Annons

"Bildstöld" - Vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

olle_sandstrom

Aktiv medlem
Jag fotograferade under förra året ett lokalt evenemang. Efteråt gav jag arrangören tillstånd att använda bilderna under förutsättning att man anger mig som fotograf om dom används i något sammanhang.

Arrangemanget dök upp på nytt i år och på hemsidan finns nu en pdf-fil som är tänkt att användas som anmälningsblankett för företag som vill boka bord. På blanketten finns 4 bilder som jag har tagit. På en av bilderna finns mitt namn med i hyffsad storlek medan det på två andra endast syns om jag förstorar upp bilden till ca 300% och på en bild finns namnet inte alls med. (Edit: Övre raden, bild nr 2 från vänster)

Frågan jag ställer mig är om jag kan/bör kräva någon ersättning från företaget, eller är jag gnällig och bara bör påpeka detta och få mitt namn på plats?
 
Hejsan Olle!

Den som använder din bild utan din tillåtelse begår upphovsrättsintrång och blir därrmed skyldig att betala ersättning för utnyttjandet av bilden.

Om jag förstår din beskrivning rätt, har du givit dem tillåtelse att använda din bilder, under förutsättning att du anges som upphovsman.

Att bli angiven som upphovsman är en del av den ideella rätten. Den kan normalt inte eftergivas (dvs avstå).

Därmed har du enligt min bedömning av de fakta som du uppgivit rätt till ersättning.

Angående ersättningens storlek får denna uppskattas, såvida inte du kan hitta någon prislista som används inom branschen.

Mvh,

Mattias
 
Precis som du säger och har uppfattat det så har jag gett dom tillstånd att använda bilderna men att mitt namn ska finnas under bilden.

Om man nu ska prata ersättning, vad ska jag begära? Har inte en aning och har inte tillgång till blfs prislista som jag självklart borde köpa. Har tittat lite på nätet och det verkar variera mellan 650kr-1800kr exkl moms.

Hur ska jag hantera att mitt namn faktiskt finns under två av bilderna men i väldigt liten stil? Enligt http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=3069 så ska det anges i sådan storlek så det kan läsas på normalt avstånd, lite tveksamt att det görs det i detta fallet va?

Tack för svaret Mattias! Är det någon som har en annan synpunkt så vill jag gärna ta del av den innan jag kontaktar företaget.
 
Ring och snacka med dom istället. Finns det chans att du får ha mer bilder med någon annan gång så tycker jag bara att du påpekar det. Annars gör du som du vill.
 
pressbild - med fel byline

Jag har en liknande fråga... Jag har tagit fotografier av Hammarby Sjöstads som är fria att använda för press. Dessa finns på en webbsida där instruktionen att uppge fotografens namn också finns med.

Döm om min förvåning när jag hittar ett foto taget av mig i en annonsbilaga om Hammarby Sjöstad i Aftonbladet med en helt annan fotografs namn angett.

När jag ringer de som producerat annonsbilagen påstår de att de fått fotot av denna fotograf (som tagit nästan alla andra foton i tidningen) och hänvisar till honom. Detta visar sig dock vara felaktigt och det är de själva som gjort ett misstag.

Nästa gång jag ringer dem för att höra hur det hela egentligen gått till får jag istället för en ursäkt en utskällning utan dess like om att jag är en hemskt människa och borde skaffa proportioner på saker och ting (bla så får jag veta att det dör en människa varje gång jag andas... folk får cancer mm...).

Vilka rättigheter har jag i det här fallet?
 
Angående den ursprungliga frågan

Du har givit arrangören rätt att använda bilderna så du kan väl inte gärna kräva ersättning för användandet.

Däremot har de möjligen kränkt din ideella rätt. Dessutom brutit mot ert avtal. Det kan ge dig rätt till skadestånd, om du tycker att det är lämpligt...

/Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.