Advertisement

Annons

Bildspel med musik och upphovsrätt.

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhard

Aktiv medlem
Ni som har gjort bildspel med musik på klassiskt sätt, projektorer och bandspelare. Om ni visar det på en offentlig visning, mot ersättning, hur gör ni då med musiken?

Säg att man valt ut någon favoritmusik, som man använder till bildspelet. Rapporterar man det till STIM eller liknande organisation?

Vad tycker man om upphovsrätten här?
Mvh
Gerhard

Man börjar i andra änden nämligen att söka tillstånd till användandet av musiken.
Du har inte rätt att använda utgiven musik
till offentliga produktioner utan upphovsmannens tillstånd.
Efter att tillstånd beviljas ska raporter skickas till STIM som sedan inkaserar och fördelar medlen till rättighetsinnehavarna.

Jag har lika liten rätt att kopiera dina bilder och avända godtyckligt i mitt bildspel *s*.

Christian

Tack Christian för ditt svar.

Det är nog som jag trodde, men jag visste inte i vilken ordning man går till väga.

Ett tag trodde jag att det var en känslig fråga , då ingen svarade. Detta med "stölder" som är känt. Sno inte min bild men sno program (Ps, t.ex), två olika saker. Tänkte om det resonerades på samma sätt med musik. Musikerna vill ju också ha betalt för sitt jobb.

Mvh
Gerhard

Gerhard,
min erfahrenhet säger mig att det brukar vara någon form av "rimlighetsresonemang" ibland bildspelproducenterna.

Tex om bildspelet skall visas vid ett speciellt tillfälle och naturligtvis var.
Frågan är då kanske om administrationen äter upp rapporteringsförfarandet. Offentliga visingar i tex fasta installationer brukar rapporteras.

De flesta yrkesverksamma producenterna brukar sköta rapporterigen föredömligt även om det finns undantag.

Du känner till begreppet "friköpt musik"?
Den kan du använda utan att fråga upphovsmannen om lov men måste då rapportera till grammofonnbolaget.Dessa produktioner har tidigare varit av så kallad muzakkaraktär, mao trist...

Lycka till
Christian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar