Annons

Bildstorlek för tryck och web?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnetteD

Medlem
Hej, undrar om nån kan hjälpa mig? Jag har fotat ett event och ska leverera bilderna på cd i format som passar både web och tryck i deras personaltidning. Vad jag har förstått så är 640 px bredd lagom att spara i för web men vilken storlek ska jag spara i för tryck? Och nu en dum fråga kanske men jag redigerar i PS och när jag använder spara som för att göra bilden ex mindre, finns då orginalbilden kvar i ursprunglig storlek?

MVH Anette
 
Hej, undrar om nån kan hjälpa mig? Jag har fotat ett event och ska leverera bilderna på cd i format som passar både web och tryck i deras personaltidning. Vad jag har förstått så är 640 px bredd lagom att spara i för web men vilken storlek ska jag spara i för tryck? Och nu en dum fråga kanske men jag redigerar i PS och när jag använder spara som för att göra bilden ex mindre, finns då orginalbilden kvar i ursprunglig storlek?

MVH Anette

Bilden finns kvar i sin originalstorlek om du ger den nytt namn eller ny plats.

640 px för web är en rätt bra storlek om de inte angett annat. Bilder för tryck ska vara större, behåll bildens storlek för detta ändamål. Ska bilden t.ex. vara i A4 storlek bör den väga kring 25 mb. Från en kamera med 12 megapixlar får man ut en bildfil som väger ca 34 mb.
 
ok, jag sparar ju från RAW till jpeg. Är det så du menar? Hade du någon ide´om det här med bildstorlek? /Anette
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.