Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

NEC 2690

Har rätt nyligen fått hem min efterlängtade 2690 (multisync). En fantastisk skärm att arbeta vid, helt klart, vande mig vid den på nolltid och vill aldrig ha något enklare igen. MEN, jag tycker inte att jag får till kalibreringen riktigt. Hur jag än bär mig åt så tycker jag mig se en något blek, gul ton över bilderna. Ser även detta jämfört med utskrifterna, framförallt från de egna men tycker min även se det mot testutskrifter från Crimson, har dock tyvärr inga rikttigt bra bilder att jämföra med därifrån.

Jag har testat att använda både den egna programvaran för min Spyder2:a och den programvara som man kan ladda ner från NEC's hemsida men tycker att jag får ungefär samma resultat med lite fördel mot Spyder-programmen.

Med NEC's program så kan man ju även mäta upp hur profilen blev och få det visat på en graf och enligt den så skulle profileringen ha lyckats jättebra. Inga skillnader låg över "1" vilket enligt programmet skall vara riktigt bra.

Naturligtvis har jag ingen skärm i samma kaliber att jämföra med, min förra skärm var en vanlig HP 19". Dock kalibrerar med Spyder2 och jämfört med mina utskrifter från egen skrivare och Crimson så var resultatet helt ok. Klart närmare än det är nu.

Frågor:
1. Är det någon som har nån idé?
2. Kan det vara fel på min Spyder2 eftersom NEC's program visar på ett mycket bra resultat?
3. Finns det någon som kan tipsa om en bra "utgångsinställning" för att kalibrera med programvaran från NEC?

Otroligt tacksam för alla förslag!

/Micke
 
Re: NEC 2690

micke80 skrev:
Har rätt nyligen fått hem min efterlängtade 2690 (multisync). En fantastisk skärm att arbeta vid, helt klart, vande mig vid den på nolltid och vill aldrig ha något enklare igen. MEN, jag tycker inte att jag får till kalibreringen riktigt. Hur jag än bär mig åt så tycker jag mig se en något blek, gul ton över bilderna. Ser även detta jämfört med utskrifterna, framförallt från de egna men tycker min även se det mot testutskrifter från Crimson, har dock tyvärr inga rikttigt bra bilder att jämföra med därifrån.

Vilken färgtemp har du kalibrerat skärmen med? Vad sitter du i för ljus? Stämmer utskrifterna mot skärmen? Är skrivaren profilerad?
 
Jag kanske också tar mig dit av den anledningen. 2690 finns ju i olika versioner. Var det med kalibreringspaketet (mjukvara och hårdvarupuck) eller inte?

Tackar!
 
Okej, tack så mycket. Någon som vet hur bra/enkelt det funkar att synka NECs medföljande programvare med externa "skärmpuckar"? Är programvaran kompatibel med alla sådana eller är det ett visst hardvaru- eller mjukvarugränssnitt? Räcker det med en billig puck för 1500-2000 eller måste man köpa en dyr och bättre?

Ursäkta alla frågor, jag är nybörjare på hårdvaruskärmkalibrering.
 
e-man skrev:
Okej, tack så mycket. Någon som vet hur bra/enkelt det funkar att synka NECs medföljande programvare med externa "skärmpuckar"? Är programvaran kompatibel med alla sådana eller är det ett visst hardvaru- eller mjukvarugränssnitt? Räcker det med en billig puck för 1500-2000 eller måste man köpa en dyr och bättre?

Den externa pucken som du placerar på bildytan ingår inte, utan den måste du köpa separat.

Mjukvaran är NECs och den följer med skärmen.

Du kan t ex använda GretagMacbeth One-Eye Display 2 (2.695:- hos Scandinavian Photo).

Enligt NECs Dick Bender på Nikon Solutions Expo i Cph så funkar även bl a ColorVisions Spyders (man kan naturligtvis fråga sig om alla typer och alla årsmodeller funkar).
Maila NECs support ( http://www.nec-display-solutions.se ) och fråga om just din puck!

Hur lätt det är att kalibrera (eller heter det profilera?) skärmen vet jag först om en dryg vecka när Scandinavian Photo levererat.
 
Jag ska køpa en ny skærm, och då tænkte jag mig
Eizo ColorEdge CG222W som kommer i april.

Nu till min fråga:

Jag har en Imac 17" (Den vita och senaste modellen) och tænkte spara en rejæl slant genom att koppla min Imac till Eizo skærmen.! Funkar detta tror ni?

Jag har æven funderat på att køpa en MBP och koppla Eizo skærmen till den,men detta kommer att kosta vældigt mycket.

Vad tror ni ær bæst?

Tack på førhand..

/Danne
 
Hm, vad har i själva verket alla varelser här för monitor? Själv står jag i valet och kvalet att köpa en skärm för bildbehandling, och möjligen betalar jag inte mer än 7500 kr (vilket är ett ganska stort belopp för mig) för skärmen. Vad har ni för rekommendationer? Är det några schysta nyheter på G som man kanske bör invänta istället?
 
Läs min kommentar om LG245 som jag skrev tidigare, en sådan köpte jag för några månader sedan. Är mycket nöjd, det finns bättre så klart men tycker det är mycket bang-for-the-buck och pasar din/å min budget.

Eftersom jag har kalibrerat den och sedan jämfört med olika utskrifter känner jag mig trygg i mitt arbete. De färger och det jag ser på min skärm är det som dyker upp som resultat, och det är väl det som är syftet med att ha en bra skärm?
 
Sitter med en NEC 2690WUXi. Mycket nöjd efter kalibrering och profilering.

Stor, snygg, bra spec's och inte alls dyr i sammanhanget.
 
Ah.. just det martin! Härligt att du fortfarande gillar skärmen. Jag vägde länge fram och tillbaka, men tillslut blev det denna...
 
Trevligt Simon! Om du har lite $$ över kan du kasta en på mig med!

Det fanns ungefär 6000 anledningar till att jag köpte denna LG istället..
 
Hej! Jag är en fattig student som nu söker en ny bildskärm. Vill ha den för bildbehandling, film och spel.

Är inte så kräsen och har tänkt mig en skärm för ca 4000:-. storlek spelar ingen roll.

Tips? :)
 
Då fick man äntligen sin Eizo Flexscan 2231W. Två veckor försenad på grund av en felbesällning från datorfirman där jag beställde den. Fick låna en Eizo 2201 (TN-panel) under tiden och skillnaden är klart märkbar. Mer svärta och mustigare färger och högre kontrast. Det vita blir inte ljusblått när man tittar på skärmen snett ovanifrån.

Det enda lilla jag har att anmärka på är att det syns ljusare "skuggor" i alla fyra hörnen som pekar in mot mitten när skärmen är helt svart. Det andra är att när skärmens gamma är inställd på 2.2 och man kollar olika grå och färgskalekilar så ligger den verkliga gamman på runt 1.9.

Kalibrering med medföljande mjukvara vete 17 om man behöver göra. Prad gjorde en hårdvarukalibrering och resultatet blev ingen större förändring i de parametrar man kan ställa in själv i skrämens OSD. Om jag nu förstod det rätt?
Prads kalibrering:
 
Kör en kontroll av skärmen med exv EyeOne2 med deras program eller Basiccolor och se efter vad du får för resultat .Att du får ett bättre resultat med en gammakurva som inte är så kontrastrik 1,9 jämfört med 2,2 är inget ovanligt med hänsyn till just de mörka partierna och separation av skuggor inte klipper lika hårt.
Mikael
 
Senast ändrad:
Falkman skrev:


Kalibrering med medföljande mjukvara vete 17 om man behöver göra. Prad gjorde en hårdvarukalibrering och resultatet blev ingen större förändring i de parametrar man kan ställa in själv i skrämens OSD. Om jag nu förstod det rätt?
Prads kalibrering:
Kalibrering behöver du kanske inte göra, men du behöver göra en profilering. Skillnaden är att när du kalibrerar din skärm ställer du in den optimalt. Om du har en sanslös tur har den skärm som du köpt exakt samma egenskaper som den som Prad gjorde sin kalibrering på och du vill kalibrera din skärm till exakt samma värden som de har.

Men sedan gör du en profil som beskriver hur din skärm fungerar för program som t ex Photoshop. Annars måste alltså Photoshop gissa sig till din skärms egenskaper. Inte så lätt för ett program att göra detta :)

Stefan
 
Hej gud vilken röra! Jag har läst genom nästan heeeela tråden men kommer inte fram till vad jag ska köpa hmmm fet beslutsånges. Jag har 7 8 lappar som jag kan lägga vad ska jag köpa hjäääälp. Vill gärna ha en widescreen 19" 20" 21"
 
Man kanske ska välja en Eizo FlexScan S2231WSE ganska billg men verkar juh prisvärd. Eller ska man välja något annat, är det många som har den är den bra? kolla lite på denna oxå Samsung SyncMaster 215TW. Det är juh konstigt att det ska vara så svårt varje gång man ska köpa ngt hehe:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.