Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig, enkel, bra kompaktkamera ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Vill ha lite tips och råd från er som har prövat på lite olika kompaktkameror under åren.

Har en för mig rätt vettig småbilds kamera utrustning, (systemkamera, 2objektiv, blixt, filter mm)

Men det jag saknar är rörelsefriheten att alltid ha med sig kameran.
Vad jag söker är därför en billig, men ändå bra och funktionell kompaktkamera för vanlig 135 film.

Det jag vill ha på den är följande möjligheter:

* Möjlighet att ställa in ISO tal manuellt.
* Möjlighet att ändra slutartid / Bländare manuellt.

I övrigt får kameran gärna vara väldigt liten & lätt, samt ha en bra ljusstark optik.
Zoom är välkommet om det inte bidrar till ngt i pris, för det är inget jag värdesätter så pass att jag skulle betala extra för det.

Kom nu inte med nå förslag som hamnar på samma prisläge som en systemkamera gör, då denna endast är planerad som en "point& shoot", samt ev "festkamera", dock med bra bildkvalite.

Mvh /Tobbe

En beggad Minox 35, men se upp så att du inte får en helautomagisk. De brukar tyvärr vara billigast.

Jag tycker att Olympus My2 låter som nåt för dig. Finns i flera varianter med olika objektiv, zoom, eller mer ljusstarka fasta gluggar. Välj den som passar dig och din plånbok. Finns även en zoom som går ner till 24 eller 28mm, minns inte riktigt.Det saknar jag hos många kompaktkameror.

Jag har själv en gammal My med fast 35mm glugg, och syrran har en my2 med zoom.
De är skarpa, håller en bra kvalité, små och snygga, och möjligheten att lägga skärpan någon annanstans än i mitten. Dessutom har de ett smart lock för objektivet, när du drar undan det är kameran "on", stänger du är den "off".
Tyvärr kan man inte ställa exponeringen manuellt.
Skitbra "point and shoot" kamera till ett vettigt pris! Mvh Micke

Vadå rörelsefrihet?Då är det ju systemkameran med olika objektiv som gäller.Jag förstår nog att du syftar på bärvikt,men kompaktkamera istället- nää, då gör du rejält avkall på bildkvaliten -om det är det du fortfarande vill ha.Men det finns kompakter som tar suveräna bilder, MEN dom
kostar då istället lite mer.
Själv släpar jag på stativ, en mellanformatare,en småbild med div objektiv samt ett tungt Manfrotto stativ.Men bilderna duger oftast också i tävlingssammanhang.Okay , jag är kanske lite galen också...

walter:

Rörelsefrihet i all ära...

Släpar själv osså gärna runt på systemkameran o väska, även om man ibland känner sig nära ett diskbråck efter en heldag ute :p

Men tyvärr finns det gånger då man inte kan/vill ta med sig en kamera ut.

Skulle tex aldrig i världen släpa med mig en systemkamera etc ut på krogen eller andra liknande miljöer.(festivaler osv där man inte själv alltid e den nyktraste) där man kanske ibland vill ta ngn bild.

Måhända det blir ett avkall på bildkvaliten, samt att man blir rätt reserverad pga kamerans möjligheter/prestanda.

Men hellre en bild överhuvudtaget, än att missa ngt minnesvärt =)

Mvh /Tobbe

Är du verkligen säker på att du behöver möjlighet till manuell kontroll? Jag funderade själv igenom det där och kom fram till att det var en helautomagisk kamera jag behövde för syftet.

Om jag hade en manuell kompakt så skulle den helt plötsligt kunna bli aktuell för riktig fotografering. Jag har redan för mycket skit att tänka på när jag packar säcken. Småbild eller mellanformat, enögd eller tvåögd. Elle varför inte allihopa. Skulle jag dessutom ha en manuellt kontrollerbar kompakt så skulle den väl också tynga ner säcken. Nej, jag tycker att det är bra med automatiken som begränsar användningsområdet lite och lyfter lite tankebörda från mitt överbelastade huvud. Som bonus blir det lätt att välja film till den. Eftersom den bara används till minnes/partybilder är det statoilnegativ för hela slanten.

My2 blev det om du undrar.

Men om du håller fast vid manuell kontroll är Minox nog det billigaste. Iaf om den måste vara liten, annars finns det en hel bunt mätsökare från sjuttiotalet men de är tunga.

jag köpte en kompaktkamera idag.
den är i plast, har 34mm objektiv, bländare 8 och slutartid 1/100s, fixfocus, you name it. den kostade 15kr.

PLEASE use ISO 100-200 or 400 films.

vad nu det betyder. den har inget batteri och kan således inte ta reda på DX-kodningen. antagligen behandlar den iso 100-200 och 400 likvärdigt :)

blixtsko har den i alla fall.

den ska tjänstgöra som "anteckningskamera", och får från och med nu alltid följa med i innerfickan :)

Det är givet att du ska ha en kompakt på exvis krogbesöken eller när man hälsar på vänner etc,- men utanför dörren föredrar jag definitivt systemkameran.Men jag ska uttrycka mej lite klarare.Jag vistas mest i naturen eller i fjällen,samt i min hembyggda studio.Ute bantar jag hellre ner campingmaten än kamerautrustningen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar