Annons

Bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

CWoJM

Aktiv medlem
Hur och när använder ni bildstabiliseringsfunktionen? Har ni den alltid på eller stänger ni av den vid korta tider? Har fått lära att den ska stängas av när kameran är monterad på stativ för att inte motorn ska ge istället för ta bort skakningsoskärpa i bilderna.

För en tid sedan fotade vi i studio med blixtar (slutartid 160-250). På kameran var ett Canon EF-S 15-85 IS monterat. De första rutorna blev inte helt skarpa. Vi fick då tipset att stänga av IS-funktionen och vips blev bilderna skarpare....i alla fall upplevde vi det så.

Vilka är era erfarenheter och hur använder ni IS/VR ...och andra motsvarande funktioner?
 
Hej, när jag kör med mitt 70-200 IS, så har jag nästan alltid IS:en på slagen.
Med undantag för när jag har kameran monterat på ett stativ, eller när jag kör med min 2x TC på kopplad.
Det sistnämnda är säkert ett felhavande utav mig, fast jag upplevde det som oskarpt/suddigt med den kombon... Så jag kör med 1/1250 istället, funkar... Fast inte när det blir mörkt : p
 
Hej, när jag kör med mitt 70-200 IS, så har jag nästan alltid IS:en på slagen.
Med undantag för när jag har kameran monterat på ett stativ, eller när jag kör med min 2x TC på kopplad.
Det sistnämnda är säkert ett felhavande utav mig, fast jag upplevde det som oskarpt/suddigt med den kombon... Så jag kör med 1/1250 istället, funkar... Fast inte när det blir mörkt : p

Vi har också ett 70-200/4 IS och har så här långt alltid haft IS påkopplad...men är inte alla gånger nöjd med skärpan, vilket också bidragit till funderingarna till IS på eller av. Vi kör objektiven med 7D eller 450D.
 
Hur och när använder ni bildstabiliseringsfunktionen? Har ni den alltid på eller stänger ni av den vid korta tider? Har fått lära att den ska stängas av när kameran är monterad på stativ för att inte motorn ska ge istället för ta bort skakningsoskärpa i bilderna.

För en tid sedan fotade vi i studio med blixtar (slutartid 160-250). På kameran var ett Canon EF-S 15-85 IS monterat. De första rutorna blev inte helt skarpa. Vi fick då tipset att stänga av IS-funktionen och vips blev bilderna skarpare....i alla fall upplevde vi det så.

Vilka är era erfarenheter och hur använder ni IS/VR ...och andra motsvarande funktioner?

Det gör helt rätt, varför ska kameran försöka ta bort skak när den sitter fast? Använd inte IS/VR när kameran sitter på stadigt stativ. Undantaget är långa/tunga telen alternativt veka stativ och vind eller vibrationer.

Däremot fallet som du beskrev verkar skumt. 1/250 bör vara kort nog för att frysa motivet. Blixten kan vi räkna bort, den är mkt snabbare, det är synctiden som är problemet, är det ljust i studion och synctiden lång, typ 1/60, får man ju med ljus från hela slutaröppningstiden och då blir det problem även utan VR. Prova att släcka ner lite mer. Och VR ska förstås vara av.
 
bildstabilisering i kamerahuset?

jag har ingen bildstabilisering i kameran utan bara i objektiv, just nu har jag ett objektiv utan bildstabilisering vilket jag inte kan rekommendera, jag vill ha bildstabilisering för att få skarpa bilder som lätt tar fokus..


Jag har även en fråga angående bildstabilisering.
Jag ska köpa ny kamera och objektivet jag har nu har ingen bildstabilisering, om jag köper en kamera med bildstabilisering i kamerahuset, blir det som att fota med ett objektiv med bildstabilisering då?
vad menas med att bildstabiliseringen finns i optiken?
 
om jag köper en kamera med bildstabilisering i kamerahuset, blir det som att fota med ett objektiv med bildstabilisering då?
Nästan, skillnaden är att när stabiliseringen sitter i optiken så blir bilden i sökaren också stabiliserad, det blir den inte om stabiliseringen sitter på sensorn.

(om inte sökaren är av elektronisk typ, som på de senaste Sony-husen. Där är sökaren en avbild av sensorn, så där blir sökaren också stabiliserad).
vad menas med att bildstabiliseringen finns i optiken?
det innebär att... objektivet själv sköter stabiliseringen, kamerahuset är inte inblandat. förstår inte riktigt vad det annars skulle kunna innebära?
 
jag har ingen bildstabilisering i kameran utan bara i objektiv, just nu har jag ett objektiv utan bildstabilisering vilket jag inte kan rekommendera, jag vill ha bildstabilisering för att få skarpa bilder som lätt tar fokus..

Jag vill inte var elak och det är inte meningen, men det går att ta skarpa bilder även utan bildstabilisering. Jag har fotad mycket både med och utan IS, och visst blir det lättare att få skarpa bilder med IS på längre tider, men det går att få skarpa bilder även utan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.