Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

billigare i usa

Produkter
(logga in för att koppla)
mindwipe skrev:
Det tråkiga är att du och alla andra åker på att betala det i alla fall, genom höjda skatter. Staten måste ju få in pengar på något sätt. Sen gnäller folk på att det är så höga skatter... Inte undra på så som det fuskas.

Jo, jag förstår att Statens ekonomi står och faller med privatimporten av kameraprylar.

Jag undrar hur många decimaler i man måste ta till i budgeten för att det skall synas.
 
Senast ändrad:
mindwipe skrev:
Jo, jag håller väl delvis med om att en kamera inte stjälper den svenska ekonomin, men den kamera som diskuteras här är en mycket liten droppe i skattehavet men dock ändå en del av problemet. Det finns tyvärr folk som "smugglar" både det ena och det andra för ofantliga summor.

-Jo, så är det nog tyvärr! Detta är allas problem och störst problem får den som aggerar enligt ärligheten, tyvärr....../Niclas.
 
om vi haft lägre skatter skulle vi haft råd att handla kameran i sverige, då skulle staten fått in moms osv..

Kanske skulle alla handla mer om vi hade mer pengar.. då skulle affärer måsta anställa fler personal som skulle minska arbetslösheten vilket i sin tur skulle skapa ännu fler konsumenter...

Sänkt skatt skulle inte kosta staten så mycket i längden eftersom det skulle generera mer arbeten osv.

Sverige är världens tyngst beskattade land och ändå rasar vi i alla välfärdslistor..

Ok åter till foto, kan du handla åt mig med? *smile*

(EDIT: Blev visst arg när jag bärjade tänka på svenska systemet.. )
 
jcarls38 skrev:
om vi haft lägre skatter skulle vi haft råd att handla kameran i sverige, då skulle staten fått in moms osv..

Kanske skulle alla handla mer om vi hade mer pengar.. då skulle affärer måsta anställa fler personal som skulle minska arbetslösheten vilket i sin tur skulle skapa ännu fler konsumenter...

Sänkt skatt skulle inte kosta staten så mycket i längden eftersom det skulle generera mer arbeten osv.

Sverige är världens tyngst beskattade land och ändå rasar vi i alla välfärdslistor..

Ok åter till foto, kan du handla åt mig med? *smile*

(EDIT: Blev visst arg när jag bärjade tänka på svenska systemet.. )

Håller helt med dig. Skatterna är på tok för höga, det är därför man lockas till att köpa från utlandet och smita in med det. Tyvärr är det inte så lätt att bara sänka skatten, det medför så mycket annat. Jag har själv suttit hemma och svurit över skatter osv, så jag har förståelse för dom som tar in grejer utan att betala för det. Har handlat ett objektiv från USA (Adorama) och tyckt att det var billigt, tills det kom ett inbetalningskort från tullverket med tullavgift och moms. Var inte beredd på det, men förstod samtidigt att det är ju klart att staten ska ha sin del. Därför skrev jag att man får räkna med att det kostar lite mer än man tror att ska köpa grejer från USA om man ska göra rätt för sig.
 
Jösses....

Hade ett snack med en tullare på Arlanda om just detta. Du kan importera nytt för 1700 SEK(trodde han) utan att det blir något att debatera.

Du kan ta med kamera som du köpt i staterna t.ex. för ditt eget behov. Du åkte dit, behövde och följdaktligen köpte en kamera och använde den. Tullen bryr sig inte. Bara du inte har ett gäng kameror i förpackning med dig i baggaget..

Tullen har liiiiite större fiskar att steka, så kvitton kan du nog ha i fickan. Varför inte göra en låtsas cigarr att röka på när du går genom tullfiltret....

Kanske är det alla små kamerasmugglare som gör att stackars fattiga staten måste sparka alla tullare.....
 
Angående priser

Priserna i Sverige hittade jag både på nätet och
i foto afärer.

Priserna i USA hittade jag på
bla acecam.com där dom har länkar till foto afärer över hela världen, och pricegrabber.com.
Det var där jag såg hus+2 objektiv (sigma).
 
jcarls38 skrev:
om vi haft lägre skatter skulle vi haft råd att handla kameran i sverige, då skulle staten fått in moms osv..

Kanske skulle alla handla mer om vi hade mer pengar.. då skulle affärer måsta anställa fler personal som skulle minska arbetslösheten vilket i sin tur skulle skapa ännu fler konsumenter...

Sänkt skatt skulle inte kosta staten så mycket i längden eftersom det skulle generera mer arbeten osv.

Nu uttalar jag mig utan att veta om du är nationalekonom eller inte, vilket du klart försöker framställa dig som i uttalandet ovan! Tycker bara att hela diskussionen är komisk och otroligt högerpopulistisk. (kanske är jag påverkad av det jag pluggar). Jag är övertygad om att den sittande regeringen är fullt medveten om det du säger och förmodligen väger hur mycket skatt man kan ta ut kontra hur mycket staten förlorar på det. Det är ju trots allt så att Sverige har haft allmän rösträtt sedan 1921 och med undantag för två tillfällen sedan dess har vi haft socialdemokratiska regeringar. Detta har givetvis satt sin prägel på det svenska samhället. Ställer man sig bakom det parlamentariska systemet, vilket jag antar att du och de flesta andra i Sverige gör, får man ju också acceptera majoritetens val. Om vi alla slutar betala skatt som hämnd mot det nuvarande systemet så är det att inte respektera de människor som trots allt röstat på det styrande partiet(erna). Problemet ligger inte i om man skattefifflar med en kamera eller två, problemet ligger i mentaliteten, när vi som normalsvenskar gör det så spelar det inte så stor roll i det enskilda fallet, men varför blir det då så stort ramaskri när en skandiachef gör det?! Jag vill också poängtera att de höga skatterna i Sverige faktiskt ger oss väldigt mycket, fri skola (även universitet!), bidrag för att kunna gå i skolan samt förmånliga lån. Sjukvård för den som behöver det, alltså en fungerande sådan, vägar som vi får åka fritt på, bibliotek, snöröjning, järnvägar, dagis, kollektivtrafik, mindre utsläpp på grund av skatter på icke förnyelsebara bränslen osv osv osv... sånt kostar pengar och som ett litet räkneexempel gjorde tidningen ETC en undersökning där man kom fram till att för att göra kollektivtrafiken i Stockholm gratis skulle det behövas en skattehöjning med 1.25kr, detta betyder att enbart folk med en månadsinkomst på över 40000kr skulle förlora på det, och jag tycker att de har råd att avstå de kronorna!
Som liten slutparantes kan jag hålla med om att det finns styrande eliter, vilket jag inte tycker om, men så länge man inte aktivt söker ändra på det befintliga systemet, inom ramarna för det eller utanför det tycker jag inte att man har rätt att ställa sig utanför det vid tillfällen som passar en själv! Det hela handlar till syvene och sist om en värdegrund, vill jag hjälpa dem som har det svårt eller ska djungelns lagar råda?!

Nog om det, vad gäller grundfrågan så finns information om reglerna för privatimport på:
www.tullverket.se

mvh Erik
 
Senast ändrad:
Och som vanligt så kan det vara på sin plats att förtydliga att digitalkameror av någon anledning inte har någon tullavgift. Iaf inte sist jag kollade vid årsskiftet - tror inte att de hunnit införa det sedan dess...
 
prs skrev:
Och som vanligt så kan det vara på sin plats att förtydliga att digitalkameror av någon anledning inte har någon tullavgift. Iaf inte sist jag kollade vid årsskiftet - tror inte att de hunnit införa det sedan dess...

Finns information om det på tullverkets hemsida, dock måste moms betalas, som också är den stora utgiften i sammanhanget!
 
Visst har du säkert rätt i att sossepolitiken ger oss mycket, men samtidigt ger den politiken inte den enskilde individen några möjligheter att klättra. Att starta ett företag idag hör inte till det lättaste. Många, för att inte säga de flesta, som lyckats fifflar på något sätt. Själv skulle jag inte ha några problem att ta in en kamera i sverige utan att förtulla den, även om jag vet att det är omoraliskt. Moralen har jag gett upp för länge sen, då världen ändå aldrig kommer att bli rättvis...

Visserligen inget argument, men mitt ego gör att jag skiter i att Svensson får höjd skatt.

/Erik
 
Erik_E skrev:
Visst har du säkert rätt i att sossepolitiken ger oss mycket, men samtidigt ger den politiken inte den enskilde individen några möjligheter att klättra.

Det är väl snarare möjligheten till gratis utbildning och i och med det ett kvalificerat arbete som ger individen möjligheten att klättra...

Nu är vi iofs långt ifrån orginalämnet.
 
Tänkte ta tillbaka diskussionen till ämnet som skulle behandlas från början.. Kom hem i torsdags från Miami där jag tillbringat ett par veckor. Med mig i bagaget hade jag en Nikon D2h, en SB800 och ett 2Gb minneskort Lexar 40x Pro. Om jag letar på Pricerunner så skulle detta kosta ca. 35000kr för kameran, 4500kr för blixten och 6500kr för minneskortet. Jag betalade 4600 dollar, inklusive alla avgifter, för dessa i USA och det blir med den växelkurs som gällde när jag köpte mina resecheckar (litar inte på kortköp :) ) ungefär 33800kr.

Summan i Sverige blir 46000kr. Då har jag med mig Kvitton, kartonger och allt annat som hör till. Jag sparade alltså runt 12000 kronor. Det enda som jag ser som negativt är att jag måste skicka kameran till USA om jag behöver utnyttja garantin. Köpte utrustningen på Wolf Camera i Dade Mall Miami.

Till priset ska väl i ärlighetens namn läggas taxi resan som kostade 100! dollar eftersom jag inte beställt sakerna innan så blev det många besök hos kamera handlare innan jag hittade prylarna. Mitt plan var att handla hos Miamis största "proffs" butik Som heter Pittman Photo Supply men de hade inget av dessa saker på hyllan. Till slut hittade jag allt i en fotobutik typ expert som låg i ett vanligt köpcentra. Mycket tursamt var just denna butik vad expiditen kallade för gynnad tack vare hög omsättning och fick således all ny utrustning först.

Resan till Miami kostade 4100kr. tor så även om man bara tar en helg i anspråk för resan så sparar man en go slant ;)
 
Senast ändrad:
---Härligt värre:)! Grattis måste jag ändå få lov att säga mit i dessa moralens debatttider:)

Blir nog en en lite romantisk kameraweekend framöver för mig hehe:)!/Niclas.

Ps, Hur tror ni att priserna i denna butiken låg i jämförelse med andra ännu större handlare inom samma region?
 
Niclasfoto skrev:
---Härligt värre:)! Grattis måste jag ändå få lov att säga mit i dessa moralens debatttider:)

Blir nog en en lite romantisk kameraweekend framöver för mig hehe:)!/Niclas.

Ps, Hur tror ni att priserna i denna butiken låg i jämförelse med andra ännu större handlare inom samma region?

Kan tillägga att Pittman skulle ha 2998 dollar för kameran vilket skulle göra det hela 1500 kronor billigare om de haft kameran hemma (surt)

Och så heter det "min plan" och inte "mitt plan" men det skyller jag på Jetlag :)

//K
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.