Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bildvisning?
- Trådstartare Johan__P
- Start datum
forstheim
Aktiv medlem
Om den som talar vet vad han/hon pratar om och gör det tydligt tycker jag att det tillför en hel del i en bildvisning.
Är syftet med bilderna att förmedla en känsla tycker jag dock det är bättre att visa dessa ihop med passande musik (och eventuellt ljudeffekter). Det förstärker den där känslan man vill visa med sina bilder.
Är syftet med bilderna att förmedla en känsla tycker jag dock det är bättre att visa dessa ihop med passande musik (och eventuellt ljudeffekter). Det förstärker den där känslan man vill visa med sina bilder.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Beror ju på vad som är grundtanken med "föreraget",, kanske en kombination är det som passar bäst?!
Jag menar att de båda uttrycken passar helt olika seanser så att säga,,
Mvh Niclas,
Jag menar att de båda uttrycken passar helt olika seanser så att säga,,
Mvh Niclas,
forstheim
Aktiv medlem
Johan__P skrev:
Anledningen till att jag undrar är att jag har tankar på att visa mina bilder (sportfiske). Jobbar ju som guide så jag har kunskap och ganska mycket att att berätta om...
Gillar bildspel men är kluven...
I det här fallet tycker jag det är givet att du ska prata till din bildvisning. Du har uppenbarligen kunskaperna och förmodligen kommer din publik främst att bestå av folk som också är intresserade av sportfiske. De är nog villiga att tränga djupare ned i det här med sportfiske än att enbart se bilder.
Ett alternativ är att kombinera två bildvisningar. Ett bildspel där du visar bilder och berättar samt ett bildspel där publiken får göra en resa med enbart bilder och musik.
Tänk bara på att du inte får använda någon annans musik hur som helst. De ska ju ha sina STIM-pengar om musiken spelas offentligt.. :=)
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Att skapa sin egen musik är ju en spännande och "gratis" väg att uttrycka budskapet,, eller varför inte med ett liveband. En Norsk naturfotograf jorde succe med det en gång på slutet av 80,talet. liveband, författare som läste dikter + bildspel. Allt SYNKat såklart!!
Att skapa sin egen musik är också en väg att bli bättre fotograf, menar jag bestämt!
Mvh Niclas,
Att skapa sin egen musik är också en väg att bli bättre fotograf, menar jag bestämt!
Mvh Niclas,
fjalstal
Aktiv medlem
Jag är ute ibland och visar arkivet jag jobbar med och en kombination av musiksatt och berättande funkar ofta OK. Att köra igång med bildspel med musik som intro medans folk sätter sig och lugnar ner sig blir bra ibland och att lägga in ett kort bildspel i mitten så man hinner få i sig lite vatten utan att folk tappar intresset är rätt bra också. Det viktigaste är dock ändå att man vet vad man snackar om och att faktiskt trivs med att stå framför en massa människor.
Själv hade jag inte gjort nån presentation av nån sort innan jag hamnade på det här jobbet men det är den skräckblandade förtjusningen som gör det kul
Respekten för publiken är ändå det viktigaste av allt. Min publiks medelålder är ofta riktigt hög då bilderna är uteslutande lokalhistoriska och det är inte särskilt bra för självförtroendet när en stor del av åhörarna somnar rätt omedelbart efter att man har börjat. Dom brukar dock vara i 90-årsåldern så man får vara glad att dom bara sover. Dom som håller sig vakna brukar vara mycket kunniga om sin hembyggd och det värsta man kan göra är att ha fel på nån punkt. Är man inte helt säker på nåt så är det bättre att inte säga nåt alls.
Lycka till
Själv hade jag inte gjort nån presentation av nån sort innan jag hamnade på det här jobbet men det är den skräckblandade förtjusningen som gör det kul
Respekten för publiken är ändå det viktigaste av allt. Min publiks medelålder är ofta riktigt hög då bilderna är uteslutande lokalhistoriska och det är inte särskilt bra för självförtroendet när en stor del av åhörarna somnar rätt omedelbart efter att man har börjat. Dom brukar dock vara i 90-årsåldern så man får vara glad att dom bara sover. Dom som håller sig vakna brukar vara mycket kunniga om sin hembyggd och det värsta man kan göra är att ha fel på nån punkt. Är man inte helt säker på nåt så är det bättre att inte säga nåt alls.
Lycka till
fjalstal
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Nja, du har inte hört mina försök. Jag försökte lära mig spela olika saker men till och med lärarna gav upp. Mina grannar var INTE förtjusta när jag satt på altanen och brölade "I am sailing" med trumpet ut över gärdena...
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
fjalstal skrev:
Nja, du har inte hört mina försök. Jag försökte lära mig spela olika saker men till och med lärarna gav upp. Mina grannar var INTE förtjusta när jag satt på altanen och brölade "I am sailing" med trumpet ut över gärdena...
Hehe, nej jag känner inte till dina tappra försök Calle!
Det jag tänkte på mest och fiskade efter var att själva prakticerandet antingen man kan, har talang eller inget dera så kan det praktiska lärandet och försöken vara värdefulla i sig själva.
Att förstå andra konstformer hjälper. Att praktiskt testa och nöta andra konstformer utfyller och kompletterar fallenheten för fotograferandet, tror jag.
,,nog om det här och nu
Jag har inte hållit många föredrag men gjort tappra försök med hyffsad succe så ngn legend och världsmästare är jag ej,,
Mvh Niclas,