Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig vidvinkel under 15mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag tänkte jag skulle köpa mig ett billigt vidvinkelobjektiv till min D50. Både zoom och fasta är intressant.
Vad jag är ute efter är nåt rejält budgetmässigt med ordentlig vidvinkel, gärna nånstans mellan 10-15mm.
Kass kantskärpa skiter jag i, och ljusstyrka är inte jätteviktigt, men hellre en 2,8 men usel kantskärpa än en 3,5 med bättre skärpa om vi säger så.
Har hört att det ska finnas lite kufiska ryska objektiv; är det nån som har erfarenhet av nåt sånt?
Även fisköga kan vara intressant!

Förresten vet jag att det inte handlar om Nikonobjektiv, men det är ju ingen som läser eller skriver i forumet om "andra tillverkare", och det rör sig ju om ett objektiv för en Nikonkamera, och därför lade jag tråden här.

Hellåå

Har ett Sigma 15mm f/2.8 Fisheye
Funkar svinbra men är tråkigt när man inte vill ha fisheye efekten bara. Tror det objektivet ligger på runt 4200~ på Scandinavian Photo. Är möjligtvis till salu av mig.

farlig_ skrev:
Hellåå

Har ett Sigma 15mm f/2.8 Fisheye
Funkar svinbra men är tråkigt när man inte vill ha fisheye efekten bara. Tror det objektivet ligger på runt 4200~ på Scandinavian Photo. Är möjligtvis till salu av mig.
Är fortfarande för dyrt! Vi snackar under 2 papp eller nåt... SKIT ska det vara:-D

Finns ett Zenitar 16mm 2,8 på tradera just nu. Nuvarande bud 850kr. Till nikon. Låter väl som nåt som kunde passa dig? Fisheye men ändå. Kolla in den.

sjohan skrev:
Finns ett Zenitar 16mm 2,8 på tradera just nu. Nuvarande bud 850kr. Till nikon. Låter väl som nåt som kunde passa dig? Fisheye men ändå. Kolla in den.
Tack för tipset! 16mm och fisköga låter lite dumt på DSLR dock... Ska det vara fisköga så får brännvidden gärna vara kortare. Säkert trevligt på analog kamera däremot:)

Det finns peleng objektiv också. Lite dyrare men ändå under 2000kr. Och det är ju 8mm. Sök på peleng på google så får du se bilder tagna med det.

sjohan skrev:
Det finns peleng objektiv också. Lite dyrare men ändå under 2000kr. Och det är ju 8mm. Sök på peleng på google så får du se bilder tagna med det.
Now we're talking! Antar att det blir mer "normal" fisköga-effekt på en dslr. Det där runda formatet är ju lite vääääl extremt.

Helst skulle jag se en relativt raktecknande vidvinkel på nånstans runt 12 millimeter, men det kanske bara är önsketänkande om man vill vara billig? Skärpa är som sagt inte så intressant...

Pelengen ser ju klart ball ut med cropfaktor 1,5! Ganska likt Nikkor 10,5 fiskögat måste jag säga... Kanske ska ta och kolla in en sån:)

..eller köp en 10 mm Lomo Fisheye för 300 spänn så får du en kamera på köpet! Billigt var det ju, eller?

klerk skrev:
..eller köp en 10 mm Lomo Fisheye för 300 spänn så får du en kamera på köpet! Billigt var det ju, eller?
Ja, men knappast digitalt. Jag står inte ut med att framkalla film och sånt, även om det har sin charm. Pengarna äts upp i ett nafs då.

Inga fler förslag? Var köper man Pelengen bäst? Helst vill jag ju ha ett icke fisköga, men finns det inget annat så.

Jag tänkte mest för att testa och se om detta med Fisheye är din grej, eller om du kanske skulle slanta upp till en raktecknande supervidvinkel...

klerk skrev:
Jag tänkte mest för att testa och se om detta med Fisheye är din grej, eller om du kanske skulle slanta upp till en raktecknande supervidvinkel...
Jovisst gillar jag fisheye också, men jag har nog större användning av ett (mer) raktecknande objektiv.
Egentligen är det ju lite hemligt det där med fisheye. Det måste ju vara så att brännvidden är olika i centrum och i bildkanten, så man kan ju undra var man mäter? Annars är det lite svårt att begripa hur man kan få in 180 graders synfält både med Peleng 8:an och Zenitaren som är på dubbla brännvidden! Utsnittet ser ut att bli nästan exakt lika, och det måste mest vara skillnad i brännvidden i mitten då tycker man, det vill säga den totala distortionen är större hos den längre brännvidden. Om jag inte tänker helt knasigt.

mkkn skrev:
spana in www.rugift.com där hittar du pelengen, nytt, fräscht och ganska billigt. köpte mitt zenitar därifrån, skulle lätt handla där igen!

mvh / m
Tack för tipset! Pelengen ligger fortfarande aningen för högt i pris (även om det verkar mkt billigt i förhållande till vad man får) för min tunna plånbok. Zenitaren däremot är ju snorbillig. Nåt sånt fast med kortare brännvidd eller inte fisköga är vad jag letar efter.
Jag vill alltså ha ett "skitobjektiv". Det behöver inte vara metallhus, ljusstarkt eller särskilt skarpt, men det verkar inte finnas något sådant i riktigt korta brännvidder:-( Kryllar ju av skräp i de större brännvidderna däremot till bra priser...

Pelengen finns ofta på Ebay och Tradera, så det är bara att söka. Det är sällan någon häftig budgiving på dessa, utgångspris brukar vara 1700-2000kr.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto