Annons

Bildskärm: Hur billigt kan man gå?

Produkter
(logga in för att koppla)

Edvin.B

Aktiv medlem
Jag är i behov av en bildskärm för bildredigering. Jag är i dagsläget amatörfotograf, med begränsad budget. Jag har under en period haft möjlighet att låna en hyfsad skärm, men just för tillfället sitter jag med en 11" Macbook Air utan extern skärm, något som jag tror att vi alla kan vara överens om - inte är en optimal situation.

Det jag funderar över är i vilken prisklass man kan lägga sig för att få en display med hyfsad färgåtergivning till ett överkomligt pris. Vad är då ett överkomligt pris? Well, you tell me. Vid vilket pris börjar bildåtergivningen bli någorlunda bra? Om jag förstått det hela rätt är IPS-Panel att föredra framför TN, eller?

Jag känner inget direkt behov av 27", utan 23 eller 24 duger bra.

Tack på förhand!

Jag är i behov av en bildskärm för bildredigering. Jag är i dagsläget amatörfotograf, med begränsad budget. Jag har under en period haft möjlighet att låna en hyfsad skärm, men just för tillfället sitter jag med en 11" Macbook Air utan extern skärm, något som jag tror att vi alla kan vara överens om - inte är en optimal situation.

Det jag funderar över är i vilken prisklass man kan lägga sig för att få en display med hyfsad färgåtergivning till ett överkomligt pris. Vad är då ett överkomligt pris? Well, you tell me. Vid vilket pris börjar bildåtergivningen bli någorlunda bra? Om jag förstått det hela rätt är IPS-Panel att föredra framför TN, eller?

Jag känner inget direkt behov av 27", utan 23 eller 24 duger bra.

Tack på förhand!

Hej!

Idag kan du komma ganska billigt undan. Fortfarande gäller generellt principen att du får vad du betalar för, men det har ändå blivit rätt mycket billigare att få tag i en helt ok skärm nu de senaste åren.

Ips-panel är helt klart att föredra framför tn. Nu finns det ett stort spann mellan bra och mindre bra ips-paneler, men de enklaste och billigaste ips-panelerna är ändå ett tydligt steg upp från de bästa tn-panelerna - i alla all ur fotoredigeringssynpunkt.

Ett förslag är Philips 234E5Q, ips, inga finesser, men svårslaget pris.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1828512

Anslutningsmöjligheter, upplösning samt storlek bland annat... Du kunde ju ha jämfört och sett själv ;)

Anslutningsmöjligheter, upplösning samt storlek bland annat... Du kunde ju ha jämfört och sett själv ;)

Jag förstår fortfarande inte varför den skulle vara speciellt bra för Mac? Den är mycket lik en hel lång rad andra skärmar i ungefär samma prisklass, och de fungerar alla lika bra för Mac, Windows, Linux eller vad man nu kan tänkas köra :)

Ooooook, Dell har Displayport som Mac har. Sen har den bättre upplösning och är större. Vet inte om den billigare har USB-hubb men det är aldrig nog med USB-portar på en mac och Dell har inbyggd hubb i skärmen. Edvin kör mac...

På prisjakt.se så kan du kryssa en massa parametrar om du tittar på bildskärmar.
Storlek upplösning färgrymd TN kan du kryssa ur osv osv
Det ger en bra lista över vad som finns.

Visst, varje gubbe för sig, jag vill inte spendera andras pengar, och dell är inte nödvändigtvis "bättre", kanske passar den inte, fan vet jag :) Bara vet att dell funkar bra med min mac ;)

Ska köpa en ny, gärna 27" och gärna Eizo, ett märke som jag har bra erfarenhet av sedan tidigare.

Vad är det som gäller nu 2014? Min gamla är 4 år så det har hänt en del.

Kommer användas mycket, flera timmar per dag.

Finns det något uppenbart alternativ?

Ooooook, Dell har Displayport som Mac har. Sen har den bättre upplösning och är större. Vet inte om den billigare har USB-hubb men det är aldrig nog med USB-portar på en mac och Dell har inbyggd hubb i skärmen. Edvin kör mac...

Aha, då förstår jag bättre vad du menade :)

Jo man kan nog säga att Dell-skärmen är väl i runda slängar 500 kronor mer påkostad än Philips-skärmen jag pekade ut: Man får 1920x1200 istället för 1920x1080 bildpunkter (vilket jag själv föredrar) och inbyggd usb-hubb plus Displayport.

Det är lite det jag var inne på med att man oftast får ungefär vad man betalar för - för varje 500 kr man går upp från 1500 som väl är miniminivån, så tillkommer mer finesser och mer påkostade detaljer.

Ska köpa en ny, gärna 27" och gärna Eizo, ett märke som jag har bra erfarenhet av sedan tidigare.

Vad är det som gäller nu 2014? Min gamla är 4 år så det har hänt en del.

Kommer användas mycket, flera timmar per dag.

Finns det något uppenbart alternativ?

I den lite mer påkostade klassen, som jag antar att du tänker på, så är det fortfarande Eizo och Nec som regerar. Mellan de två märkena är det jämnt. Hittar du en 27-tums Eizo eller Nec som passar din budget så är det inte mycket att fundera över - den kommer vara bra.

Här kommer lite frågor. Martin, skulle du kunna redogöra för det om du händelsevis tittar in i tråden?
Det finns flera olika skärmtyper som jag inte sett förut. Vad har de för olika för- och nackdelar jämfört med tex IPS och E-IPS. Jag misstänker att några enbart är olika benämningar på samma sak, men vad i så fall? TN-skärmar behöver vi kanske inte gå in på här.

AD-PLS, PLS (Samsung)
AH-IPS (ASUS, Philips, Dell, NEC)
P-IPS (NEC)
A-MVA ( Philips)
MVA (Samsung)
VA (Dell, Benq)

Här kommer lite frågor. Martin, skulle du kunna redogöra för det om du händelsevis tittar in i tråden?
Det finns flera olika skärmtyper som jag inte sett förut. Vad har de för olika för- och nackdelar jämfört med tex IPS och E-IPS. Jag misstänker att några enbart är olika benämningar på samma sak, men vad i så fall? TN-skärmar behöver vi kanske inte gå in på här.

AD-PLS, PLS (Samsung)
AH-IPS (ASUS, Philips, Dell, NEC)
P-IPS (NEC)
A-MVA ( Philips)
MVA (Samsung)
VA (Dell, Benq)

Pls är elakt uttryckt Samsungs variant av ips, till saken hör att den helt dominerande tillverkaren av ips-paneler är Samsungs koreanska ärkerival LG, att som alla andra i branschen köpa ips-paneler från LG är väl otänkbart för Samsung. Eller att betala licenspengar för att tillverka egna ips. Nu säljer förstås även Samsung pls-paneler till andra tillverkare. Men enkelt uttryckt: pls och ips är ur vår syninkel mycket lika och så länge vi inte pratar mycket exklusiva skärmar är de tillräckligt lika för att det inte skall spela någon roll.

Samsung höll annars länge på med en paneltyp som hette pva och var deras version av mva-tekniken. Det finns fler varianter av va-paneler, men som jag uppfattar det verkar de sakta men säkert vara på väg bort. De är nästan men inte riktigt lika bra som ips om man ser till betraktningsvinklar och färgvisning.

Ah-ips, p-ips med flera är bara modernare mer utvecklade varianger på ips-tekniken. Tänk på att ips tillsammans med tn är en av de äldsta teknikerna för lcd-paneler, och det har hunnit uppstå en lång rad varianter genom åren.

I grunden har det funnits tre teknikspår som alla handlar om olika sätt att strukturera och styra de flytande kristallerna som stryper eller släpper igenom ljus i bildpunkterna. Tn (twisted nematic) som alltid varit budgetvalet, strömsnålast och med snabba omslagstider. Ips (in plane switching) som tillsammans med tn funnits med från början, har små (numer försumbara) problem med betraktningsvinklar, men har varit dyrare än övriga att tillverka. Va (vertical alignment) dök upp som en mellanvariant, billigare än ips, bättre än tn och såg ett tag ut att vara på väg att konkurrera ut ips. Men numera går det att göra billiga ips-paneler plus att man fått upp kontrasten i dem (låg länge efter) plus att amn löst en del andra prpblem så nu verkar det istället vara va-tekniken som är på tillbakagång.

För oss bildmänniskor är grundprincipen helt enkelt att hålla oss borta från tn-paneler eftersom de än idag har problem med nyansskiftningar beroende på betrakntingsvinkel - i synnerhet i höjdled. Prova att vinkla skärmen på en billig laptop och du ser problemet tydligt.

Sedan finns det ett enormt spann av kvalitetsnivåer inom respektive panelteknik. Skillnaden mellan en tokbillig e-ips-panel och en dyr ah-ips eller något liknande kan vara rätt stor. Men man kan säga så här: Köper du en ips-panel får du oavsett prisnivå alltid en användbar fotoredigeringsskärm för just den prisnivån.

Det som skiljer dyrare paneler och dyra skärmar från billigare är saker som jämnhet (över olika delar av ytan och att egenskaper är stabila även vid olika ljusstyrkor och i olika delar av gråskalan), stabilitet (att egenskaperna är jämna över tid), storlek på färgrymd, inställnings- och kalibreringsmöjligheter och helt enkelt hur välbyggd skärmen är rent fysiskt. Plus att man bland yrkesskärmar betalar extra för att exemplar inom en modellserie skall vara extremt likvärdiga och med generösa garanti- och servicevillkor.

Tack. Det är ungefär som vanligt alltså; undviker man det billigaste i respektive klass och går upp i pris så får man i princip vad man betalar för.

Tack för alla svar hörni! Verkar vara en djungel därute dock... Får kika noga!

Du kan trösta dig med att det på det stora hela är en ganska snäll djungel numera - det är svårt att hitta en skärm som inte är bra. Kika efter paneltypen så att den innehåller bokstäverna ips (t.ex. e-ips, p-ips, a-ips, ah-ips eller bara ips :) så får du en bra eller en väldigt bra skärm.

Mitt allmänna råd är att inte snåla ur när man köper bildskärm, det är den du tittar på hela tiden du arbetar och den lär överleva flera datorer (min skärm här hemma är inne på sin fjärde dator) vilket gör att den kan vara värd några kronor extra.

Skaffade bildskärm till datorn på landet förra sommaren. Martin var hjälpsam, tack!

Det blev en Dell UltraSharp U2412M. Men inte den med svart ram utan silverfärgad, jag försöker undvika starka kontraster utanför bildskärmens yta (visuell ergonomi). Och så passar den till MacMinis kulör.

Jag blev helt nöjd. Bra fot. Inställningarna från fabriken justerade jag tills bilden såg OK ut.

Det finns säkert andra skärmar som t ex den Martin nämner.

Skaffade bildskärm till datorn på landet förra sommaren. Martin var hjälpsam, tack!

Det blev en Dell UltraSharp U2412M. Men inte den med svart ram utan silverfärgad, jag försöker undvika starka kontraster utanför bildskärmens yta (visuell ergonomi). Och så passar den till MacMinis kulör.

Jag blev helt nöjd. Bra fot. Inställningarna från fabriken justerade jag tills bilden såg OK ut.

Det finns säkert andra skärmar som t ex den Martin nämner.

Att ha en tekniskt bra skärm är en fördel. Fast skall man vara ärlig måste den också vara kalibrerad.
Att stämma en skärm så den visar så korrekt den kan är svårare än att stämma en flygel.
Att man tycker den ser bra ut är ingen garanti för den visar korrekta färger och inte drar mot blått, rött eller gult.
Skall man ha koll måste skärmen kalibreras eller profileras. Det gäller både billiga och dyra skärmar.
Tro inte att så kallad fabrikskalibrering löser problemet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar