Canalog
Aktiv medlem
Hej!
Först måste jag säga hur tacksam och imponerad jag är av alla i den här tråden som orkar svara på frågor och försöka skingra de täta teknologidimmorna, i flera års tid. Jag har inte läst hela tråden, men ett års kommentarer har jag läst och jag har också läst lite i andra trådar. Nu har jag några saker som jag gärna skulle vilja reda ut innan jag köpen ny skärm.
/ Peter
Hej Peter
Jag köpte för ca ett år sen en HPLP2475w skärm för ca 5000:- och är jättenöjd med den. Har dock haft lite svårt att få till dom "rätta" färgerna, bara små differenser jfr min Laptop Dell Inspiron 9400 (köpt 2007), som har en 1200x1920 (19"?) högupplöst bildskärm, suveränt fin bild & färger med Dells fabriksinställning. Skillnaderna mot den nyare 24" HP skärmen, har varit att 24"skärmen har visat lite mer mättade färger, med en antydan åt röda/gula hållet.
För att få bästa möjliga bild på båda skärmarna, köpte jag nyligen en Spyder 3 Elite (ver.4.02) kalibrerare, enkel att använda även för en novis som jag och jag har nyss fått till en väldigt bra kalibrering...
Mellan de båda skämarna, laptopens jfr 24" HP:n, så har efter kalibreing (std. procedure) den stora 24";an en något "kallare" färgton än laptopen, som således är aningen varmare i färgerna om man placerar båda skärmarna bredvid varandra med samma bild on display. Men totalt sett, numera är det mkt bättre (klart mindre skillnad) än tidigare.
Någon sa mej nyligen att den aktuella skillnaden mellan de båda skämarna nog är att hänföra till att Laptopen har en "standardskärm" jämfört med den stora 24":an.
Jag är själv nybörjare på färglära och kalibrering osv., men är riktigt nöjd nu. Fotar med Canon 50D och 7D, i färgrymd Adobe RGB, alla bilder i RAW. Färgbalans i kameran Auto eller egen vitbalans utifrån Lastolite gråkort. Min Spyder 3 Elite kostade ca 1700:- hos Scandinavian Photo i Bankeryd.
Hoppas att detta är till nån hjälp för dig!
mvh
/Börje