Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek i album

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Det här har varit uppe förr, men jag har inte sett något vettigt svar.

Fotosidan är en... eh, fotosida, antar jag. Av någon outgrundlig anledning visas bilder i album i en fånigt liten storlek, med längsta sida på 640 pixlar. Man kan förstora bilden, men varför, varför, varför får man inte se bilden i fullt format direkt? Jag förstår inte vitsen med att behöva klicka på bilden en extra gång, och det är säkert många som helt missar det. Om Fotosidan är en fotosida så bör man ju rimligen göra bildvisningen så bra som möjligt, och jag är nog inte ensam om att tycka att den inte är det i nuläget.

Mitt förslag är att man tillåter bilden att visas direkt i full tillåten storlek, nämligen med 1024 pixlars bredd. Utrustning och övrig info kan stå en bit nedanför bilden, så att den har gott om utrymme på skärmen.
Alternativt, om det finns något bra argument för att ha dagens förfarande kvar, så bör man göra så att det framgår tydligt att bilden kan förstoras om den egentligen är större än 640 pixlar. Den lilla fnutten till text nere till höger är inget man tänker på. Inte jag i alla fall.

Tillägg: Man kan även tänka sig att man måste klicka fram information kring bilden istället för tvärtom. För vad är viktigast; bilden eller texten och utrustningen? Det känns rätt bakvänt att prioritera det sistnämnda framför själva bilden.
 
Det är bara pga historik (640 var stort en gång i tiden och inte så många laddade upp i 1024) men framförallt att designen skall hållas ihop. Dessutom skulle annonskolumnen med full bredds bilder direkt, behöva ligga ovanför bilden. Jag tycker det känns sämre än dagens lösning.

Självklart är det lite dåligt att fotografer skall behöva skriva "Bör ses förstorad" för att man inte skall missa det, så något borde vi göra.
 
Det är bara pga historik (640 var stort en gång i tiden och inte så många laddade upp i 1024) men framförallt att designen skall hållas ihop. Dessutom skulle annonskolumnen med full bredds bilder direkt, behöva ligga ovanför bilden. Jag tycker det känns sämre än dagens lösning.
Ja, 640 pixlar är verkligen inte stort idag när de flesta har minst 17-tumsskärm. Är det verkligen någon alls som ser annonserna när de går in och tittar på en bild? Det borde väl till och med annonsörerna begripa att man skulle kunna fimpa. Man ser dem ju inte när man förstorar en bild heller, så vad är skillnaden?

Självklart är det lite dåligt att fotografer skall behöva skriva "Bör ses förstorad" för att man inte skall missa det, så något borde vi göra.
Japp, det är inte så kul att ladda upp bilder när de inte visas på ett vettigt sätt, tycker jag.
 
Annonserna är viktiga så de måste synas, att de inte syns på de stora bilderna är en eftergift för konsten, men om vi skulle köra med stor direkt så kommer det vara annonser där.

Ordet vettigt känns väl starkt. Jag tycker det funkar bra, men att det kunde bli bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.