Annons

Billiga motljusskydd som är ”made in china”?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Någon som har bra tips på hur man hittar billiga(-re) motljusskydd, gärna i metall och gärna för super wide-objektiv?

Jag har köpt ett Voigtländer 21mm och känner inte för att betala 500kr+ för motljusskyddet LH-1. Även om det är väldigt snyggt. :)

Har hört talas om att det finns kinesiska företag som gör piratkopierade skydd i metall till bland annat Leicas objektiv.
 
Någon som har bra tips på hur man hittar billiga(-re) motljusskydd, gärna i metall och gärna för super wide-objektiv?

Jag har köpt ett Voigtländer 21mm och känner inte för att betala 500kr+ för motljusskyddet LH-1. Även om det är väldigt snyggt. :)

Har hört talas om att det finns kinesiska företag som gör piratkopierade skydd i metall till bland annat Leicas objektiv.

Varför stödja en piratmarknad? Undra vad du hade tyckt om någon piratkopierade ditt arbete och sedan sålde det för 1/10 av dina omkostnader.

Om du är ute efter "billigt" så tejpa fast en bit svart papper runt linsen.
 
Kaffebrus eller Tvspelswebb har en hel del att välja på. Jag har köpt motljusskydd och objektivlock från tvspelswebb. Snabb leverans. Förutom en del "piratkopior" har de generella skydd som passar på de flesta objektiv. Skruvas i filtergängan. Funkar bra.
 
Kaffebrus eller Tvspelswebb har en hel del att välja på. Jag har köpt motljusskydd och objektivlock från tvspelswebb. Snabb leverans. Förutom en del "piratkopior" har de generella skydd som passar på de flesta objektiv. Skruvas i filtergängan. Funkar bra.

Kaffefilter = dyrt + har inte Leica såvitt jag vet.

Ebay = jo, men finns det ingen fast sajt?

Tvspelswebb = ska kolla detta, tack!
 
Så fort man har gjort en ändring i designen så blir det ju tredjepartstillverkare och då är det ingen som behöver bli trampad på tårna. Frid och fröjd igen!
 
Varför stödja en piratmarknad? Undra vad du hade tyckt om någon piratkopierade ditt arbete och sedan sålde det för 1/10 av dina omkostnader.

"Pirat" betyder inte alltid olagligt. Tredjepartstillverkade objektiv kallades länge för "piratobjektiv", men Sigma, Tokina, Tamron, mf.l. hade inte kunnat hålla på så länge om det var olagligt.

LIkaså finns det massor av olika sorters kameratillbehör som inte görs av kamerans originaltillverkare, så varför skulle just motljusskydd vara olagliga att tillverka och sälja?
 
Jag har handlat en del grejor från Kina, både från DealExtreme och Ebay.
Det funkar bra att handla därifrån , DX kan som ovanstående sa ta lite tid på sig, 3-4 veckor är inget konstigt. Ebay säljarna brukar vara snabbare.

Men sen är det där med kvalitet. Man får vara beredd på att det man köpt åker i papperskorgen.
Köpte en ögonmussla förut, rent skräp. Passformen var för dålig, bara och slänga. Inte lönt och returnera.
Så läs omdömmen och recensioner innan du handlar.

På Tradera brukar det säljas massor med motljusskydd, kolla där.
Samma skräp, men lättare och klaga.
 
Varför stödja en piratmarknad? Undra vad du hade tyckt om någon piratkopierade ditt arbete och sedan sålde det för 1/10 av dina omkostnader.

Om du är ute efter "billigt" så tejpa fast en bit svart papper runt linsen.

Om mitt jobb bestod av att designa svarta aluminiumcylindrar med en gänga i ena änden och sedan sälja dem för 500 kr/st skulle jag nästan förutsätta att iallafall någon skulle ifrågasätta min girighet eller inkompetens och börja tillverka dem billigare ;-)
 
Om mitt jobb bestod av att designa svarta aluminiumcylindrar med en gänga i ena änden och sedan sälja dem för 500 kr/st skulle jag nästan förutsätta att iallafall någon skulle ifrågasätta min girighet eller inkompetens och börja tillverka dem billigare ;-)

Nu är jag väldigt off topic men vad man ibland måste inse är att tillverkare ibland lägger över vissa marginaler på tillbehör för att hålla priset på huvudprodukten nere. Microsoft förlorade/+-0 till exempel på Xbox-konsoler, däremot så kunde man hämta hem pengar på tillbehör.
Så antingen betalar man ett högt pris direkt, eller delar upp kostnaden allt eftersom.
 
Någon som har bra tips på hur man hittar billiga(-re) motljusskydd, gärna i metall och gärna för super wide-objektiv?

Jag har köpt ett Voigtländer 21mm och känner inte för att betala 500kr+ för motljusskyddet LH-1. Även om det är väldigt snyggt. :)

Har hört talas om att det finns kinesiska företag som gör piratkopierade skydd i metall till bland annat Leicas objektiv.

Köpte exakt-kopior av mitt motljusskydd för Canon EF-S 15-85mm på eBay. $4.50 st vs Canon orginal på ca 45 €. Exakta kopior av möjligen lite sämre plast-kvalitet och saknar Canons logga... Men inget av de sakerna försämrar motljusskyddets primära uppgift.

Men som Tomas Ellström säger här ovan: Det beror på vad du köper pirat. Som sagt: Ett plast skydd är ett plast skydd oberoende tillverkare. Men köper man lite mer nogranna detaljsaker så kan kvaliteten skilja väldigt mycket. Men så länge som det är motljusskydd så är det inte så stor skillnad.

Men här finns även några begagnade: http://www.ebay.com/itm/OLYMPUS-original-LENS-HOOD-LH-1-E10-E20-E20N-camera-/150711420665?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item231719c6f9
 
Senast ändrad:
Köpte exakt-kopior av mitt motljusskydd för Canon EF-S 15-85mm på eBay. $4.50 st vs Canon orginal på ca 45 €. Exakta kopior av möjligen lite sämre plast-kvalitet och saknar Canons logga... Men inget av de sakerna försämrar motljusskyddets primära uppgift.

Har ditt motljusskydd det där fluffiga på insidan som brukar sitta på Canons motljusskydd? Om inte så är det antagligen lite sämre funktion hos det, men knappast så mycket att du kommer att märka något i vardagligt bruk. Ett motljusskydd är dessutom alltid bättre än inget motljusskydd.
 
Det finns olika firmor på nätet som säljer fotoprylar.
Fotofyndet eller kreativfotografi är ett par av dom.
Jag har köpt ett motljusskydd på fotofyndet. Och det funkar hur fint som helst.
Canons motljusskydd får man köpa vid sidan om vilket jag tycker är skit dåligt.
Detta gäller inte alla objektiv från Canon, Lika bra att skriva det på engång annars
får man höra det direkt.
 
Varför stödja en piratmarknad? Undra vad du hade tyckt om någon piratkopierade ditt arbete och sedan sålde det för 1/10 av dina omkostnader.

Om du är ute efter "billigt" så tejpa fast en bit svart papper runt linsen.

Jag har gjort en snoot till mina speedlights av en pringles burk för ett tag sen, istället för att köpa en märkesprodukt med ungefär samma funktion. Bör jag vänta mig ett spanska inkvisitionen inspirerat besök av antipiratbyrån?

mvh
// Nervös.
 
Har ditt motljusskydd det där fluffiga på insidan som brukar sitta på Canons motljusskydd? Om inte så är det antagligen lite sämre funktion hos det, men knappast så mycket att du kommer att märka något i vardagligt bruk. Ett motljusskydd är dessutom alltid bättre än inget motljusskydd.

NÄ något fluffigt finns inte. Men eftersom jag inte vetat om att Canon haft något sånt så har det inte varit något jag bemärkt. Inte heller det motljusskydd som hörde till ett 70-200 f/4L USM som jag lånade av en kompis hade något fluffigt, utan var gjord av i princip samma material som de motljusskydd jag bestälde pirat. Så, så väldigt stor effekt kan det knappast ha, då inte ett L-objektiv hade fluffighet. =)

Vad är för övrigt funktionen hos det fluffiga? Reducera reflektioner i motljusskyddet, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.