Annons

billigt lätt stativ bättre än inget stativ alls????

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej!

Efter att nyligen ha köpt in en systemkamera har jag väl förstått att nästa inköp måste bli ett stativ. Jag lånar för tillfället ett som väger runt 3 kilo vilket känns stabilt och bra men det känns lite väl tungt och otympligt att ha med sig på lite tuffare expeditioner som t ex fjällvandringar o dyl.

Velbon säljer ju en del billiga och lätta stativ men av det jag har läst här på sidan är det inget man rekommenderar. Vad rekommenderar ni, enbenststativ eller ngt annat??? Jag är nog inte villig att slänga ut flera tusen på ett kolfiberstativ, i alla fall inte för tillfället...

Om ett enbensstativ, hur använda för att få bästa skärpan, vilka slutartider osv???

Jag fick ett hama-stativ en gång som kostade runt en 400-500:- som inte väger mycket men det går inte att använda. Det är lätt men är ostabilt så långa slutartider är bara att glömma. På plant underlag så är det snett och det är inte så lätt att få det rakt. Det är nästan bättre att ta bilderna utan stativ.

Investera i ett Manfrotto stativ med en kulled, kostar runt 1500:-. Att det väger 3 kilo är nog svårt att komma ifrån, tyvärr. Du får träna inför dina fjällvandringar eller skaffa en bärare :)

Med enbensstativ så kan du ju inte ta bilder med långa slutartider som t ex vid kvälls eller nattbilder. Det är bra om du har stora tunga objektiv och måsta kunna snabbt och enkelt förflytta dig som tex vid sportevenemang. Det är ju bättre än handhållet men jag tror du har mer nytta av ett vanligt 3-bensstativ.

Ok, så hur tungt stativ behöver jag i så fall...

Kommer ju i så fall mest att syssla med landskapsfotografering och tror inte att jag i framtiden kommer att syssla med mycket högre brännvidder än 300 mm. Just nu äger jag inte mer än ett 50 mm objektiv iofs...

Såg att Manfrotto 190 clb väger 1.74 kg men därtill måste man ju räkna kulleden. Maxhöjd på den är 145 cm, det klarar man sig väl hyfsat långt på????

Jag har köpte ett Manfrotto 055NAT2, eftersom det var många som rekomendera det här med 308RC kulled. Det väger och kostar mer, men du får benvärmare, spik/gummi fötter, rem och så är den över 1.80 cm hög. Jag gillar att dom är höga så man slipper böja sig hela tiden, utan kan stå rakt och titta in i kameran. Väger nog 3 kg med kulled. Det får du nog räkna med, tyvärr.

Sök på stativ eller manfrotto så hittar du massor om stativ.

Aldrig Velbon!

Hade tidigare ett biligare stativ av märket Velbon och det kan jag värkligen inte rekomendera.
Blåste det lite började det skaka.
Mer än 50% av alla bilder som man använde hade skakningsoskärpa.
Nu har jag köpt ett Manfrotto och det är inte särskilt tungt men väldigt stabilt!

Ett annat minus med Velbonstativet är att allt är av plast och orkar då inte hålla still kameran.

MVH
Jonas Eriksson

Ett lättare stativ, men som är rätt stabilt i konstruktionen kan man öka vikten på på stället. Exempelvis ett nät man fäster under stången som man kan höja och sänka, som kamerafästet sitter på. I nätet kan man lägga sten. Jag har inte själv gjort det dock, då jag inte behöver det, men har sett det i böcker.

Velbon har både billiga-dåliga och dyrare-bättre stativ man behöver ju inte kasta skit på velbon bara för man har testat ett lågbuget från expert.

Jag har själv ett Velbon Sherpa 600 som är i deras midrange sortiment och det funkar utmäkt och är hyfsat lätt = 2kg.
Man kan ju också kompeltera med en påse sten som man hänger i stativet. Det är en bra lösning som skonar ryggen mycket.

Det du också kan tänka på är om stativet hör hemma på en fjällvandring. Mitt brukar mest hänga och skramla på ryggan hela turen. Så min nästa investering blir förmodligen en enbenare med kula som ochså han funka som vandringsstav.

Ett Manfrotto enbens typ 479 kostar runt 300:-
Du klara efter övning slutartider ner till 1/30 med ett 300mm.

Egentligen så är rekommendationen brännvidd/100= Kg stativ. Så ett 300mm ska ha ett 3 Kg stativ.

Annars är väl 190/055 de bästa hos Manfrotto.

Precis aom Patric har jag nyligen införskaffat ett Manfrotto 055 Nat Tracker med kulleden 308RC. Var för första gången ute häromdagen med kombinationen och gick då runt ca 1,5 mil. Jag upplevde det inte som särskilt tungt faktiskt..även om jag dagen efter var lite öm i axlarna. Men det beror nog snarare på ovana än ett för tungt stativ.

Jag tyckte stativet var lättjobbat och stabilt och kulleden väldigt smidig. Är alltså helnöjd med den kombinationen.

Om man skulle tycka att det är för tungt eller otympligt att bära stativet på axeln så kan man ju använda sig av en ryggsäck. Jag testade med en 50-liters säck. Det är givetvis väldigt befriande eftersom man då har båda händerna fria och vikten blir knappt märkbar. Skall man gå längre sträckor och man vet med sig att man inte ska fota på vägen till "målet" så kan man med fördel använda sig av ryggsäck. Men är man bara ute "runt husknuten" och tänkt sig att fota sådant som "kommer i ens väg" så är det klart smidigast att ha stativet på axeln. Det är trots allt ett extra moment att ta av sig ryggsäcken och ta upp stativet för att sedan minuterna senare packa ihop det igen.

Min slutsats är att det är bättre att satsa på ett kanske lite tyngre och stabilare stativ vid landskapsfotografering än på ett stativ som är lätt och instabilt. Okej..det blir något svettigare att bära på, men när man väl ska skjuta så vill man att stativet ska fylla sin funktion. Annars skulle man lika gärna kunna vara utan...

/JP

En av de absolut viktigaste egenskaperna ett bra stativ MÅSTE ha är möjligheten att fälla ner det i "spagat". Velbon brukar inte ha den möjligheten. Manfrotto är det enda alternativet om man inte vill lägga över 1500 för bara stativet. Manfrotto 055clb med kulled 168 går på ca 1500 och är det i särklass mest prisvärda alternativet i budgetklassen.
Stativ+kulled väger ca 3 kg. Mindre än så ska inte ett stativ väga för att klara av mer krävande väderlek och längre telen. Telen längre än 600-800 (beroende på ljusstyrka dvs. vikt) ska gärna ha stativ som väger upp emot 5 kg.
Ett enbensstativ är inte till för att möjliggöra längre slutartider utan för att underlätta arbetet med längre brännvidder. Det är svårt att fota med ett 400 på frihand även om ljusstyrkan är ok och då kan en enbenare va bra. 300 och 1/30...visst, oskärpa e ju fint.

Bär inte ihjäl dig!

Ska du ut och fjällvandra rekommenderar jag dig att lämna trefoten hemma och ta med ett rejält enbensstativ.
Det bör hålla att luta både dig och din packning emot om du t ex måste vada genom strömmande vatten. Hopfällt funkar det bra som påk att försvara sig med mot anfallande vilddjur.

Det finns massor av möjligheter att ta stöd i terrängen om du känner att du vill ha riktigt långa exp.tider. Använd bönpåse eller ett litet bordsstativ som du sätter på en sten.
Har du en gammal hederlig ramryggsäck kan du sätta en lätt kulled direkt på ramen.

Ett treben ät bara tungt att bära, du vill väl njuta av din vandring och inte känna dig som en slav.

Ekvall: Jo, det går nog att få en ok bild på några försök men med alternativexponeringar och olika kompositioner så får man i så fall ofra en hel rulle på ett motiv för att en bild garanterat ska bli bra. Man kan chansa nån gång men det håller inte i längden att bygga sin fotografering på det. Jag har hört att några naturfotografer som bara fotar djur i vildmark har valt att lämna trebenaren hemma för att dom med hjälp av objektiv med "image stabilizer" har kunnat få tider på 1/15 med tele. Med sådana objektiv kan djurfotografering säkert funka hur bra som helst med enbenare men har man några högre ambitioner inom närbilds eller landskaps-fotografering är det trebenare som gäller.

Nä, men det sa jag inte, vi disskuterade vikten vid längre utflykter. Inte att man skulle bygga sin fotografering på det. Naturligtvis så är ett 3-ben det allra bästa (ett tungt då förstås). Själv kör jag med ett manfrotto 190 som inte är speciellt tungt, men ändå levererar bra stabilitet även om det ibland kan kännas lite ostadigt med 400mm. Men inget som spegeluppfällning och trådutlösare inte fixar. Så själv bär jag gladeligen med mig mitt 3-benare för man kan ta så många fler kort i dåligt ljus än med ett mono...

MVH Jeppe

Jeppe, jag är lite nyfiken på hur du kan kompensera ett ostabilt stativ genom spegeluppfällning och trådutlösre. Dessa åtgärder behövs oavsett tyngd och stabilitet på stativet.

Nja..frågan är om du behöver spegeluppfällning och trådutlösrae med ett 5 kgs stativ och ett 400mm objektiv...

Jag menade att som t.ex. min 308RC kulled klarar 4kg och min utrustning väger som mest 3kg. och med 400mm så räcker det man petar lite på kameran så rör ju sig som bekant bilden ganska mycket. Alltså väljer jag trådutlösare och spgeluppfällning med 2 sek fördröjning för att minimera skakningsoskärpan. Funkar för mig för att jag har inte missat än...

Absolut, spegeluppfällning och trådutlösare behövs för att minimera vibrationer och skakningar från kameran, inte från stativet. Mitt tyngsta stativ väger ungefär 5 kg, och jag får oskärpa med min Hasselblad 503CW om jag inte fäller upp spegeln, oavsett vilket objektiv jag använder. Det blir däremot helt skarpt med mitt lilla Gitzo 224 med uppfälld spegel, om det inte blåser.

Hmmm.....

Hur nödvändigt är det med låsbar spegel egentligen? Eventuell skakningsoskärpa i och med att spegel fälls upp måste väl också ha med själva husets konstrution att göra? Alltså, ett robustare hus = mindre skakninsoskärpa??

Jesper, vad väger hela ditt kitt allt som altt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar