Annons

Bildskärm för bildbehandling

Det finns två skärmar på beg marknaden vilken tror ni på ?
Eizo FlexScan S2231W 22" eller Dell UltraSharp 2405FPW.
ska ha den enbart till lightroom/photoshop.
sedan är det ju det där med kalibrering som man får ta tag i.....
/Johan

Modellerna heter i dag Eizo S2233WFS (?) alt. S2243WFS eller Dell U2410.
S2243 är nog bättre motståndare mot U2410.

ok

Tror ni det är bättre att köpa en beggad pva skärm eller en ny billig ips skärm om ens budget är typ 2000-3000:-
ovannämnda Eizo FlexScan S2231W 22" och Dell UltraSharp 2405FPW fick ju jätte bra recensioner när dom kom men hur står dom sig idag?

Den typen av elektronik vara åldras och efterföljarna till respektive modell är knappast sämre.
U2410 har fått hyffsat kundbetyg betyg på dustin såg jag nu och går för kampanjpriset 4290:-
Funderar på att komplettera med en U2410 till min 3 år gamla 2408WFP nu...

*edit*

Såg nu att U2410 inte har minneskorts läsare inbyggd längre...

Kör ni inte pro, duger det bra med en skärm för 2500.. Nästan alla fabrikater har någon modell som lämpar sig för redigering...

Kör ni inte pro, duger det bra med en skärm för 2500.. Nästan alla fabrikater har någon modell som lämpar sig för redigering...

För 2500 eller mindre är det endast HP ZR22w som jag skulle vilja ha som redigerings-skärm. Skillnaden är klart märkbar mellan en TN och en IPS-skärm.
En TN-skärm kanske duger bra till dig, men många andra amatörer skulle uppskatta och ha glädje en IPS-skärm.
Jag skulle dock säga att alla IPS-skärmar duger åt dom flesta amatörer.

I 3500-4000kr-klassen har både HP och en Dell 24"-IPS-skärmar, bägge klart prisvärda skärmar.

/Karl

Den typen av elektronik vara åldras och efterföljarna till respektive modell är knappast sämre.
U2410 har fått hyffsat kundbetyg betyg på dustin såg jag nu och går för kampanjpriset 4290:-
Funderar på att komplettera med en U2410 till min 3 år gamla 2408WFP nu...

*edit*

Såg nu att U2410 inte har minneskorts läsare inbyggd längre...

Är du nöjd med din 2408wfp, skiljer inte så mycket från 2405wfp vad jag förstår. Hela den serien går ju att hitta billigt begagnat.

Har som jag skrev haft den i 3 år och använt en hueyPro för att kalibrera halva tiden.Det som förvånade mig var hur lite det skiljde sig från den visuella kalibrering jag gjort med riktiga testbilder.
Men efter dessa år så har det sista månaderna börjat komma ett lodrätt pixel streck i högerkant som lyser blått vid start. Ungefär 1 gång av 20 då jag sätter på skärmen men som sen försvinner då skärmen blivit varm.
Enda invändning till 2405 är att den är riktigt gammal, du borde kunna hitta 2408 till bra pris. Och jag anar att dustins kampanj på U2410 är för det snart kommer en ny.

U2412 är på väg ut, den är ju officiell. Vet inte om den börjat levereras

Verkar stämma men de sänker visst wide color gamut till 82% då de valt white LED isf. RGB LED.
Tft central skrev en del intressant om Dell's 24" samt den nya inriktningen mot en bredare användargrupp än innan och här är specarna för U2412M
Ser ännu ett skäll till att skaffa en U2410 medans de finns eller så väntar man och ser om de skapar en ny proffsserie. Annars finns ju Eizo eller NEC som sista alternativ. ;-)

Nu måste jag komma till skott med en ny skärm, men jag är mycket villrådig.

Förutsättningarna är 27" och max 10kkr. Funderade tidigare (före semestern) på 24".

Ett alternativ är Dells U2711 (H-IPS, 2560*1440, 16:9, anti-glare). Hos Dustin för 6290kr.

Ett annat är/kan vara Apples nya(?) Thunderbolt 27" för ca 9500kr. Kan Apples skärmar på ett bra sätt användas med PC/Win?

Ytterligare intressanta alternativ (i prisklassen)?

Användningsområdet är i stort bara bildbehandling.

Jag kör en Eizo CG222 men den är ju iofs bara 22"
Nu när jag vant mig så vill jag också ha större.
Samma tum som du nämner hade varit fint.
Jag betalade ca:10.000.- inkl kalibrering.
Ska bli intressant att se vad som följer här nu när jag inte följt produkterna på ett tag.

Hej!

Är i behov av en extern skärm till min bärbara dator då jag ska gå lite kurser i grafisk design.
Kommer att göra mina kursuppgifter hemifrån, så jag kan inte använda den skärm jag har på jobbet, en EIZO ColorEdge CG241W som jag är mycket nöjd med.

Tror ni att följande skärmar har tillräcklig prestanda?
Kommer använda den till att redigera foton och skapa trycksaker.

Någon som testat LG IPS236V-PN 23" ?
http://www.dustinhome.se/lg-ips236v-23-wide-tft-led-black/product/5010550644?s=c&intcmp=con_sel

Eller

http://www.misco.se/product/product...tionID=10186&SL_SectionID=10186&AS_Search=ips

Eller

http://www.dustinhome.se/lg-ips231p...term=LG ELECTRONICS LG IPS231P 23" WIDE TFT L

Fler förslag välkomnas!

Kommer givetvis kalibrera skärmen efter jag köpt den!

Senast ändrad:
Ett antal tekniska frågor och funderingar, och vad rekomenderas?

Hej!
Först måste jag säga hur tacksam och imponerad jag är av alla i den här tråden som orkar svara på frågor och försöka skingra de täta teknologidimmorna, i flera års tid. Jag har inte läst hela tråden, men ett års kommentarer har jag läst och jag har också läst lite i andra trådar. Nu har jag några saker som jag gärna skulle vilja reda ut innan jag köpen ny skärm.

* Hårdvarukalibrering: *
Vad är det egentligen? Jag börjar få en diffus bild av skillnaden mellan hård- och mjukvarukalibrering och profilering.

Är det så att vid kalibrering ändrar man ljusstyrka och färgtemperatur genom reglage på skärmen, och dessa reglage påverkar alla färger? Vid hårdvarukalibrering gör skärmen detta själv och mer exakt, medan man vid mjukvarukalibrering får ta hjälp av sina ögon, är detta rätt uppfattat?

Profilering innebär att för varje enskild färg datorn skickar så mäts färgen på skärmen och om det blir fel färg så korrigeras det genom att man talar om för datorn att om du vill skicka den där färgen så måste du ändra lite på dina utsignaler. Denna information om hur datorn måste ändra sina utsignaler för att få rätt färger sparas någonstans i datorn. Är detta rätt uppfattat? Ju bättre kalibrerad skärmen är, desto bättre kan man få till en profilering, eller?

Jag har förstått att möjlighet för en skärm att hårdvarukalibreras är väldigt bra, men få skärmar klarar det. HUR vet man om skärm klarar det? Det är inget jag hittar i specifikationer på t.ex. prisjakt.nu.

* Snäv vs vid färgrymd: *
Om man köper en skärm med snävare färgrymd (t.ex. 72 % av NTSC) så bör detta innebära att färgerna ligger tätare än om man köpen en med vidare färgrymd (t.ex. 100% av NTSC). I båda fallen har ju skärmen sina ca 17 miljoner färger. Således - om man mest jobbar i sRGB är det dumt att välja en wide gamut-skärm, eller? Och om man mest vill arbeta i Adobe RGB är det fortfarande dumt att välja en skärm med typ 104% NTSC, bättre då med en som har omkring 94%, eller?

Eller kan man kalibrera eller profilera en wide-gamut-skärm (som Dell UltraSharp U2410) för att använda hela sin färgrymd på 17 miljoner färger i Adobe RGB-området?

* 8 vs 10 bitars färgdjup per kanal: *
Jag ser att vissa skärmar har 10 bitar i stället för 8. Vad innebär detta? Datorn skickar ju ändå samma signal, som väl är på 8 bitar per kanal, eller? Vissa skärmar har bara 6 bitar, hur tusan blir det? Får de bara 262 tusen färger?

* Ljusstyrka: *
En mindre teknisk fråga – Bör man undvika allt för ljusstarka skärmar? Jag har hört att man oftast mörkar ner dem när de kalibreras, dessutom är jag rätt att man förlorar den riktiga svärtan.

* Allmänna råd och tips: *
Jag håller som sagt på att köpa en skärm och det känns verkligen som en djungel där alla rekommenderar olika. Jag vill ha bra och pålitliga färger. 1920*1200 är säkert bra. 24” är säkert bra, men 22” skulle nog också vara ok. Den ska huvudsakligen användas för Photoshop. En budget över 10 000 kr (inklusive kalibreringsmojäng) känns inte ok. 6- 8 000 är mer rimligt.

På idélistan ligger nu:
* HP LP2475w
* Eizo FlexScan S2433WFS
* Dell UltraSharp U2410

Har någon något intressant att säga om dessa, eller har andra rekommendationer?
Jag ser gärna att den ska gå lätt och smidigt att kalibrera och profilera. Detta är ett område jag inte känner mig speciellt hemma i, och jag vill hellre komma igång med bildbehandling!

Rekommendationer på kalibreringsmojänger mottages också enormt tacksamt! :)

Med vänliga hälsningar
/ Peter

Hej!
Först måste jag säga hur tacksam och imponerad jag är av alla i den här tråden som orkar svara på frågor och försöka skingra de täta teknologidimmorna, i flera års tid. Jag har inte läst hela tråden, men ett års kommentarer har jag läst och jag har också läst lite i andra trådar. Nu har jag några saker som jag gärna skulle vilja reda ut innan jag köpen ny skärm.

* Hårdvarukalibrering: *
Vad är det egentligen? Jag börjar få en diffus bild av skillnaden mellan hård- och mjukvarukalibrering och profilering.

Är det så att vid kalibrering ändrar man ljusstyrka och färgtemperatur genom reglage på skärmen, och dessa reglage påverkar alla färger? Vid hårdvarukalibrering gör skärmen detta själv och mer exakt, medan man vid mjukvarukalibrering får ta hjälp av sina ögon, är detta rätt uppfattat?

Profilering innebär att för varje enskild färg datorn skickar så mäts färgen på skärmen och om det blir fel färg så korrigeras det genom att man talar om för datorn att om du vill skicka den där färgen så måste du ändra lite på dina utsignaler. Denna information om hur datorn måste ändra sina utsignaler för att få rätt färger sparas någonstans i datorn. Är detta rätt uppfattat? Ju bättre kalibrerad skärmen är, desto bättre kan man få till en profilering, eller?

Jag har förstått att möjlighet för en skärm att hårdvarukalibreras är väldigt bra, men få skärmar klarar det. HUR vet man om skärm klarar det? Det är inget jag hittar i specifikationer på t.ex. prisjakt.nu.

* Snäv vs vid färgrymd: *
Om man köper en skärm med snävare färgrymd (t.ex. 72 % av NTSC) så bör detta innebära att färgerna ligger tätare än om man köpen en med vidare färgrymd (t.ex. 100% av NTSC). I båda fallen har ju skärmen sina ca 17 miljoner färger. Således - om man mest jobbar i sRGB är det dumt att välja en wide gamut-skärm, eller? Och om man mest vill arbeta i Adobe RGB är det fortfarande dumt att välja en skärm med typ 104% NTSC, bättre då med en som har omkring 94%, eller?

Eller kan man kalibrera eller profilera en wide-gamut-skärm (som Dell UltraSharp U2410) för att använda hela sin färgrymd på 17 miljoner färger i Adobe RGB-området?

* 8 vs 10 bitars färgdjup per kanal: *
Jag ser att vissa skärmar har 10 bitar i stället för 8. Vad innebär detta? Datorn skickar ju ändå samma signal, som väl är på 8 bitar per kanal, eller? Vissa skärmar har bara 6 bitar, hur tusan blir det? Får de bara 262 tusen färger?

* Ljusstyrka: *
En mindre teknisk fråga – Bör man undvika allt för ljusstarka skärmar? Jag har hört att man oftast mörkar ner dem när de kalibreras, dessutom är jag rätt att man förlorar den riktiga svärtan.

* Allmänna råd och tips: *
Jag håller som sagt på att köpa en skärm och det känns verkligen som en djungel där alla rekommenderar olika. Jag vill ha bra och pålitliga färger. 1920*1200 är säkert bra. 24” är säkert bra, men 22” skulle nog också vara ok. Den ska huvudsakligen användas för Photoshop. En budget över 10 000 kr (inklusive kalibreringsmojäng) känns inte ok. 6- 8 000 är mer rimligt.

På idélistan ligger nu:
* HP LP2475w
* Eizo FlexScan S2433WFS
* Dell UltraSharp U2410

Har någon något intressant att säga om dessa, eller har andra rekommendationer?
Jag ser gärna att den ska gå lätt och smidigt att kalibrera och profilera. Detta är ett område jag inte känner mig speciellt hemma i, och jag vill hellre komma igång med bildbehandling!

Rekommendationer på kalibreringsmojänger mottages också enormt tacksamt! :)

Med vänliga hälsningar
/ Peter

Du har i stort sett rätt.

Kallibrering är att man justerar skärmen så att den matchar färgrymd och grafikkort så bra som möjligt, hårdvarukallibrering gör som sagt detta helt självt.

Profilering är mycket riktigt att man mäter upp vad skärmen visar för färg egentligen och skapar en mappning som gör att skärmen hela tiden visar den färgen som är så nära som möjligt till den färgen som egentligen skall visas.

Bitdjupet är per färg så 8-bitar är 256x256x256=16'777'216 färger, 10 bitar =1'073'741'824 färger. Windows klarar av 10 bitar medans OS/X fortfarande har 8-bitar som max (om jag inte missminner mig). Fördelen med 10-bitar är framför allt vid profilering då skärmen faktiskt tappar färger på en profilering, Jag har en 10-bitars-skärm och märker faktiskt ingen större skillnad på just 10-bitar och 8-bitar, mitt grafikkort har en switch för det.

Ljusstyrka är ett område för sig, ljusstyrkan måste anpassas till omgivningsljuset. Sitter du ute i solljus så behöver du en sjuhelsikes ljusstark skärm. Har du fått rumet i källaren utan fönster och bara har ett värmeljus för att lysa upp det behöver dra ner ljusstyrkan otroligt mycket.

Upplösning och skärmstorlek är väldigt personligt vad man vill ha. Jag tycker om 1920x1200 och det inte fullt så breda TV-formaten som en del andra skärmar har.

Skärmarna är tillräckligt bra alla tre du nämner.

Profileringsverktyg finns det också i olika kvalisorter. Jag har en Spyder 3 och är nöjd, andra spyr galla över Spyder och menar på att skall man se skillnad mellan svart och vitt på skärmen behöver man en dyrare. Så länge du jobbar med foto och inte DTP så tror jag att du kommer klara dig bra med en spyder.

/Karl

Fördelen med 10-bitar är framför allt vid profilering då skärmen faktiskt tappar färger på en profilering, Jag har en 10-bitars-skärm och märker faktiskt ingen större skillnad på just 10-bitar och 8-bitar, mitt grafikkort har en switch för det.
10 bitar är bara en fördel om du har en skärm med stort färgomfång och dålig prestanda. Annars är det svårt att se någon skillnad.

Profileringsverktyg finns det också i olika kvalisorter. Jag har en Spyder 3 och är nöjd, andra spyr galla över Spyder och menar på att skall man se skillnad mellan svart och vitt på skärmen behöver man en dyrare. Så länge du jobbar med foto och inte DTP så tror jag att du kommer klara dig bra med en spyder.

/Karl
Spyder III fungerar utmärkt, när de fungerar. Att de får så varierande omdömen beror mest på den varierande kvaliteten på Spyders. Särskilt när de är ett par år gamla finns det många som inte ger bra resultat.

Stefan

Är en iMAC hårdvarukalibrerbar eller ej? Behöver en ny dator och står i valet och kvalet av antingen en iMAC eller en Macbook pro + extern skärm, ex. Eizo. Det sistnämnda blir betydligt dyrare och då får jag vänta några månader men jag är fruktansvärt trött på min dator och PC, snart åker den ut.

Är en iMAC hårdvarukalibrerbar eller ej? Behöver en ny dator och står i valet och kvalet av antingen en iMAC eller en Macbook pro + extern skärm, ex. Eizo. Det sistnämnda blir betydligt dyrare och då får jag vänta några månader men jag är fruktansvärt trött på min dator och PC, snart åker den ut.

Nej, en iMac är inte kalibreringsbar. Men du kan profilera den med gott resultat, åtminstone senare generationers skärmar. Kalibreringsbar = möjlighet att ändra färgtemperatur och ljusstyrka, hårdvarukalibreringsbar = dessa justeringar görs automatiskt, profilering = skärmens färg mäts upp och en profil skapas som gör det möjligt för program som Photoshop att förstå vilka färgegenskaper skärmen har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar