Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildstöld Aftonbladet..

Produkter
(logga in för att koppla)
Men tycker du att det blev bästa resultat till slut?. Nu kanske du inte får pengar och har inte heller din bild publicerad i tidningen.

Blev resultat bra eller dåligt? Vore intressant och höra vad du tycker.
 
Ja hon kanske blev en aning stött, men jag förstår inte varför. hon hade nog inte heller gillat om jag "tagit" något av henne utan att ge henne credit för det.


Jag tycker det har löst sig på bästa sätt. jag har inget nöje av att ha en publicerad bild i aftonlbadet om inte jag får någon credit för det.

I mitt fall handlade det aldrig om pengar utan en princip sak. visst kan det vara mycket dumt att stöta sig med stora tidningar, men ner dem i det här fallet inte följde lagen så var jag tvungen att göra något.

de tjänar pengar på sin tidning och det vore dumt om inte jag känade pengar på bilden jag tagit.

Och jag tror verkligen inte att jag i framtiden inte kommer vara beroende av aftonbladet för överleva inkomstmässigt.

Hade M eller AF frågat först om hon hade fått anända bilden hade jag förmodligen sagt ja om de nämt mig som fotograg.
 
men okej bästa tänkbara scenario hade väll varit att de hade varit att fortsätta använda bilden och nämnt mig som fotograf. Det kunde jag nämnt i det första mailet, men man lär så länge man lever.
 
Men asså, det var ju din polare som lånat bilden o beskurit den ju. Var är du för en gniden typ som inte låte henne ha det bilden. Jag hade inte brytt mig faktiskt.

/johan
 
Jag hade nog känt sammma sak. Behålla bilden i tidningen samt att de satta dit namnet på fotografen. Och sedan en kommentar att de är välkomna att titta på fler av dina bilder och betala för dem.

Tror inte heller att du går under, men det är inte bara bra att de tar bort bilden. Bra att synas om man vill leva på foto.
 
da_flower skrev:
Men asså, det var ju din polare som lånat bilden o beskurit den ju. Var är du för en gniden typ som inte låte henne ha det bilden. Jag hade inte brytt mig faktiskt.

/johan
Du kanske inte har jobbat som fotograf då. Det har inte jag heller. Men jag förstår poängen med att inte låta folk använda ens bilder gratis överallt. Du urholkar ju fotografyrket på det sättet. Det måste ju Margret (få chans till att) förstå, och respektera. Marcus är ju trots allt en frilansfotograf...

Men jag kan hålla med om att mailet till Margret kunde utformats bättre så hon får en chans att förstå varför Marcus blev arg.
 
Ja det beror väl på men mina kompisar skall inte behöva betala för bilder som jag tagit på dem o dom vill ha som bild på MSN eller liknande ..
 
När jag ger bilder till mina vänner, analogt eller digitalt, så brukar jag säga att bilden får användas och kopieras fritt för eget bruk, men den får inte publiceras utan mitt tillstånd och den får inte användas kommersiellt.

Vanligaste reaktionen är att de höjer lite på ögonbrynen åt det lite formella beskedet. Men deras reaktion borgar också för att de verkligen lyssnade till vad jag sa och funderar över det och över orsakerna till varför jag sa så. Ibland kommer de med några följdfrågor. Denna lilla formalitet i samband med överlämnandet gör att jag vet att de vet hur jag vill ha det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.