Annons

Bildskärm för bildbehandling

HA HA GRABBAR läs för fan mitt första inlägg jag trodde det var seriöst foto folk här.

Jag kan ju inget om bildskärmar...

Kan ni oseriösa inte gå till något annat forum text Sweclockers... anledningen till att jag frågar är väll för att jag inte vet vad jag ska köpa...

Enda är att jag vill ha något bra som håller.

Pixlar kanske alla skärmar har inte vet jag men det har varit så mycket om det på tapeten så det enda jag vet är att jag inte vill köpa en med risk för störande prickar som inte går på garantiin.

Jag kan inget om bildskärmar.
 
Tror du hamnat på fel ställe! OM du vill läsa om skärmar och vill lära dig lite så läs den tråd du redan befinner dig i.
Men den är kanske för jobbigt för en man som dig?
Knappt läskunnig om man får tyda vad du skriver.
 
Senast ändrad:
jasså jag tänkte vara lat och bara fråga efter tips och slippa läsa igenom hela tråden eftersom det är så många sidor men jag får väll göra det unga man..
 
Denna chargång
Du förstår ju tråden själv med detta

lite empati och så hade du kunnat förklara och visa att du hade varit vis.

du eller ni


är 120 hertz skärmar bra?

jag vet en billig Samsung SyncMaster P2270 ?
 
Varför inte googla på "test av bildskärmar" t.ex.?
Att kasta ut frågan här är ganska meningslöst då du kommer att få ungefär lika många olika svar som folk har olika skärmar.

När det gäller t.ex. bildbehandling så styrs ju kraven av vad jag skall använda bilderna till mm. Det är skillnad om jag jobbar professionellt med prepress än om jag skall visa lite bilder på webben och skriva ut lite på min skrivare t.ex.

Men om man skall skaffa sig nya prylar som skärmar, datorer eller kameror osv, tror jag att man bör utgå ifrån vad man har för behov eller förväntningar på prylarna. När man väl gjort klart för sig vad man behöver är det sedan lättare att välja.

Det som ofta är problemet med dessa forum och hur folk ställer sina frågor är att de ofta inte har gjort klart för sig själva vad de behöver innan de kastar ut frågan. Och detta är det ingen annan som kan tala om. Dessutom tenderar det ofta dyka upp allsköns "experter" som talar om vad man "måste ha", där detta "måste" av någon outgrundlig anledning ofta sammanfaller med "expertens" egna val.
 
För att tala teknik, det finns några olika paneltyper. Skillnaden mellan typerna består starkt förenklat i hur de flytande kristallerna är uppbyggda och hur de styrs.

Försök i första hand hitta en skärm med så kallad ips-panel (s-ips och andra beteckningar). Ips-skärmar är bra på färger rent allmänt, en bra ips-panel kan visa ett större omfång av färgtoner och verkligen skilja på dem (så att inte likartade toner flyter ihop). Ips-paneler har ofta bra kalibreringsmöjligheter. Dessutom påverkas de knappast alls av betraktningsvinkeln, dvs färgtonerna förändras inte även om du ser på skärmen i lite vinkel -- det här är extra viktigt med en stor skärm där det är ofrånkomligt att få olika betraktningsvinklar på olika delar av en bild. Enda större svagheten med ips-paneler är att de ibland har lite svårt att hålla isär riktigt mörka nyanser.

I andra hand, kika efter skärmar med va-paneler (pva, mva och andra beteckningar). Modena va-paneler är nästan lika bra på färger som den med ips-teknik, men har något mindre färgomfång och har sällan samma kalibreringsmöjligheter. Om det sedan beror på själva paneltekniken eller att de oftast "bara" är tänkta som kontorsskärmar har jag ingen aning om. Skärmar med va-teknik påverkas lite mer än ips-paneler av betraktningsvinkeln. Generellt ljusnar alla färgtoner en aning (det märks mest i mörka) när du tittar med lite vinkel. Irriterande, men vet man om det funkar det bra. I övrigt håller de färgerna bra även i kraftiga vinklar.

Det du skall undvika är skärmar med tn-paneler. Det här är den äldsta och ursprungliga tekniken att göra lcd-/tft-skärmar. Fördelarna är att den är billig och att det går att få riktigt snabba svarstider. Nackdelarna är ett begränsat färgomfång och att färger påverkas en hel del av betraktningsvinklarna.


Är det här fortfarande gångbara råd, så här tre år senare? Jag läste lite längre ned i tråden att tn-paneler med "nyare" teknik trots allt kunde vara helt OK. Fast det framgår ju inte av tillverkarnas specifikationer om de har använt "ny" eller "gammal" tn-teknik.

Jag ska köpa en skärm att koppla till min Macbook. Jag använder datorn nästan uteslutande till surfning och bildlagring/-behandling. Jag ska gå en kurs i digital bildbehandling i vår men har inga professionella ambitioner med mitt fotograferande. Är en ips-panel eller kanske till och med en pva-panel "bortslösad" på mig?

