Annons

Billiga motljusskydd som är ”made in china”?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, du har inget att frukta sålänge du har köpt Pringlestuben.
Har du snoot den, ja då kommer saken i en annan dager.
Du har väl kvittot kvar?

mvh
// Kolugn

Uh-oh... alltså... jag hittade den slängd på backen utanför min port. Den var tom och inget kvitto låg brevid.

Blir nog att skriva testamente.

mvh
// Intelängrenervösutanfullständigtskräckslagen
 
Antagligen inte speciellt mycket med tanke på hur mycket billigare tredjepartstillverkarnas motljusskydd oftast är.


Svårare fråga att svara på. Det är väl möjligt att tredjepartsmotljusskydden görs i längre serier och därmed kostar mindre per exemplar att tillverka än originalmotljusskydden, men i så fall har ju originaltillverkaren skjutit sig i foten.

Det händer all som oftast att tredjepartsskydden tillverkas i samma fabrik som originalen..
överproduktion kallas det.....

Är det fortfarande pirat motljusskydd då? :)

T.
 
PMD:

Har jag köpt en produkt av ett företag som jag gillar så stimulerar det ju naturligtvis mitt intresse att fortsätta köpa av detta företag och det är då man får ta ställning till tidigare ställd fråga.

Tänk dig ett annat scenario:
Du köper en X-kamera som du är väldigt nöjd med, X säljer även objektiv och tillbehör som i vissa fall är något dyrare än eftermarknadsprodukter. X har en väldigt bra produkt och gör som många andra tillverkare, siktar på ett lågt pris på sin huvudprodukt för att därefter tjäna pengar på tillbehören. Köps inga av dessa tillbehör kommer denna marginal att adderas på X huvudprodukter(kameror och objektiv) i framtiden vilket innebär att man då som konsument får acceptera ett högre pris det läget. Alternativt att inte de finns kvar vilket innebär att du sitter med ett kamerasystem som inte längre uppdateras.

Men om ett företag säljer objektiv till ett pris som är högre än konkurrenterna men sedan inte ens ids ge den grundläggande servicen att skicka med ett motljusskydd som till och med de billiga konkurrenterna gör, ger det då service i förhållande till priset?
 
Beteckningen "pirat" brukar ju ofta användas när man köper något tillbehör som inte tillverkas av den firma som gjort prylen delen ska sitta på. Det må gälla bilar eller kameror. Men det är en dum beteckning, eftersom den insinuerar något olagligt eller omoraliskt.

Tänk er att jag köper en NEX 7 för att jag gillar huset. Ska jag då vara tvungen att bara använda Sonys objektiv till NEX-systemet, som allmänt anses rätt mediokra. Många köper den för att använda Leicagluggar eller annat, är det en "pirathandling"? Är dessa Leicaobjektiv piratobjektiv?

Eller som i fallet Canon, som inte skickar med motljusskydd. Om jag då köper ett motljusskydd av en annan tillverkare för halva priset är väl i så fall något Canon får finna sig i.

Reservera ordet pirat för dem som snyltar på varumärket, dvs de som falskeligen har satt varumärke på prylen. Typ falska Rolexklockor eller Louis Vuitton-väskor.

De firmor som tillverkar kameratillbehör som passar olika kameror bör kallas tredjepartstillverkare eller alternativtillverkare, inget annat.
 
Termen "piratobjektiv" är mycket gammal. Den fanns långt innan piratkopiering på nätet. Termen "pirat" är nog mer negativt laddad nu än den var på 1970-talet.
 
Termen "piratobjektiv" är mycket gammal. Den fanns långt innan piratkopiering på nätet. Termen "pirat" är nog mer negativt laddad nu än den var på 1970-talet.

Jo så är det. I dag har ordet pirat en negativ klang.

I den här tråden har antytts från en del håll att de som köper billiga motljusskydd från alternativtillverkare begår en klandervärd handling. Den som äger en kamera av visst märke har verkligen inte avgett något trohetslöfte mot tillverkaren och är fullt fri att välja tillbehör från fristående tillverkare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.