Annons

Bildskärm för bildbehandling

Jag försökte kolla i tråden och andra trådar om vad som är bäst för bildbehandling. IPS eller pva? Jag är inne på en EIZO Flexscan 2243 med easyPix för 6245 kr men undrar om det är en bra panel?
Janne K

Plockar upp det här gamla inlägget eftersom jag undrat samma sak....

Hittade svaren här och ännu mera här, fast väldigt omfångsrikt uttryckta på engelska. Det jag fick ut av det var:

IPS-teknologin (i olika varianter)
+ ger bäst färgåtergivning, även i olika betraktningsvinklar
- fast med lite lägre kontrast än PVA

PVA-teknologin (även den med varianter)
+ Hög grundkontrast
(-) bra färgåtergivning och betraktningsvinkel, men inte lika bra som IPS
- en liten kontrastminskning i exakt 90 graders vinkel, vilket alltså ger en liten skillnad i kontrast i en fläck i mitten jämfört med resten av skärmen

Sen är det olika mellan olika paneler med samma teknik också (suck), så man kan alltså behöva kolla på varje modell för att veta precis hur den står sig...

Har jag fattat nåt fel får gärna proffsen komma in och rätta mig
 
Senast ändrad:
Och återigen så undviker du att påtala de tester som gett Dell-skärmarna rent ut sagt dålig kritik för deras möjligheter till en bra kalibrering! Märkligt!

Länkar till anandtech som vanligt. Skärmarna är gjorda för sRGB eller aRGB, skall man hålla på med andra färgrymder så skall man nog ha en annan skärm. Jag tror dock dom flesta som köper skärmar i denna prisklassen klarar sig utmärkt med just dom två.

Enligt mig så är ett Delta E på under 2 vad som krävs.

http://www.anandtech.com/show/2184/7

/Karl
 
Jag är fortfarande inne på en Eizo 2243 men vad tror ni om Nec's skärm P221W?
Se också följande jämförelse:
http://www.scandinavianphoto.se/product/compare.aspx
Janne K

Den hade fått en del positiva omdömen iofs. Men det finns i alla fall ingen som helst anledning att köpa den på Scandinavian.... kolla prisjakt

Det verkar som Dustin har ett demoex med kalibrering för 3 papp. Måste ju ändå vara ett kap om upplösningen räcker. Vad jag kan se är nog färgegenskaper etc likvärdiga med Eizo-skärmen.
 
Senast ändrad:
Den hade fått en del positiva omdömen iofs. Men det finns i alla fall ingen som helst anledning att köpa den på Scandinavian.... kolla prisjakt

Det verkar som Dustin har ett demoex med kalibrering för 3 papp. Måste ju ändå vara ett kap om upplösningen räcker. Vad jag kan se är nog färgegenskaper etc likvärdiga med Eizo-skärmen.

Tack för prisjakt-länken. Scandinavian verkar grymt dyra på denna. Skulle du hellre ta Eizo-skärmen av dessa 2?
Hälsn
Janne K
 
Den hade fått en del positiva omdömen iofs. Men det finns i alla fall ingen som helst anledning att köpa den på Scandinavian.... kolla prisjakt

Det verkar som Dustin har ett demoex med kalibrering för 3 papp. Måste ju ändå vara ett kap om upplösningen räcker. Vad jag kan se är nog färgegenskaper etc likvärdiga med Eizo-skärmen.

Hej igen,
demoex som du skriver om; har du länk till den..?
När jag åter kollar prisjakt så ser jag att köper jag samma NEC-paket som på Scandinavian ser jag att det på Dustin(som är billgast på Prisjakt) kostar ca 7600 kr. Detta inkl Hardware Calibration och huv.
Janne K
 
Hej igen,
demoex som du skriver om; har du länk till den..?
När jag åter kollar prisjakt så ser jag att köper jag samma NEC-paket som på Scandinavian ser jag att det på Dustin(som är billgast på Prisjakt) kostar ca 7600 kr. Detta inkl Hardware Calibration och huv.
Janne K

Det verkar som jag kan ha missuppfattat nåt... sorry!
Det här "fyndet" var det jag hittade. Där står nåt om hårdvarukalibrering, och eftersom priset var högre än samma produkts ordinarie pris trodde jag att det var komplett. Men kalibratorn kostar ju som du sett multum extra.

Om NEC tar 5000 eller vad det var för kalibrator, program och keps så blir det svårt att konkurrera med Eizo - om det just är hårdvarukalibrering man är ute efter. Själva skärmen verkar ju prisvärd, sänkt från 4500 till 2500, typ.
 
Tack för prisjakt-länken. Scandinavian verkar grymt dyra på denna. Skulle du hellre ta Eizo-skärmen av dessa 2?
Hälsn
Janne K

Jag är ju ungefär i samma läge som dig Jan, och vet inte så väldigt mycket mer. Jag följde recensionslänkarna på Prisjakt och fick uppfattningen att skärmarna i sig är jämförbara för en användare på min kunskapsnivå.

Men jag vill ha en 1920x1200-skärm, så jag har valt bort NEC eftersom deras skärmar i den storleken är dyrare redan utan kalibrering.

Mina egna alternativ har jag redogjort för tidigare i tråden. Det lutar starkt åt Eizo 2243+EasyPix, jag tror att det paketet - för mig - i längden är värt de 1000 kr som skiljer jämfört med HP ZR24w + Spyder PRO.
 
Skärmrapport

Har nu fått hem en Eizo S2243W med EasyPix skärmkalibrering och keps.

Kepsen var en lätt besvikelse, lite flimsigt ihopsatt av tre pappbitar, men det gick ju att ordna med lite vanlig tejp. (Att den är av papp är bara bra, den blir lätt.) Den dubbelhäftande tejpen fastnar emellertid dåligt på skärmkantens lite skrovliga yta. Men eftersom den följde med gratis klagar jag inte. Den sitter kvar än så länge... ;o) I övrigt är det ett klockrent köp! Fantastisk kontrast och enorma färger jämfört med mina tidigare skärmar, enkel installation och smidig kalibrering.

Sen ska jag återkoppla till diskussionen om skillnaden mellan IPS- och PVA-panel som jag deltog i här ovan. Den svaghet som jag hade läst om att bl a PVA-paneler kan ha, var ett "contrast-shift" mellan centrum och periferi. VA-paneler sägs "blöda" lite ljus i rät vinkel från skärmytan så att den tappar svärtan precis i mitten av synfältet. Jag kan inte se den minsta tendens till detta på min skärm.

Däremot är inte kontrasten helt perfekt när man kommer över 30 graders betraktningsvinkel. Men det var ingenting som jag tänkte på förrän jag granskade skärmen med en helt jämngrå eller svart färg över hela ytan. Vid min normala användning kommer detta inte att påverka bildupplevelsen det minsta.
 
Har nu fått hem en Eizo S2243W med EasyPix skärmkalibrering och keps.

Kepsen var en lätt besvikelse, lite flimsigt ihopsatt av tre pappbitar, men det gick ju att ordna med lite vanlig tejp. (Att den är av papp är bara bra, den blir lätt.) Den dubbelhäftande tejpen fastnar emellertid dåligt på skärmkantens lite skrovliga yta. Men eftersom den följde med gratis klagar jag inte. Den sitter kvar än så länge... ;o) I övrigt är det ett klockrent köp! Fantastisk kontrast och enorma färger jämfört med mina tidigare skärmar, enkel installation och smidig kalibrering.

Sen ska jag återkoppla till diskussionen om skillnaden mellan IPS- och PVA-panel som jag deltog i här ovan. Den svaghet som jag hade läst om att bl a PVA-paneler kan ha, var ett "contrast-shift" mellan centrum och periferi. VA-paneler sägs "blöda" lite ljus i rät vinkel från skärmytan så att den tappar svärtan precis i mitten av synfältet. Jag kan inte se den minsta tendens till detta på min skärm.

Däremot är inte kontrasten helt perfekt när man kommer över 30 graders betraktningsvinkel. Men det var ingenting som jag tänkte på förrän jag granskade skärmen med en helt jämngrå eller svart färg över hela ytan. Vid min normala användning kommer detta inte att påverka bildupplevelsen det minsta.
Hej,
Jag tror du gjorde ett bra köp och jag kommer nog också köpa denna skärm. I senaste Kamera&Bild får den, men även NECs P221, bra omdöme. Men Eizo känns ändå riktigt prisvärd.
Janne
 
Även jag har fått upp ögonen för Eizo S2243 skärmen! Dock utan Easypix då jag redan har en iOne Display II som får duga. Den ska kopplas till min Macbook Pro vis displayport, och kalibreras. Någon som ser något problem?

Skulle gärna vilja höra flera kommenterar kring denna skärm, innan jag beställer.
 
Hej alla!

Dags att byta ut den gamla skärmen, en Benq FP24W som funkat ok i många år.

Önskemålen är 24-27"
Används till 80% bildarbete
Budget runt 11'000kr ex. moms (ca.14'000kr)

Har sneglat på eizo och nec, men är absolut inte fastlåst till dem.

Vad tror ni är ett vettigt alternativ?
 
2x24 eller 30 tum

Hej!
Ny medlem här på Fotosidan och har plöjt igenom måååånga sidor i jakt efter svar, men tyvärr inte hittat svar på just min fråga... Min problemställning är enligt följande:

1) Köpa en 30" Dell UltraSharpTM U3011 att använda tillsammans med min Colorvision Kalibrering Spyder 3 Elite

eller

2) Komplettera min BenQ G2420HDBL med en 24-27" hårdvarukalibrerad IPS-panel från Eizo/NEC för runt samma pengar (i.e. 10-15' kr).

Användningsområde: snickrar hemsidor på professionell nivå samt original för tryck. Fotar ibland själv men får mycket material från kunder (och köper också lite bilder från nätet). Har ju inte behovet av att arbeta i alla färgnivåer och arbetar först och främst i (s)RGB och ibland i CMYK...

VAD VÄLJA?

Kommer jag verkligen att se någon skillnad på bildkvalitet mellan 1x30" eller 2"24"??

Hoppas någon "opartisk" person kan hjälpa mig för det går inte att få ett objektivt svar från leverantörerna... :/

Må väl!
 
gammal Apple cinema HD

Hej hur står sig en Apple Cinema Hd 23" mot nyare skärmar. kollar lite på begagnad marknaden.
Svårt att hitta någon nyare uttalande då den har några år på nacken.
Är ute efter en instegs skärm för hobby foto bruk.
 
Hej!
Ny medlem här på Fotosidan och har plöjt igenom måååånga sidor i jakt efter svar, men tyvärr inte hittat svar på just min fråga... Min problemställning är enligt följande:

1) Köpa en 30" Dell UltraSharpTM U3011 att använda tillsammans med min Colorvision Kalibrering Spyder 3 Elite

eller

2) Komplettera min BenQ G2420HDBL med en 24-27" hårdvarukalibrerad IPS-panel från Eizo/NEC för runt samma pengar (i.e. 10-15' kr).

Användningsområde: snickrar hemsidor på professionell nivå samt original för tryck. Fotar ibland själv men får mycket material från kunder (och köper också lite bilder från nätet). Har ju inte behovet av att arbeta i alla färgnivåer och arbetar först och främst i (s)RGB och ibland i CMYK...

VAD VÄLJA?

Kommer jag verkligen att se någon skillnad på bildkvalitet mellan 1x30" eller 2"24"??

Hoppas någon "opartisk" person kan hjälpa mig för det går inte att få ett objektivt svar från leverantörerna... :/

Må väl!

Köp en Dell 27" med lite pulande med inställningarna och profilering så kan du få till skärmen helt OK för det du tänker använda den till , mycket prisvärd och bra skärm


Vad det gäller frågan om Appleskärmar längre ner, Apples skärmarna är inte att rek om man vill se bilder med stort färgomfång = återgivning nära adobe rgb och de kan inte justeras mer än i ljushet, alltså ingen optimal skärm för lite mer seriös bildbehandling.
 
Hej hur står sig en Apple Cinema Hd 23" mot nyare skärmar. kollar lite på begagnad marknaden.
Svårt att hitta någon nyare uttalande då den har några år på nacken.
Är ute efter en instegs skärm för hobby foto bruk.

Föråldrad teknik, har också en ganska grov AG-coating. Apple LED Cinema 24" är en roligare skärm som också går att hitta beg (kräver displayport dock). Ang det ovan så är den sRGB men det kan vara en fördel om det är i den färgrymden man huvudsakligen håller sig, en billigare widegamut-skärm utan LUT riskerar visa sRGB fel vilket innebär att i princip allt utom ens bilder i lightroom/photoshop blir fel.
 
ok efter timmars surfande om bildskärmar

Det finns två skärmar på beg marknaden vilken tror ni på ?
Eizo FlexScan S2231W 22" eller Dell UltraSharp 2405FPW.
ska ha den enbart till lightroom/photoshop.
sedan är det ju det där med kalibrering som man får ta tag i.....
/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.