Annons

billigare i usa

Produkter
(logga in för att koppla)

demented

Ny medlem
Har jämfört priser på en Ninon D100
i Sverige och i USA och det skiljer
otroligt mycke.

I Sverige kostar ett hus Ca 15000:-.
Om jag köper det i USA kan jag få det för
under 10000:- (1 dollar= 7.30).

Ett hus + 2 objektiv har jag sett för lite drygt
14000:- .

Eftersom jag ska åka till usa snart funderar jag på att köpa kameran där.
Är det någon som har erfarenhet av att köpa
utrustning från tex USA, i så fall vad.

mvh Ubbe
 
demented skrev:
Har jämfört priser på en Ninon D100
i Sverige och i USA och det skiljer
otroligt mycke.

I Sverige kostar ett hus Ca 15000:-.
Om jag köper det i USA kan jag få det för
under 10000:- (1 dollar= 7.30).

Ett hus + 2 objektiv har jag sett för lite drygt
14000:- .

Eftersom jag ska åka till usa snart funderar jag på att köpa kameran där.
Är det någon som har erfarenhet av att köpa
utrustning från tex USA, i så fall vad.

mvh Ubbe

Glöm inte tullavgift och moms. Räkna med i runda slängar 10kr på en dollar med tull och moms inräknad.
 
demented skrev:
(1 dollar= 7.30).
mvh Ubbe

Kanske en petitess i sammanhanget men dollarn står i 7,54 (Avista) och du lär få lägga till när du går till växlingskontoret.

Vad beträffar tull och moms kan du glömma det eftersom du åker dit själv och köper kameran i butik, för det var väl så du tänkt ?
 
Re: Re: billigare i usa

Holtin skrev:
Kanske en petitess i sammanhanget men dollarn står i 7,54 (Avista) och du lär få lägga till när du går till växlingskontoret.

Vad beträffar tull och moms kan du glömma det eftersom du åker dit själv och köper kameran i butik, för det var väl så du tänkt ?

Oavsett om du åker dit eller skickar efter måste du betala tull och moms på grejerna när dom tas in till Sverige, eftersom det klassas som privatimportering.
 
Holtin skrev:
Inte om du hävdar att du hade kameran med dig när du åkte dit !

Då begår du ett skattebrott men det är väl upp till var och ens samvete.

[EDIT]
Det kan ju vara kul att ha med sig kvitton hem om det blir fel på grejerna, så man kan få service. Blir svårt utan.
 
Det brottet är jag beredd att begå varje dag om det vore så....

Av alla jävla skattesatser vi lider av så är väl denna den man kan bryta med gott samvete.

No offence men det är mitt råd !

// Axel

(Varför skulle du slänga kvittona ?)
 
Senast ändrad:
mindwipe skrev:
Då begår du ett skattebrott men det är väl upp till var och ens samvete.

[EDIT]
Det kan ju vara kul att ha med sig kvitton hem om det blir fel på grejerna, så man kan få service. Blir svårt utan.



-Det är säkert många här som inte har kännskap till dessa regler. Hur många är det som tänker på det när man tagit med sig små och stora saker från utlandet......./Niclas.

Ps, Vart drar vi då den moralska gränsen för vilket värde som är acceptabelt? Jag utgår ifrån att "mindwipe" inte betalar tull och moms på mindre souvenirer efter tex en weeken i Paris...eller?! (no offence!!)
 
Senast ändrad:
mindwipe skrev:
Då begår du ett skattebrott men det är väl upp till var och ens samvete.

[EDIT]
Det kan ju vara kul att ha med sig kvitton hem om det blir fel på grejerna, så man kan få service. Blir svårt utan.

hmm det går att lösa....
Jag får ABSOLUT inte dåligt samvete eftersom jag gjort en liknande sak. När dom tar nästan halva min lön i skatt så skiter jag fulständigt i de par tusen de förlorar här ska flytta från detta jävla skatte land...
 
Holtin skrev:
Det brottet är jag beredd att begå varje dag om det vore så....

Av alla jävla skattestatser vi lider av så är väl denna den man kan bryta med gott samvete.

No offence men det är mitt råd !

// Axel

(Varför skulle du slänga kvittona ?)

Jag sa inte att man ska slänga kvitton, men om du blir stoppad och du påstår att du hade kameran innan och tullmännen hittar kvitton på en nyköpt likadan kamera i din resväska, då blir det inte så kul.
 
mindwipe skrev:
Jag sa inte att man ska slänga kvitton, men om du blir stoppad och du påstår att du hade kameran innan och tullmännen hittar kvitton på en nyköpt likadan kamera i din resväska, då blir det inte så kul.

-Ett ev kvitto läggar man helt enkelt i ett litet kuvär och skickar hem till SE innan hemresa....tex/Niclas.


Ps, Helt normalt är tex att sätta några tejpbitar på kameran eller sätter på en sliten rem, bara för att ge ett "korrekt" intryck... Kartongen som är ett + vid vidareförsäljning kan ju bli en annan femma:)
 
Senast ändrad:
mindwipe skrev:
Jag sa inte att man ska slänga kvitton, men om du blir stoppad och du påstår att du hade kameran innan och tullmännen hittar kvitton på en nyköpt likadan kamera i din resväska, då blir det inte så kul.

Eller i skon, kanske i en kondom man kan svälja. Fast det är klart, blir man muddrad och utsatt för en "Full body cavity search"....då är det ju kört *skratt*
 
Om du inte skall vara i just NY så beställ den i förväg på nätet och be dem skicka den dit du skall, då slipper du den lokala skatten.
 
Niclasfoto skrev:
-Ett ev kvitto läggar man helt enkelt i ett litet kuvär och skickar hem till SE innan hemresa....tex/Niclas.

Det tråkiga är att du och alla andra åker på att betala det i alla fall, genom höjda skatter. Staten måste ju få in pengar på något sätt. Sen gnäller folk på att det är så höga skatter... Inte undra på så som det fuskas.
 
mindwipe skrev:
Det tråkiga är att du och alla andra åker på att betala det i alla fall, genom höjda skatter. Staten måste ju få in pengar på något sätt. Sen gnäller folk på att det är så höga skatter... Inte undra på så som det fuskas.

Nä men nu tar du väl i iallafall, tror du att man höjer skatten för att några amatörfotografer köper sina system i USA och tar in dem utan tull och moms ??

Staten måste få in pengar skriver du, men hur mycket måste de få in och i vilket syfte ? Är det inte meningen att vi skall få något tillbaka, skattesatserna bara växer och växer, jag må vara ung och lite pessimistisk nu men inte fan blir det bättre iallafall......

Momsen på parkeringsavgiften i Sthlm, bara ett exempel på pengar staten plockat ut utan laglig rätt. Inte tillfaller de pengarna oss heller, nu när det kommit fram att det var olagligt. Nej de stålarna behåller politikerna.....

Smuggla kameror som hämd !
 
mindwipe skrev:
Det tråkiga är att du och alla andra åker på att betala det i alla fall, genom höjda skatter. Staten måste ju få in pengar på något sätt. Sen gnäller folk på att det är så höga skatter... Inte undra på så som det fuskas.


-Visst blir många små fuskare till en stor fuskare tillsammans, håller helt med dig MEN det är ju också så att även Svensson förstår detta med skatter så problemet måste då logiskt ligga ngn annanstans.... Jag tror inte att dem "höga" skatterna vi har i Se enbart beror på att vi plockar hem lite smågrejor från utlandet till ett par tusenlappar om året max i genomsnitt! (utslaget per/pers i SE så handlar utlanshandel om en mycket liten peng/år/pers gämfört med dem skatter vi alla betalar varje pers/mån/år!!!)/Niclas.

Ps, att blanda ihop skattepengar med vårt utlandshandlande är klart bevisat i teoretiskt fakta men i praktiken så tror jag nog att man bör rikta energin på annat håll....
 
Niclasfoto skrev:
-Visst blir många små fuskare till en stor fuskare tillsammans, håller helt med dig MEN det är ju också så att även Svensson förstår detta med skatter så problemet måste då logiskt ligga ngn annan stans.... Jag tror inte att dem "höga" skatterna vi har i Se enbart beror på att vi plockar hem lite smågrejor från utlandet till ett par tusenlappar om året max i genomsnitt!/Niclas.

Ps, att blanda ihop skattepengar med vårt utlandshandlande är klart bevisat i teoretiskt fakta men i praktiken så tror jag nog att man bör rikta energin på annat håll....

Jo, jag håller väl delvis med om att en kamera inte stjälper den svenska ekonomin, men den kamera som diskuteras här är en mycket liten droppe i skattehavet men dock ändå en del av problemet. Det finns tyvärr folk som "smugglar" både det ena och det andra för ofantliga summor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.