Annons

Bildstabilisering och handhållet

Produkter
(logga in för att koppla)

JonteL

Aktiv medlem
Jag vet att med de flesta tekniker för bildstabilisering (VR, IS, OS, osv..) så bör man stänga av stabiliseringen om kameran sitter på ett stativ. Det jag funderar över om det finns anledning att någonsin stänga av stabiliseringen när man kör handhållet? Just nu har jag det alltid igång vid handhållet men det kanske kan ge skarpare bilder om man stänger av det vid korta slutartider. Någon som vet?

Mig veterligen kan man aldrig förlora på att ha IS igång vid handhållet. Med två undantag:

1. Om IS inte har panoreringsstabilisering kan det vid just panorering bli bättre bilder med IS/VR/OS avslaget

2. Om man är ute efter tex skakeffekt. Har nyligen tex sett bilder på suddiga spöken, som troligen inte skulle ha synts på bilden om kameran haft bildstabilisering igång

På tider kortare än 1/500 ska man enligt Thom Hogan, som har testat det hela grundligt, kunna förlora skärpa på att ha VR igång. Det är dock inget jag själv, efter en inte helt obetydlig mängd testning, har märkt något av och framför allt inte kan förstå vad det skulle bero på.

http://bythom.com/nikon-vr.htm

Min erfarenhet är att jag ibland har fått lite bättre skärpa med IS avslagen.
Rimligt är det något mekaniskt som händer i objektivet när IS är igång och då borde det finnas en risk för vibrationer.

En annan tanke kring det hela. Det verkar finnas en övertro på hur långa slutartider man kan använda. 1/500 sekund låter snabbt och ser bra ut, tills man provar med 1/1250 sekund och det blir riktigt skarpt.

Kör alltid med det på vid handhållet och även vid användande av monopod oavsett slutartid och har inte märkt att det skulle ge försämrad skärpa i något läge, däremot räddar det en del lägen vilket gör det extra värdefullt i mina ögon.

Fotar en del handhållet med 400mm tele och det skulle vara i princip omöjligt utan stabilisering om man måste gå över 1/500, men med det kan jag köra på 1/125 med bra resultat i mina ögon då, andra kan ha andra kvalitetskrav på bilderna än vad jag har men så är det med denna bransch.

Märkte att jag fick problem med bildstabiliseringen (skakningsoskärpa på korta slutartider) då jag gick med kameran i handen och snabbt lyfte den, och tog bilder direkt efter att jag lyft kameran. Systemet (i alla fall vad gäller Pentax) behöver någon sekund för att veta vad nolläget är, och vad det skall stabilisera mot. Detta problem försvann då jag stängde av stabiliseringen, så nu kör jag utan tills tiderna blir så långa så det behövs.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar