Annons

biligt tele imellan 500mm och uppot

Produkter
(logga in för att koppla)
hej Jonte.
Tänkte undra lite vad du har för kamera? och vad du prioriterar? fast eller zoom? ljusstyrka? Vad ska du fota?
Mvh
Marcus

jag använder en d40 och fotar natur.
okej men vad får man ca läga ner för ett tele objektiv då? för jag har ett 70-300mm men man kommer inte så nära som jag vill då.
fotar mycket natur.
okej men vad ska man lägga ner för ett störe tele objektiv då?

Jonte, vill man ha 500 mm (eller mer) och anständig bildkvalité blir det dyrt. Det billigaste till din kamera är nog Sigmas 150-500 för 7-8000 kr.

Du ska vara medveten om att har du ingen bildstabilisator på kameran eller objektivet, så krävs det stativ, enben eller treben, med så långa brännvidder som 400mm eller 500mm, iaf i 9 fall av 10.

Precis som Erland säger så är Sigmas 150-500 den enda glugg som funkar under 10000:-. Tamrons 200-500 är lite dyrare, saknar inbyggd fokusmotor som du behöver och har dessutom ingen bildstabilisator.

Personligen tror jag du kommer närmare på att lära dig smyga/vänta ut djuren du vill avbilda. Det är dessutom mycket billigare.

Du ska vara medveten om att har du ingen bildstabilisator på kameran eller objektivet, så krävs det stativ, enben eller treben, med så långa brännvidder som 400mm eller 500mm, iaf i 9 fall av 10.
Nja, riktigt så ostadiga på handen är nog inte de flesta av oss. I normalt dagsljus får man acceptabla slutartider även med ett 400/500 som inte tillhör de allra mest ljusstarka varianterna. Men förstås inte i skymning, inomhus eller en mulen höstdag.

I princip håller jag dock med dig -- stabiliering är fantastiskt nyttigt på den här typen av brännvidder.

Bästa budget valet för Nikon ägare om man vill ha riktigt bra kvalitet är väl Nikon AF-S 300/f4 + Nikon AF-S TC-14E II, (420/f5.6) jag har sett otroligt fina och skarpa bilder från den kombinationen, helt i klass med Canons EF 400/f5.6.

/kent

Jag såg ett begagnat Nikkor fast 600mm/5.6 (obs: AIs) på Tradera för någon dag sedan (pris då var runt 3000:). Det är ett väldigt fint objektiv trots sin ålder (det som är till försäljning tillverkades 1982-83). Det ska vara i mycket fint skick och om det stämmer så är det en chans som dyker upp mycket sällan.

Nu har du ju iofs en D40 så jag ljusmätningen funkar ju inte för dig men till det priset så har du ju pengar över för att byta upp dig till en begagnad D80 ;-)

Jag hittade länken till objektivet i min history:
http://www.tradera.com/N_IKKOR_ED_600_1_5_6_NR_178990_-auktion-73278352

mvh /Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar