Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilfoto och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias l

Aktiv medlem
Jag tänkte höra om någon har bra tips angående porträttfotografering av bilar.

Som standardobjektiv har jag en Canon 28-135 IS USM som är bra för all-round bilder på bilar, men ibland vill man ha en "porträttbild" med oskarp bakgrund (och gärna ännu bättre teknisk kvalitet än zoomen).

De jag funderar på är Canons 85/1.8, 100/2.0 eller 135/2.8SF.

Finns det några bilfotografer med åsikt kring dessa brännvidder?

50:an är trevlig. Tanken bakom att använda ett kort tele är dock att "trycka ihop" bakgrunden.

Jag känner att det är en avvägning mellan ovanstående och det faktum att bilen blir mer "utdragen" med ett tele. Men, jag är osäker på vad som är en lämplig kompromiss.

Om du tittar på denna bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=23955
så togs den ”riktiga” bilden med 800mm och 8x10".
Motsvarar ungefär 100-135 med småbild beoende på hur du nyttjar negativformatet.

Så kolla perspektivet och hur bilen ser ut, är det vad du vill ha så fotograferar du på cirka 12 meters håll.

Egentligen skall du välja avstånd som ger dig det perspektiv du vill ha, sedan väljer du brännvidd som ger dig lämplig beskärning av bilden.

Jag skall -så fort solen tittar fram- fotografera en bil på 40 meters håll mot en husfasad för att få dramatisk påträngande bakgrund.
Förmodligen får jag hyra ett 300/2,8, eller så testar jag mitt eget 300/4,5. Måste få en uppfattning om skillnaden i skärpa.

Tack för det tänkvärda svaret Mikael. Jag har inte tänkt i "avståndstermer" förut. Med andra ord skulle jag kunna ha en 85:a och få effekten av en 135:a genom att låta bilen uppta en mindre del av filmytan. Självklart kanske, men jag hade inte tänkt i de banorna.

Att fota med 300 måste väl ge en ganska "utdragen" bil om man låter den täcka större delen av bildytan? Personligen tycker jag effekten blir snygg på vissa bilar (typ stora full size jänkare), men mindre lyckad på små bulliga (typ VW bubbla).

Egentligen borde man nog ha ett flertal brännvidder för att optimera vid varje tillfälle. Men, just nu har jag bara råd med ett bra objektiv (och får sköta resten med zoomarna).

Det var en artikel i Fototidningen för ca ett år sedan om just bilfotografering. Kolla där! Tidningen hittar du ju på ditt bibliotek.
/Thomas

Hej

På men hemsida ligger ett antal bilder på en BMW tagna med 70-200/2.8 med en D60 (ger 1.6 ggr mer).

Då kan man styra lite hur bakgrunden ter sig. Polfiltret visade sig vara användbart också.

www.roine.nu

Roine

Objektiv med brännvidden 85-100 mm är bra för att bilen ska naurlig ut. Problemet är att om du har för kort skärpedju blir inte hela bilen skarp heller. Jag tror att du kan använda din zoom och istället vara mer nogrann vid valet av bakgrund. Ställer man tex bilden på ett krön och har ganska låg vinkel bildar himlen bakgrund och det kan ju bli fint.

Tack för bra svar Magnus. Låter billigast att köra med zoomen ett tag! Men, lite sugen på ett fast objektiv är jag nog ändå...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar