Hej!
Först måste jag säga hur tacksam och imponerad jag är av alla i den här tråden som orkar svara på frågor och försöka skingra de täta teknologidimmorna, i flera års tid. Jag har inte läst hela tråden, men ett års kommentarer har jag läst och jag har också läst lite i andra trådar. Nu har jag några saker som jag gärna skulle vilja reda ut innan jag köpen ny skärm.
* Hårdvarukalibrering: *
Vad är det egentligen? Jag börjar få en diffus bild av skillnaden mellan hård- och mjukvarukalibrering och profilering.
Är det så att vid kalibrering ändrar man ljusstyrka och färgtemperatur genom reglage på skärmen, och dessa reglage påverkar alla färger? Vid hårdvarukalibrering gör skärmen detta själv och mer exakt, medan man vid mjukvarukalibrering får ta hjälp av sina ögon, är detta rätt uppfattat?
Profilering innebär att för varje enskild färg datorn skickar så mäts färgen på skärmen och om det blir fel färg så korrigeras det genom att man talar om för datorn att om du vill skicka den där färgen så måste du ändra lite på dina utsignaler. Denna information om hur datorn måste ändra sina utsignaler för att få rätt färger sparas någonstans i datorn. Är detta rätt uppfattat? Ju bättre kalibrerad skärmen är, desto bättre kan man få till en profilering, eller?
Jag har förstått att möjlighet för en skärm att hårdvarukalibreras är väldigt bra, men få skärmar klarar det. HUR vet man om skärm klarar det? Det är inget jag hittar i specifikationer på t.ex. prisjakt.nu.
* Snäv vs vid färgrymd: *
Om man köper en skärm med snävare färgrymd (t.ex. 72 % av NTSC) så bör detta innebära att färgerna ligger tätare än om man köpen en med vidare färgrymd (t.ex. 100% av NTSC). I båda fallen har ju skärmen sina ca 17 miljoner färger. Således - om man mest jobbar i sRGB är det dumt att välja en wide gamut-skärm, eller? Och om man mest vill arbeta i Adobe RGB är det fortfarande dumt att välja en skärm med typ 104% NTSC, bättre då med en som har omkring 94%, eller?
Eller kan man kalibrera eller profilera en wide-gamut-skärm (som Dell UltraSharp U2410) för att använda hela sin färgrymd på 17 miljoner färger i Adobe RGB-området?
* 8 vs 10 bitars färgdjup per kanal: *
Jag ser att vissa skärmar har 10 bitar i stället för 8. Vad innebär detta? Datorn skickar ju ändå samma signal, som väl är på 8 bitar per kanal, eller? Vissa skärmar har bara 6 bitar, hur tusan blir det? Får de bara 262 tusen färger?
* Ljusstyrka: *
En mindre teknisk fråga – Bör man undvika allt för ljusstarka skärmar? Jag har hört att man oftast mörkar ner dem när de kalibreras, dessutom är jag rätt att man förlorar den riktiga svärtan.
* Allmänna råd och tips: *
Jag håller som sagt på att köpa en skärm och det känns verkligen som en djungel där alla rekommenderar olika. Jag vill ha bra och pålitliga färger. 1920*1200 är säkert bra. 24” är säkert bra, men 22” skulle nog också vara ok. Den ska huvudsakligen användas för Photoshop. En budget över 10 000 kr (inklusive kalibreringsmojäng) känns inte ok. 6- 8 000 är mer rimligt.
På idélistan ligger nu:
* HP LP2475w
* Eizo FlexScan S2433WFS
* Dell UltraSharp U2410
Har någon något intressant att säga om dessa, eller har andra rekommendationer?
Jag ser gärna att den ska gå lätt och smidigt att kalibrera och profilera. Detta är ett område jag inte känner mig speciellt hemma i, och jag vill hellre komma igång med bildbehandling!
Rekommendationer på kalibreringsmojänger mottages också enormt tacksamt!
Med vänliga hälsningar
/ Peter