Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig vidvinkel under 15mm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den här tror jag kräver uppfällbar spegel och var ingen budgetlins, men det kan vara kul att veta att den har tillverkats: Nikons Nikkor 6mm/2,8. En charmig krabat på 5,2 Kg och med en bildvinkel på 220 grader.

I ett gammalt nummer av Foto (eller var det Aktuell Fotografi (saknar!)) hade man lagt en Nikon på rygg på en gräsmatta och tagit en bild med detta objektiv. Det enda som inte kom med på bilden var gräset närmast kameran!

Bilagor

• 6mm.jpg
    6mm.jpg
    33.1 KB · Visningar: 679
Hmm, vid närmare efterforskning verkar det som att Pelengen kan skapa trubbel med spegeln. Vid vissa fokusinställningar kan tydligen spegeln så i objektivet, och det verkar ju inget vidare.

Tack för tipsen, men det verkar för "halvdant". Det ska vara ett riktigt objektiv, och som sagt helst inte fisköga.

Är det inte helt absurt att det inte finns vad jag söker?? Det borde ju drälla av enkla "skitobjektiv" av alla sorter tycker man. Kan ju vara manuell fokus, ljussvagt och vafasen som helst, bara det är kort brännvidd och billigt:-(

Makten skrev:

Är det inte helt absurt att det inte finns vad jag söker?? Det borde ju drälla av enkla "skitobjektiv" av alla sorter tycker man. Kan ju vara manuell fokus, ljussvagt och vafasen som helst, bara det är kort brännvidd och billigt:-(

För 5år sedan var ett 20mm objektiv en extrem vidvinkel. Men sen kom kameror med en crop faktor på 1.6 och vips så blir 20mm ganska normalt.

Makten skrev:
Nej, jag tycker inte det är det minsta absurt, tvärtom! Det du söker är ett väldigt speciellt objektiv som troligen tillverkas i små serier. Manuell fokus är väl inget som säljer i stora kvantiteter idag så allt talar för att något sådant skulle bli allt annat än billigt om det ska köpas i nyskick/nyproducerat.

Sen kan man ju alltid önska, eller ha tur och finna begagnat, nya objektiv som kostar under 2000 är inte så vansinnigt många tyvärr. De objektiv som nämnts är ju ganska billiga trots allt, med tanke på vad alternativen är. Det finns nog inget intresse att sälja dessa objektiv, även om kvaliteten är lägre, för rekordlåga priser när de "riktiga" kostar så kopiöst mycket mer. Marknad och efterfrågan...

Bara mina korvören.

den där linsen från lomography, är det nån som har den? skulle vilja ha lite mer info frånnon som har använt den.

Nikons 10,5 är ett utmärkt optik, som dessutom enkelt konverteras till raktecknande i Nicon Capture. Men då snackar vi inte 2000kr precis.

Detta med superbilliga vidvinkelobjektiv är lite aktuellt för min del, fast i detta fallet något som man kan sätta på en Olympus E-500, hjälper ni mig?

[Tråden upprensad. Ni som tjafsat offentligt om oväsentligheter här får ställa er i skamvrån ett tag....]

Sans skrev:
Har Cosina någon vidvinkel?

De har en vidvinkelzoom 19-35mm f/3.5-4.5 som verkar kallas "Ultragon AF II", men 19mm är ju inte så mycket vidvinkel på en APS-C DSLR.
Objektivet är iaf inte så dyrt och ser ut att ha fått hyfsade omdömen här:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1339
Något vidare från Cosina har jag inte sett till.

/Anders
[EDIT]
Utbudet från Cosinas tyska återförsäljare:
http://www.voigtlaender.de/cms/voigtlaender/voigtlaender_cms.nsf/id/pa_asan6lwme4.html
[/EDIT]

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto