Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstabilisator både i kameran och objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

birgitta123

Medlem
Hej !

Nu har jag köpt ett Sigma 105 / 2,8 med stabilisator, kameran jag har är en Sony a33 som
har även den har en stabilisator inbyggd. Läste som hastigast att jag bör stänga av den på kameran om jag
använder den på objektivet.Oj , det blev rörigt men kanske att ni förstår vad jag menar ?
Vad kan hända om jag använder bägge funktionerna samtidigt ?

Må gott // BIrgitta

Riktigt. I detta fall kan du använda ANTINGEN sensorstabiliseringen i kameran, ELLER stabiliseringen i objektivet, eller ingendera.

Anledningen till att det blir värre när du kopplar in båda, är att de i detta fall inte har en aning om varandras existens. Först stabiliserar objektivet så bra det kan. Sedan kommer sensorstabiliseringen, som inte "vet om" detta, och försöker också att stabilisera. Resultatet blir att skakningarna kommer tillbaka, fast i motsatt fas, och blir ofta värre än ifall man inte har någon stabilisering alls.

Dock finns det andra typer av stabiliseringar som kan jobba ihop med varandra. Har din kamera t.ex. Hand Held Twilight-funktionen? Den kan med fördel användas tillsammans med ANTINGEN sensor- eller objektivstabiliseringen. Men som sagt, inte med båda på samma gång.

Riktigt. I detta fall kan du använda ANTINGEN sensorstabiliseringen i kameran, ELLER stabiliseringen i objektivet, eller ingendera.

Anledningen till att det blir värre när du kopplar in båda, är att de i detta fall inte har en aning om varandras existens. Först stabiliserar objektivet så bra det kan. Sedan kommer sensorstabiliseringen, som inte "vet om" detta, och försöker också att stabilisera. Resultatet blir att skakningarna kommer tillbaka, fast i motsatt fas, och blir ofta värre än ifall man inte har någon stabilisering alls.

Dock finns det andra typer av stabiliseringar som kan jobba ihop med varandra. Har din kamera t.ex. Hand Held Twilight-funktionen? Den kan med fördel användas tillsammans med ANTINGEN sensor- eller objektivstabiliseringen. Men som sagt, inte med båda på samma gång.

Nå`n Held Twilight funktion hittar jag inte , men det finns en SteadyShot funktion.Kan det var stabilisatorn tro ?

Ja, SteadyShot är sensorstabiliseringen i kameran. Som redan sagts, du kan använda antingen denna ELLER stabiliseringen i objektivet.

"Hand held Twilight" hittar du under "Scene Modes", ifall den finns (finns i alla fall på Sony A55).

Olympus och stabiliseringen

Hej.
Fortsätter på denna tråd med inställningen för Olympus m10.

Hej.
Ett tips ang. s bildstabilisering kontra objektivens eller kamerans s bildstabilisering.
Det innebär man behöver inte bry sig om inställningen.

Lens I.S. Prioritet Om [On] väljs ges prioritet till objektivfunktionen när ett objektiv används med bildstabiliseringsfunktion.
Sid 90 i bruksanvisningen

När prioritet ges till linssidans bildstabilisering och kamerasidan är inställd på [S-IS AUTO], används [S-IS1] istället för [S-IS AUTO]. • Du kan observera funktionsljud eller vibration när bildstabiliseringen är aktiverad.
Sidan 61 i bruksanvisningen.

Vet inte om det finns på andra system.
Hej
Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar