Advertisement
ANNONS
Annons

Bildstabilisator med äldre objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte en adapter för att köra mina OM-objektiv på om-dn men då fungerar inte stabilisatorn.
Är det så att det bara går med m43 linser? Hade nämligen tänkt använda de manuella objektiven till att filma med men det blev lite skakigt.

Nån som vet? :)

Köpte en adapter för att köra mina OM-objektiv på om-dn men då fungerar inte stabilisatorn.
Är det så att det bara går med m43 linser? Hade nämligen tänkt använda de manuella objektiven till att filma med men det blev lite skakigt.

Nån som vet? :)

Betvivlar att bildstabilisering gör så mycket till eller från vid videoupptagning. Den är väl mer till för att dämpa små vibrationer vid stillbildsfoto.

nä nu har ni väl fel :)

Bildstabilisatorn funkar utmärkt med alla objektiv. Kör själv ett gammalt Pentax K-400/5.6 och två CCTV-objektiv. Alla manuella med bländarring och adapter utan elektrisk koppling.
Man får se till att ställa in brännvidden i IS-menyn bara så det blir bra (det går ju automatiskt på m43-gluggar).
Men funkar gör det, och riktigt bra dessutom.

Sedan är det riktigt trevligt att filma med också, det blir nästan som steady-cam när man filmar. Funkar fantastiskt bra.

Betvivlar att bildstabilisering gör så mycket till eller från vid videoupptagning. Den är väl mer till för att dämpa små vibrationer vid stillbildsfoto.

Umm... stabilisering är extremt viktigt vid video, och OM-D kan göra det väldigt bra om jag förstått det rätt. Det som är viktigt är att ställa in vilken brännvidd kameran ska stabilisera för när man kör med manuella objektiv och adapter eftersom kameran inte kan känna av det själv. Jag har inte själv använt OM-D, men det finns tydligen menyalternativ för att välja vilken brännvidd som används.

För övrigt är stabiliseringen bra också på andra kameror till betydligt mer än "små vibrationer". :)

Det mesta av den tidiga utvecklingen av bildstabilisering skedde just på videosidan, så uppenbarligen har många resonerat i stort sett tvärtom ...

Jag skulle nog säga att stabilisering, rent generellt, oftare är användbart för video än det är för stillbilder. För att ta ett extremt exempel: Jag har aldrig sett en stillbildsfotograf göra sig besväret att släpa runt på en tung steadicam-rigg :)

fotade hela dagen idag med stabiliserad sökarbild och zoom, samtidigt! Om man aktiverar finessen då vill säga. Så har man också snabbknapp för zoomen på Fn2 och kan smidigt zooma in 10x på bilden utan att ens ta ögat från sökaren! Riktigt svinbra för att försöka sätta fokus på manuell glugg med kort skärpedjup.

Bilagor

• _3300240.jpg
    _3300240.jpg
    63.1 KB · Visningar: 139
Intressant.

Ja det verkar ju fungera för stillbilder men har du testat video med äldre objektiv? Ska lägga upp två tester så ni får se skillnaden.

lite har jag testat men inte så mycket, har inte märkt nåt konstigt på det lilla jag provat, men får testa igen då, nu blev man ju nyfiken :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar