Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstøld av HM?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt texten i artikeln längre ner:
"
H&M:s talesperson säger till tidningen att de köpt fotot av en bildbyrå och att byrån ska ha ett avtal med Richard Elsby. Fotografen som tagit bilden säger att han har rätt att sälja bilden vidare så som han själv önskar, utan modellens godkännande.
"
 
Det är ett intressant ämne, kan tänka mig att det stämmer att fotografen har fullständiga rättigheter till bilden och att den har gått vidare till en bildbyrån. Men man kan ju undra om man sedan kan använda bilden till vad som helst, kan man tex ha den i reklam med kanske stötande text? Det är ju skillnad om det är ett naturfoto jämfört med ett porträtt
 
Model relese

Som jag førstått det så bør man ha en Model Relese før att kunna sælga en bild som reklam Etc.
Mvh
Lasse
 
Frågan är om det kan räknas som reklam i det här fallet. Någon bildstöld är det i alla fall inte.
 
Den engelska upphovsrättslagen skiljer sig från den svenska, och det stycke som kan vara aktuellt är väl sektion 85 i deras Copyright Act. Möjligen kan fotografen här rida på innebörden av "private and domestic purposes", medan bilderna kanske gjordes i annat syfte, och att man inte har tecknat ett avtal om att inskränka fotografens rätt.
Fult är det ju ändå.

http://www.ipo.gov.uk/cdpact1988.pdf
Den finns på sidan 84:

85 Right to privacy of certain photographs and films
(1) A person who for private and domestic purposes commissions the taking of
a photograph or the making of a film has, where copyright subsists in the
resulting work, the right not to have -
(a) copies of the work issued to the public,
(b) the work exhibited or shown in public, or
(c) the work communicated to the public;
and, except as mentioned in subsection (2), a person who does or
authorises the doing of any of those acts infringes that right.
 
Som jag førstått det så bør man ha en Model Relese før att kunna sælga en bild som reklam Etc.
Mvh
Lasse

Vad jag förstått är det fotografen själv som är modell.

Sen har fotografen laddat upp bilden till en bildbyrå...varför då kan man ju undra om han inte vill att bilden ska kunna köpas av potentiella kunder.
 
Vad jag förstått är det fotografen själv som är modell.

Sen har fotografen laddat upp bilden till en bildbyrå...varför då kan man ju undra om han inte vill att bilden ska kunna köpas av potentiella kunder.

Om du läser hela texten framgår att det är en annan fotograf. Första stycket är lite missvisande.
 
Om du läser hela texten framgår att det är en annan fotograf. Första stycket är lite missvisande.

Det må jag säga.

"Sommaren 2012 tog Richard Elsby, 36, bilder av sig själv för att göra reklam för sin tatueringsstudio i Leeds."

Ser inte någon annan fotograf eller modell omnämnd. Läser vi samma version?

H&M vet väl inte mer än vad som står i avtalet med fotografen, dvs något standardavtal mellan bildbyrå och fotograf.

Någon som hittat var bilden finns? Jag gjorde en bildsök men fick ingen träff.
 
Man borde ju inte skriva fotografen och modellen i detta stycke om det är samma person

H&M:s talesperson säger till tidningen att de köpt fotot av en bildbyrå och att byrån ska ha ett avtal med Richard Elsby. Fotografen som tagit bilden säger att han har rätt att sälja bilden vidare så som han själv önskar, utan modellens godkännande.

Men som vanligt när man läser något i en tidning så går det inte att begripa vad de skriver
 
Man borde ju inte skriva fotografen och modellen i detta stycke om det är samma person

"H&M:s talesperson säger till tidningen att de köpt fotot av en bildbyrå och att byrån ska ha ett avtal med Richard Elsby. Fotografen som tagit bilden säger att han har rätt att sälja bilden vidare så som han själv önskar, utan modellens godkännande."

Men som vanligt när man läser något i en tidning så går det inte att begripa vad de skriver

H&M vet inte om det är samma person, det framgår inte av köpeavtalet mellan dem och bildbyrån. De utgår från avtalstexten. En köpare får inte tillgång till model releasen när man köper en bild.
 
Förklaras tydligare här, men jag tyckte det var rätt så uppenbart i Aftonbladets text dock. http://www.dailymail.co.uk/news/article-2531619/Tattoo-artist-stunned-photo-satanic-H-M-T-shirt.html

Aftonbladets text var tydlig men helt fel.

Om det nu är en annan fotograf än modellen ska modellen förstås stämma fotografen som laddat upp bilden med falsk release.

Det är dock rätt vanligt att fotografen får en release mot att denne fotar gratis....jag gör så själv.
 
Det behövs ingen "release" för att publicera en bild, oavsett om det är en tidning, bok eller tygstycke man väljer att trycka den på.
 
Det behövs ingen "release" för att publicera en bild, oavsett om det är en tidning, bok eller tygstycke man väljer att trycka den på.

Om fotografen laddat upp bilden till en bildbyrå så är det vanliga non-editorial och då kräver alla bildbyråer release. Det är alltså steget före någon köpt eller publicerat bilden.
 
Om fotografen laddat upp bilden till en bildbyrå så är det vanliga non-editorial och då kräver alla bildbyråer reellare.
Diskussionen i den här tråden handlar om ifall HM gjort fel eller rätt.

Vill du diskutera vilka rutiner du gissar att man har på olika bildbyråer kanske du ska skapa en ny tråd.
 
Läser man artikeln på Daily Mail framgår att det snarast är förtal som kan komma i fråga. Där sägs inget om avsaknad av modellreleaser och dylikt.
 
Diskussionen i den här tråden handlar om ifall HM gjort fel eller rätt.

Vill du diskutera vilka rutiner du gissar att man har på olika bildbyråer kanske du ska skapa en ny tråd.

Om H&M gjort rätt eller fel hänger ihop med om det finns en model release eller inte och vad som står i den. H&M refererar till bildbyrån och bildbyråerna brukar ha två kategorier av bilder, releasade, eller icke releasade. Det nämns ett tillstånd så då kan man nog anta att det finns en release.

Har du någon annan uppfattning om hur det brukar fungera med bildbyråerna är du välkommen att starta en ny tråd om du tycker ämnet är OT men för min del får du gärna skriva här.

Om inte releasen är falsk tror jag det är svårt att vinna ett sådant fall. Med en påskriven release har modellen släppt ifrån sig kontrollen av bilden.
 
Läser man artikeln på Daily Mail framgår att det snarast är förtal som kan komma i fråga. Där sägs inget om avsaknad av modellreleaser och dylikt.

Jo det är nog ABs vinkling som är fel.

Någon bildstöld är det i vilket fall inte så man kanske kan få tråden omdöpt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.