolfiberstativ. Dessa är dock lite dyrare.
-Vill du ha max stabilitet till minimal vikt betraktas Gitzos kolfiber-serie som bäst, men kostar en hel del.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Jag skulle rekommendera något av de senaste förslagen, Velbon eller Feisol. Jag har själv ett Velbon 630 som är hyggligt stabilt i förhållande till priset och vikten.

Bra, billigt och lätt finns inte, utan det blir alltid en kompromiss tyvärr...

Egentligen är det viktigt för ett stativ att vara tungt för att vara riktigt stabilt, men kolfiberstativen har dragit ned vikten en del, med hyfsat bibehållen stabilitet. Men dessa stativ kostar också en hel del.

Så det blir till att välja:
-Vill du ha det billigaste kan du köpa ett plast- och aluminiumstativ på Clas Ohlsson, men det är knappast stabilt.
-Vill du ha ett ganska portabelt stativ med bra stabilitet för vardagsfoto, till ett bra pris är Manfrotto 190 svårslaget.
-Vill du ha bättre stabilitet och fortfarande ett bra pris, men kan leva med vikten, är Manfrotto 055 ett bra val.
-Vill du ha ett riktigt lätt stativ med hygglig stabilitet, titta på Velbon och Feisols kolfiberstativ. Dessa är dock lite dyrare.
-Vill du ha max stabilitet till minimal vikt betraktas Gitzos kolfiber-serie som bäst, men kostar en hel del.

/Pontus

Tack för en mycket bra uppställning av olika alternativ!

Det börjar sakta men säkert klarna.

Prioritering av mina val måste bli lätt, stabilt, priset.

Hittade inte ditt stativ utan Velbon 690. Kanske är det någorlunda likvärdigt?

Manfrotto 190 verkar finnas i en miljard olika varianter, iaf på B & H.

Clas Ohlsson-varianten är inte av intresse, det är då ett som är säkert.
 
marianil skrev:
Tack för en mycket bra uppställning av olika alternativ!
Det börjar sakta men säkert klarna.
Prioritering av mina val måste bli lätt, stabilt, priset.
Hittade inte ditt stativ utan Velbon 690. Kanske är det någorlunda likvärdigt?
Manfrotto 190 verkar finnas i en miljard olika varianter, iaf på B&H.
Clas Ohlsson-varianten är inte av intresse, det är då ett som är säkert.
Kanske har ersatts av en ny serie, vet ej.
Vid en snabbsökning på pricerunner.se hittade jag Velbon 630 för 2470kr (http://www.dustinhome.se/Dacsaportal/?ProdID=5010078623) på Dustin.

/Pontus
 
Att hitta ETT stativ som passar alla tillfällen är inte lätt. Det bästa stativet är det man har med sig. Stora och tunga stativ stannade helst hemma när man verkligen behövde dem.

Min lösning efter en del år blev till slut några olika stativ.

Sista tillskottet är Benbos Trekker http://www.photax.se/sttv/bnb/bnb.htm

Relativt tungt men stadigt och mångsidigt.

Sen har jag nästan alltid med mig ett kompakt och lätt enbensstativ. Det har jag haft mycket nytta av.

Och så har jag ett "billigt", lätt och kompakt stativ som får följa med på utflykter när jag inte vill kånka på Benbo Trekker.

Om man lägger ned stor energi, möda på fotografering och en massa pengar på kamera och objektiv så är det direkt KORKAT att snika på stativet.


Kolla Olle Bjernulfs nya artikel här på FS, klart läsvärd.
 
Håller med Jan Olof, till slut uppstår behovet av två stativ. Jag har en superlätt kombination och en supertung. Ibland funderar jag på om man borde ha något som fyller nischen mellan dem... Men istället blir det nog så småningom ett Berlebach UNI 26 monsterträstativ som jag tänkt använda utan huvud, med enbart den inbyggda nivelleringskulan...

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.