Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstorlek för Webben

Produkter
(logga in för att koppla)

kent.nilsson11

Avslutat medlemskap
Ofta så har man en begränsning för bilder som man ska publicera på webben. Man kan ju förstå att man inte får skicka upp bilder på 3 MB.
Men hur gör man enklast för att sätta en storlek på bild i Photoshop? Säg att jag ska skicka upp en bild på Fotosidan och den får vara MAX:250kb.

En nybörjare, tacksam för tips.
 
Senast ändrad:
Jag hittade lösningen under diskussionen:
Jag förstår inte hur man minskar..I detta forum.
Detta var precis vad jag sökte efter.
 
Var hittade du den diskussionen?Har samma problem men hittar inte svaret du hänvisar till.
M.V.H. Janne
 
Har du inställt default att den visar inlägg de senaste 30 dagarna, så hittar du den på sidan 4, inskickat av Picturina. 3:e uppifrån tror jag att det var.
 
Senast ändrad:
ARKIV->"SPARA FÖR WEBBEN"

Under denna kan du spara för webben och sammtidigt se hur många kb bilden är på sammtidigt som du komprimerar den. Du får sammtidigt se bilden hur den försämras i kvalité i takt med komprimeringen. En bild på fotosidan som är på tex 800*600 brukar jag ha så den är så nära 250kb som möjligt för att kvalitén ska bibehållas bäst,och då brukar jag sätta på kvalitén på mellan 50 o 70 beroende på detaljrikedommen i bilden.
 
Re: ARKIV->"SPARA FÖR WEBBEN"

Under denna kan du spara för webben och sammtidigt se hur många kb bilden är på sammtidigt som du komprimerar den.

Nackdelen med Spara för webben är att EXIF-informationen försvinner, om man vill visa den på Fotosidan.
 
Jag brukar först ändra storlek manuellt till 640 pixlar på långsidan, det ger optimal visning utan förstoringsbehov på FS. När jag sedan "sparar som" i jpg-format väljer jag sRGB som profil och sedan vid kvalitetsinställning ger "preview" funktionen info om hur stor bilden blir i sparat läge, jag väljer kvalitet så att storlek underskrider 250kB med marginal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.