OT: Jag har lite ångest över världens elektronikskrot och skulle gärna köpa en begagnad skärm. Är det någon som känner till återförsäljare av begagnade skärmar i Malmötrakten som "vet vad dom pratar om"?
 
Är det här fortfarande gångbara råd, så här tre år senare? Jag läste lite längre ned i tråden att tn-paneler med "nyare" teknik trots allt kunde vara helt OK. Fast det framgår ju inte av tillverkarnas specifikationer om de har använt "ny" eller "gammal" tn-teknik.

Jag ska köpa en skärm att koppla till min Macbook. Jag använder datorn nästan uteslutande till surfning och bildlagring/-behandling. Jag ska gå en kurs i digital bildbehandling i vår men har inga professionella ambitioner med mitt fotograferande. Är en ips-panel eller kanske till och med en pva-panel "bortslösad" på mig?

OT: Jag har lite ångest över världens elektronikskrot och skulle gärna köpa en begagnad skärm. Är det någon som känner till återförsäljare av begagnade skärmar i Malmötrakten som "vet vad dom pratar om"?

TN skärmar är fortfarande en dålig idé för bildbehandling och kommer så vara också i fortsättningen, det är själva tekniken som är begränsande.

Jag kan inte tänka mig att det på något sätt skulle vara bortslösat att köpa en skärm av bra paneltyp (IPS eller PVA/MVA), speciellt om du faktiskt ser bildbehandling som huvudsyftet med datorn. Nu finns det dessutom prisvärda skärmar med lite enklare varianter av IPS-paneler (de har diskuterats flitigt i denna tråd på senare tid).

Någon firma som säljer begagnat i Malmö känner jag inte till, men då Posten fortfarande levererar till hela landet kan jag rekommendera IT-Auktion (http://www.it-auktion.se/).
 
Nu är jag sugen på en ny skärm som är minst 24”
Kommer att använda den till min MBP och redigera bilder i LR och PS, jag är inget proffs men jag gillar kvalité och mitt mål att bli bättre på att redigera mina bilder (där av en större skärm som kan kan se tydligare på) och givetvis lite surf och excel m.m
Har läst denna tråden ett tag och har uppskattat läsningen och argumenten.. men som så många andra så har man en massa ? att räta ut kring detta med skärm.

Dom skärmar som har dykt upp många gånger i denna tråd och som jag finner intressanta är

• Dell UltraSharp U2410

• Dell UltraSharp 2709W (nja denna skärm har väl inte vart så flitigt omtalad i denna tråd)

• HP LP2475w

Länk till Prisjakts jämförelse:
www.prisjakt.nu/produkt.php?j=470617,324363,317983

Min fråga till er kunniga killar är vilken av dessa tre skärmar ger mest ”bang for the money”


Tack på förhand
Fredrik
 
Hej Fredrik.
Jag är nog inte en av de "kunniga killarna" men skriver ett inlägg ändå :)
Jag hade samma funderingar som dig för några veckor sedan men bestämde mig slutligen för U2410 och är mkt nöjd med den. Jag tycker sRGB läget fungerar bra, smidigt om man stör sig på skrikiga färger även om jag själv sällan använder det.
Har haft lite problem med kalibreringen men det beror nog på mjukvaran snarare än på skärmen.
En kompis till mig har HPn, och han är helnöjd med den. Den är dock lite större och klumpigare /djupare och tyngre) än Dellen.
27-tummaren du nämnde är ju 50% dyrare än både 2410 och HPn. Visst, du får en större skärm men upplösningen är ju densamma.
Jag tror du kommer att bli helnöjd vilken du än väljer. Var du får mest bang for the buck är subjektivt men jag skulle säga någon av 24".
/robert
 
Nu är jag sugen på en ny skärm som är minst 24”
Kommer att använda den till min MBP och redigera bilder i LR och PS, jag är inget proffs men jag gillar kvalité och mitt mål att bli bättre på att redigera mina bilder (där av en större skärm som kan kan se tydligare på) och givetvis lite surf och excel m.m
Har läst denna tråden ett tag och har uppskattat läsningen och argumenten.. men som så många andra så har man en massa ? att räta ut kring detta med skärm.

Dom skärmar som har dykt upp många gånger i denna tråd och som jag finner intressanta är

• Dell UltraSharp U2410

• Dell UltraSharp 2709W (nja denna skärm har väl inte vart så flitigt omtalad i denna tråd)

• HP LP2475w

Länk till Prisjakts jämförelse:
www.prisjakt.nu/produkt.php?j=470617,324363,317983

Min fråga till er kunniga killar är vilken av dessa tre skärmar ger mest ”bang for the money”


Tack på förhand
Fredrik
Kan inte svara dig på det. Men kan ge dig min syn på Dell U2410.
Denna skärm är nog den bästa smällkaramell du kan få för pengarna just nu.
Sedan kommer hur du kan kalibrera skärmen till Apple. Detta är fortfarande ett problem med alla skärmar.
 
Tack för eran input Robert och Mats,

Det har hjälpt mig att nästa bestämma mig för Dell U2410 och skall ev beställa under dagen så jag får en fin men dock lite förtidig julklapp :)

Tack för snabba svar.

Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.