ANNONS
Annons

Bildtitel har blivit problem, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Jag har gjort bort mig. Har en bild som jag rätt och slätt titulerat "Båthuset" men nu har jag "bannats" lite för det av ortsbor som påpekar att det inte alls är ett båthus. Det är ett magasin (okunniga jag skäms.) Bilden ska med ut i trakterna snart och jag vet inte hur jag ska göra. Titulera om eller inte?

Det stora kruxet är att två av fem redan sålts under fel namn, så alternativen är att fortsätta på 3/5 med ett namn som inte stämmer med motivet eller att börja ny upplaga. Det senaste är ju möjligt genom att förändra storlek, men är det "rätt" att göra så tycker ni.

Om jag ska titulera om den vet jag inte till vad. Förslag??

Bilden

Behåll titeln, vill du kalla det för badhus så får du väl göra det också :)

Om vän av ordning inte kan leva med det så är det hans/hennes bekymmer tycker jag.

Konstnärlig frihet att kalla det för båthus?

Antar att kunder som köper en fin bild har mindre problem med om det är ett magasin eller ett båthus och huset ser ut som ett båthus om man inte vet vad det är.

Om kunden köper en bild av dokumentära skäl d v s vill ha en bild av huset kan det vara bra att den benäms ´som "hamnmagasinet"

Vem vet om "MonaLisa" egentligen hette Berit ;0))), eller var det en kvinna överhuvudtaget?

Behåll namnet.

mvh/Ove

Tack hörrni, ni gav mig mod att behålla:)
Jag fortsätter monteringen och tituleringen med kopian som är klar (skönt att slippa dra igång mörkrummet igen när för strländring.)

Och MonaLisa.. Jovisst ser man väl konstnärens egna drag i henne? Jag tror hon var man:) (Men det har ju ryktats att hon faktiskt fanns på riktigt också..)

håller fullständigt med... döp bilden till vad du vill... tycker dom att det är fel så får dom ta egna bilder o döpadet till vad dom vill

Your pic, your choice...

Det du så g när du tog bilden, ett båthus, är det du bör benämna den. Fotografens betraktelse.

Hmm... Lotta,

... och magasinet är nog tillhörigt en järnvägsstation - om än för länge sedan nedlagd - för omlastning mellan båt och järnväg...

http://www.arstuga.se/bruksbanor/bilder/borgvik_hbk.jpg

http://www.arstuga.se/industri/borgvik.htm

... så jag tycker du ska kalla den det du alltid känt det varit. Det är din bild. Du är fotografen.

Sen kan du alltid diskutera husets historia med intresserade ortsbor, om du vill. Men säg att för dig känns det som just det du kallat ditt verk: Båthuset. För så är det ju, eller hur?

Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar