Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärms profil i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

thosta

Aktiv medlem
Jag har en platt NEC Multisync (väldigt nöjd), med den följde ICC profiler för Win och Mac. Hur använder jag dessa bäst (kör XP). Jag har gått in på Bildskärm/inställningar/avancerat/färgmatchning och lagt till den medföljande profilen.
Rätt eller fel och blir det rätt i Photoshop?. Eller måste man köra Adobe gamma.
Kan man använda en medlevererad ICC profil i Adobe Gamma? Isåfall hur?
 
thosta skrev:
Jag har en platt NEC Multisync (väldigt nöjd), med den följde ICC profiler för Win och Mac. Hur använder jag dessa bäst (kör XP). Jag har gått in på Bildskärm/inställningar/avancerat/färgmatchning och lagt till den medföljande profilen.
Rätt eller fel och blir det rätt i Photoshop?. Eller måste man köra Adobe gamma.
Kan man använda en medlevererad ICC profil i Adobe Gamma? Isåfall hur?
Vad jag förstått är det rekommenderat att köra Adobe Gamma med jämna mellanrum vartefter skärmen åldras.

/Svenne
 
Hmmm. Jobbigt det där med Gamma loader, blir olika varje gång.
Kanske dags att ta ett djupt tag i plånboken och investera i någon kallibrerings utrustning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.