Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel, naturbilder.

Produkter
(logga in för att koppla)
skutte skrev:

Hastigheten på toningen går inte att bestämma på enskilda bilder i just det programmet jag använde men timingen går alltid att finputsa.

Fina bilder som sagt, men det går nog att ändra tiden på varje enskild övertoning.

Den tiden som finns i inställningarna är bara en grundinställning sen kan du om du markerar själva övertoningen och sedan lägger muspekaren på vänstra kanten av toningen dra i den så den blir längre.

Men du ska definitivt pröva ProShowGold som tipsades om tidigare, iallafall om du vill satsa på bildspel på allvar.

Pro Show Gold

Man kan köpa detta via internet, jag har för mig att jag gav 80 dollar men då fick jag även en så kallad box alltså en skiva med programmet på och en mycket tjock handbok, den kom efter ca 14 dagar, man kan ochså köpa enbart en nedladdning.
Det finns massor med inställningar i programmet ändå finns det en mycket enkel operation för att få ett bildspel snabbt, musik till bildspelet kan man snabbt kopiera in i bildspelet på ett enkelt sätt, jag är mer än nöjd med detta efter att provat ett antal olika program.

Fredrik H skrev:
Fina bilder som sagt, men det går nog att ändra tiden på varje enskild övertoning.

Den tiden som finns i inställningarna är bara en grundinställning sen kan du om du markerar själva övertoningen och sedan lägger muspekaren på vänstra kanten av toningen dra i den så den blir längre.

Men du ska definitivt pröva ProShowGold som tipsades om tidigare, iallafall om du vill satsa på bildspel på allvar.

Vad bra! Jag har missat det där med övertoningen.

Jag får testa lite mer med Windows Movie Maker innan jag bestämmer mig, blir det så att jag satsar på bildspel så verkar ju ProShowGold intressant.

Tack! /Göran

Re: Pro Show Gold

kameraroffe skrev:
Man kan köpa detta via internet, jag har för mig att jag gav 80 dollar men då fick jag även en så kallad box alltså en skiva med programmet på och en mycket tjock handbok, den kom efter ca 14 dagar, man kan ochså köpa enbart en nedladdning.
Det finns massor med inställningar i programmet ändå finns det en mycket enkel operation för att få ett bildspel snabbt, musik till bildspelet kan man snabbt kopiera in i bildspelet på ett enkelt sätt, jag är mer än nöjd med detta efter att provat ett antal olika program.

Tack för info!
/Göran

Snygga bilder, men jag håller med Magnus. Lite för spretigt och övertoningen går lite för snabbt. Att trona bild i bild och på så sätt få en extar bild är något som ger en extra touch. Kanske att lägga mer tid på att komponera bildspelet, så att det blir i fas med det vackra innehållet? Nu har jag inte hört musiken, men man kan även mixa olika musik genom bildspelet, för att förmedla olika känslor, typ vintermusik till vinterbilderna..lite olika moods så att säga

Kanonfina bilder. Njutningsfull stund fick jag, medan regnet envist strilar nedför rutan.
Jag tycker att bildspelet går lite för snabbt. Vill gärna hinna se och njuta av bilderna under en lite längre tid. Det är de absolut värda. Sen är det klart att du kan säkert jobba vidare med detaljer som andra redan påpekat. Själv har jag bara provat en gång (vilket program minns jag inte ens) och då försökte jag spela upp det på teven........men hu vad bilderna blev dåliga då. Sedan har jag tänkt att man skulle sätta sig in i det här och prova igen. Så din tråd gav lite inspiration.Att sätta musik till bilder höjer ju upplevelsen ganska mycket. Har lite funderingar på vad som gäller angående upphovsrätt och så. Om man nu tänker att man någon gång skulle få till ett bildspel som är värt att visa för fler än enbart de närmsta sörjande, vad får man då använda för musik? Vet du något om det? Måste det vara egenhändigt skrivet? Finns det "fri" musik som man kan använda? Eller hur gör ni????

Som sagt underbara bilder!!!!
mvh/lisa

Tack Jesper och Lisa för era synpunkter!
Finslipning och lite om redigering är det som gäller, hur som helst så är det riktigt kul med det här och som Lisa säger "Att sätta musik till bilder höjer ju upplevelsen ganska mycket".

Jesper, synd att du inte hörde musiken...Griegs "Morgenstimmung" tyckte jag passade bra.

Lisa; Jag har dålig koll på det här med musik och upphovsrätt, jag valde Grieg dels för att det är så vacker musik och för att han har varit död i hundra år (nästa år), så det kanske är lugnt med upphovsrätten förutom dom som spelade in musiken förstås....hmm.
Nån upplyser kanske om det?

/Göran

Det är otroligt roligt att göra bildspel och som någon tipsade om är PhotoShowGold ett bra program. Finns att ladda ner en proversion från

http://www.photodex.com/sharing/viewalbum.html?bm=108759[/url]
Dessutom har de några fina demo att kolla på.
Kostar runt 70 USD.

Rekommenderas//Eie

Mycket fint i ditt bildspel, men lite förhoppningsvis konstruktiv kritik få det bli ändå.
Musiken är jättefin, men jag tror jag har sett tio bildspel med just den musiken till.
Håller med en del andra här om att visningtiden för varje bild var lite kort.
För tvära kast i början av spelet och jag tyckte mig se en svartvit bild mitt i alltihopa som kändes lite fel.
Sedan angående format och sådant så finns det ju en gratisspelare på nätet som heter VLC-media player och enligt min erfarenhet så spelar den upp allt som finns utan att bråka.

Har själv rafsat ihop ett bildspel från min irlandsresa. Men tyvärr innehåller den copyrightskyddad musik, så jag kan inte lägga ut den :(

Fast jag kan ju plocka bort musiken.. Tänkte att jag skulle kontakta gruppen som gjort musiken och fråga om lov.

Just detta tror jag är en viktig sak att tänka på då vi gör bildspel för att visa upp publikt.

Se till att ha tillstånd att använda musiken. Kompositörerna är lika måna om copyrighten på sin musik som vi om våra bilder.

skutte skrev:
Nej, nej inte alls petig! Det är precis sånt här jag vill höra för att lära mig för att få till ett vackert bildspel.

Just det där med teman på färgtoner är nog viktigt, där det går från rådjur till räv tyckte jag det stämde bra.

Hastigheten på toningen går inte att bestämma på enskilda bilder i just det programmet jag använde men timingen går alltid att finputsa.

Tack Magnus för en väldigt nyttig kommentar!

/Göran

Magnus tips är bra och väl värt att ta åt sig.

Temat kunde ha tex ha mer koppling till bilderna för de tvära kasten gör att jag tappar stämmningen då jag får starka associationer till Peer Gynt.
Alternativet är att ha en mer identitetslös musik, som passar bilderna generellt.
Ett tips är att titta på naturfilmer/dokumentärer och se hur musik och bild kan samarbeta.

Teman är ju något som kan varieras och sättas i samman på många sätt. Oavsett tycker jag det är viktig med en röd tråd, en berättelse, eller någon
form av enkel dramaturgi. Om man börjar strukturera upp något sådant, vilken ordning bilderna kommer, hur det är upplagt, kapitel m.m så kan man finpusta det senare med att matcha bilder i färg, form och innehåll.

Senast ändrad:
Hjälp.... När jag skulle prova att göra ett bildspel så råkare jag trycka på "spara filmfil" och sedan på "webben"... Vart tog bildspelet vägen då?!!

Fri musik

finns det någon CD skiva med fri musik att använda till ett bildspel, när jag för många år sedan gjorde 8mm film fanns det flera LP skivor med musik som man betalade för att få använda helt fritt, finns det något liknande idag?

Till er som har ProShowGold 2.6 så finns version 3.0 att ladda ner. Gratis om ni har kvar fri uppdatering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar