Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig scanning 120 film

Produkter
(logga in för att koppla)

mikwide

Aktiv medlem
Vill man ha in sin bild i hög upplösning i datorn kostar det skortan att lämna in för scanning. Det blir sjukt dyrt, dyrt, dyrt, att som fattig amatör lämna in till labbet.

Var är det billigast att scanna 120 film?
Någon som har en scanner och vill dela med sig? Jag pröjsar gärna en summa för att få använda scannern.

Kan ett alt. vara att man kör i en negscanner för 35mm film genom att dela negativen på längden, brr!

För mellanformat tycker jag att filmlock till en flatbädd kan vara ett acceptabelt budgetalternativ.

Hur bra det blir? Tja... sju på en skala. Du får vad du betalar för men det fungerar. Däremot är jag inte helt pigg på att köra småbild i filmlock.

Oftast köper man en flatbädd med den funktionaliteten men det är möjligt att det finns tredjepartslösningar.

Med en billig flatbäddare och dialock blir det inte så bra. Däremot ger de lite dyrare Epson 3200 Photo och Canoscan 9900F bra resultat med mellanformat.

Duger? Det är knappt upplösningen hänger med i svängarna... går gör det säkert men det känns dumsnålt. Jag kan tänka mig att flatbäddsskanna mellanformat om jag bara vill leka lite med bilderna i datorn, kanske för webbpublicering. Om bilderna ska in i en tidning så ser jag till att de blir ordentligt inlästa.

Kanske kan de nya skannrarna Epson 3200 Photo och Canoscan 9900F göra ett tillräckligt bra jobb, upplösningen borde väl räcka i alla fall (3200 x 6400 dpi).

Någon som provat dessa skanners med neg? Antar att du Olle testat. Vad säger du, kan jag scanna in och sedan få ut en bra A3 som jag kan ha här hemma på väggen.

Var kan man få tag i beg neg skanners som tar mellanformat?

Ooops... jag gjorde ett kvickt överslag tidigare angående upplösningen men nu när jag dubbelkollade så visade sig att jag hade räknat fel. I runda tal räcker upplösningen till för att trycka ett mellanformat med en halvmeter i sida.

Jag har inget filmlock här hemma men jag kan skanna en bild åt dig imorgon. Eftersom jag inte har något fräckt medlemsskap så får jag skicka bilden på eposten och då kanske inte i full upplösning :) Kontakta mig privat om du är intresserad så att jag får din adress.

Senast ändrad:
Jag har inte provat de nya skannrarna. Med min Epson 2450 (2400x4800dpi) kan jag dock skanna 6x6 dia och göra 30x30 cm kopior som blir utmärkta på väggen.

Tack för alla snabba svar!

Jag funderar på att köpa Minolta Diaskanner Dimage Scan Multi Pro 4800 dpi, den borde väl räknas som professionell?

Vad tror ni, kan man uppnå liknande resultat med någon av de nya flatbäddarna?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar