Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig NEF-behandling?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke

Aktiv medlem
Finns det några billigare alternativ till Nikon Capture och Photoshop för behandling av NEF-filer? Jag skulle gärna vilja testa att ta lite NEF-filer med min D70 innan jag bestämmer mig för att köpa dyra program.

Micke skrev:
Finns det några billigare alternativ till Nikon Capture och Photoshop för behandling av NEF-filer? Jag skulle gärna vilja testa att ta lite NEF-filer med min D70 innan jag bestämmer mig för att köpa dyra program.

Minns jag inte helt fel så kan du ladda hem en 30dagars testversion på Nikon Capture. Här har du en lagom lång URL som jag hoppas fungerar.

Du kan ju prova med dcraw ( http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/ ). Tillsammans med senaste Gimp 2.0 plugin:en (som tyvärr bara finns för Linux än) så är det inte bara en billig utan även lättarbetad lösning. Utan den plugin:en så har man ingen preview och då blir det lite mer svårarbetat men fungerar gör det.

[EDIT]Det var tusan vad långsamt jag skriver...[/EDIT]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar