Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig canon som andrakamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Är ute efter en andra kamera som en liten "slit&släng" kamera som komplement till min R6.

Fullformat eller aps-c spelar ingen större roll. Behöver inte ha den bästa iso-prestandan bara AF är hyfsad och att den har ef-fattning.

Får även gärna ha lite extra mp så man kan croppa bilden en del.

Prisklass gärna 5-6000 som max.

Alla tips/förslag mottages varmt!

Den finns inte längre som ny, om det nu var en ny kamera du syftade på.

Nej precis. Det är begagnad jag är ute efter :)

Den är bara tänkt att användas mer som en andra/slit och släng kamera :)
Jag har min R6 för de flesta tillfällen, men vill ha en andra kamera som komplement vid vissa tillfällen.

Canon 7d MK1, hur billig som helst nu, robust som en tank, enda nackdelen är högt brus vid högre ISO (har min kvar som backup fortrarande).
Jag äger också en 5Dii som jag är jättenöjd med, också robust och bra.
Men, har du lite mer pengar så slår inget en begagnad 1DX Classic, en hyper robust PRO level kamera som man kan köpa billigt idag.... jag tror faktiskt jag kommer köpa en senare i år.

Jag kan bara säga som tidigare 7 d mk II då får du en mycket bra kamera som kompletterar din R6:a. Jag går själv och brottas med frågan fast åt andra hållet eftersom min 6d lämnat in och funderar hur jag skallkompettera min 7 d mk II.

Köpte nyligen en R10 som ”Lill-kamera” och komplement till min R6.
lite utanför din budget men…ganska liten och kompakt, samma fattning, bra AF och kompetent för det priset. Kanske ett alternativ om du planerar att gå över till RF på sikt…

Stort tack för alla tips! Uppskattas mycket!

Lutar lite åt en 7dmkII som jag hittat för 7000:- beg i butik så den skulle man nog kunna hitta för 5-6k beg. från privatperson känns det som.

Ja...en R10 hade suttit fint. Men priset är lite över budget och känns lite väl för att ha som andrakamera.

Tanken med kameran är att den ska användas vid lite mer utsatta/tuffa situationer i skogen som jag inte vill utsätta min R6:a för :)

1D X ligger nog lite utanför budget. Men kanske en 1D mk IV skulle kunna vara något. Om du gillar storleken på ett klasssidkt proffshus.

5dmkiii har jag sett i samma prisklass begagnad som 7dmkii. Tycker den ger mer valuta för pengarna än 7dmkii såvida du inte vill ha ett hus med upplevd brännviddsförlängning. 1DX och 5dmkiv är ju bättre än 5dmkiii men då hamnar priset runt 10k.

Kamerahus är sällan en bra affär medan objektiv kan vara det😃. Det finns anledning att tänka sig för mer än en gång innan köp av nytt hus. TS tänker klokt angående 2:a hus.

Ja, hittar man 1DX för en bra bit under tiotusen, som de flesta ville ha för inte så länge sedan, då hade jag gett fasen i budgeten och köpt en 1DX istället.
Att den jag har inte är mycket värd rent ekonomiskt struntar jag i. Den är en bra kamera.

Ja, hittar man 1DX för en bra bit under tiotusen, som de flesta ville ha för inte så länge sedan, då hade jag gett fasen i budgeten och köpt en 1DX istället.
Att den jag har inte är mycket värd rent ekonomiskt struntar jag i. Den är en bra kamera.
Ja! Sannerligen en ruskigt robust stridsvagn! Lite till mitt förtret att det i dagarna legat ute 2st för 6500kr då jag tänkt kränga min egen för ungefär de pengarna då jag hittade en 1DX II för 13 lök som jag inte kudne låta bli 😬 Köpte min 1DX i mars 2020 för runt 7500kr så 1200kr i hyra för 3 år är ju ganska överkomligt tänker jag ;)

EDIT: 8 lök gav ag ser jag nu. Fortfarande en låg hyra i månaden på 3 år för 1500 spänn :p

Senast ändrad:
När jag köpte min 1DX fick man med ett objektiv för 6000 kronor bara för att locka till att göra affär...
Ekonomiskt är det helt klart en fördel att vänta i tio år från introduktionen innan man skaffar något. Men jag säljer inte bara för att jag köper något nyare, bland annat av anledningen att jag får förhållandevis lite pengar tillbaka. Däremot behöver jag ju mer än ett hus, så jag kan skyffla mellan olika objektiv kvickt och lätt, helt enkelt genom att bara ta den andra kameran. Ibland har jag tre färdigmonterade, med exempelvis 16-35, 70-200 och fast 300 tillgängliga inom några sekunder.

När jag köpte min 1DX fick man med ett objektiv för 6000 kronor bara för att locka till att göra affär...
Ekonomiskt är det helt klart en fördel att vänta i tio år från introduktionen innan man skaffar något. Men jag säljer inte bara för att jag köper något nyare, bland annat av anledningen att jag får förhållandevis lite pengar tillbaka. Däremot behöver jag ju mer än ett hus, så jag kan skyffla mellan olika objektiv kvickt och lätt, helt enkelt genom att bara ta den andra kameran. Ibland har jag tre färdigmonterade, med exempelvis 16-35, 70-200 och fast 300 tillgängliga inom några sekunder.
Så är det sannerligen. Mina dubbla 7D känner jag har ett större bruksvärde som backup ifall något skiter sig än att sälja för enstaka tusenlapp. Kör med 1DX som fågel och actionkamera och har en 6D som är slithunden som alltid får följa med när det är fjällvandring på g eller släktkalas etc. Den är ju lite nättare. Den duger också gott och väl som andrakamera vid trandansen eller liknande med antingen en 70-200 eller en 24-70 då fågelkameran får ha mitt fågelobjektiv monterat. En ypperlig landskapare. Därav att 1DX I får glädja någon annan framgent då den nu blivit ersatt plus att den väl täcker iaf hälften av kostnaden för 1DX II. Fanns en tid i mina unga dar då jag inte fattade vitsen med mer än ett hus, men när jag plötsligt blev med 2st 7D så var det ju asgrymt visade det sig att slippa byta objektiv!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar