Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt eller dyrt filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

JKE

Aktiv medlem
Hej!

Tidigt imorgon åker jag till USA, där jag bland annat tänkte handla fotoutrustning.

Jag ska där köpa ett objektiv och ett tillhörande UV-filter. Vad jag inte vet är, ska jag köpa ett av märket "General Brand" för $15 eller ett av märket B+W för $30. Är B+W bättre eller får man bara betala för märket?

Tacksam för svar!

/Jonas
 
Det är bättre. Svårt att säga hur mycket bättre eller om prisskillnaden går att motivera dock.
 
Skulle tro att B+W-filtren är mindre benägna att "slöja" bilden om det faller ljus direkt på dem. Ställ dig med solen i ögonen med ett par billiga "beninmackssolglasögon" och jämför kontrasten med när du tittar igenom ett par kvalitetssolglasögon, så förstår du vad jag menar.

För $15 i skillnad hade jag inte tvekat; B+W vinner :eek:)
 
Den stora skillnaden ligger i antireflexbehandlingen som är MYCKET bättre på B+W. Sen har B+W en mycket högre byggkvalitet och använder generellt mättre och mer exakta tillverkningsmetoder.
Jag kör B+W, och rekomenderar det till andra!

//
 
Jag har dessutom för mig att metallringen och filtergängan är i mässing, vilket gör dem mindre benägna att fastna i objektivets (eller andra filters) gänga.
 
Hercules skrev:
B+W tar inte bort lika mkt UV som Hoya.

B+W 415 är kraftigare UV-filter om man nu behöver det, t.ex. om man fotar mycket från flygplan eller från Himalayas bergstoppar... Eller B+W 486 som förutom att filtrera bort UV även tar bort IR-ljus...

Frågan är väl mest om filtret ska användas som "skyddsfilter" eller för att filtrera vissa våglängder av UV-ljus. De flesta färgfilmer är okänsliga för UV-ljus idag.
 
Tänk även på att olika filter (ven av samma märke) har olika typer av antireflexbehandling, till exempel Hoya har standard double-coted (ett lager antireflexbehandling på varje sida), HMC (fyra lager antireflexbehandling på varje sida) och Pro-1 Super-multicoated (har totalt 12 lager antireflexbehandling). Pro-1 Super-multicoated har även mässingsring.

Själv använder jag B+W MRC (4 lager antireflexbehandling + ett skyddslager mot repor).

-- Nicke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.