ANNONS
Annons

Bildskärm för bildbehandling

Ang. iMAc 24".... Jag skulle inte säga att denna skärm lämpar sig för fotoredigering om man är lite mer kräsen med avseende på naturtrogen återgivning. Det färgade glaset framför skärmen ger bilderna en väldigt "imponerande" look men inte korrekt. Jag lämnade tillbaka min maskin och funderar fortfarande på vad som skall ersätta min iMac 20" G5. Antagligen en MacPro (mini. config) samt en Nec 26" skärm.

Kolla noga i affär om möjligt innan du köper den nya iMac för seriös fotoredigering.

Intressant, ska kolla vidare men gillar ändå hittills iMacens varma färger. Kan justera ljuset där jag jobbar rätt bra o det är väl när man inte kan det som den blanka skärmen lätt blir en spegel... Sneglar på en Mac Mini också, med mera tyngd på skärmtillverkningen då. Vill bara inte köpa ner mig för mycket i grafikkort o prestanda..

Redigerar på iMac 24": " Hm - här är det lite för mycket kontrast - drar ner lite.. såja åsså färgerna, lite för saturerade hmm hmmmm -- ahh , nice release ! :-D

Andra: jaha, snygg komp men lite urvattnad och lite dålig kontrast.. nästa ...

och detta går inte att kslibrera bort. NB: detta är inte en "bakgrunden speglar sig i skärmen" aspekt - den kommer till också.

jag önskade inget hellre än att den maskinen hade en icke rökfärgad glasskiva för den var perfekt i alla andra avseenden...

Ja... Vad jag har blivit lärd idag av dem som kan sånt här är i alla fall att ska man jobba proffessionellt med bildhantering på en Mac så är det bara Mac Pro med ordentlig bildskärm som gäller...

Fungerar även bra med MacBook Pro och MacBook. MacBook stödjer externa skärmar med upplösningar upp till 1920x1200. MacBook Pro klarar även 30"-skärmar.

Idag fick jag min Dell 2407WFP-HC till jobbet. Synnerligen trevlig skärm, och hyfsat enkel att profilera med min i1 Display.

Men uj så ljusstark den är jämfört med mina gamla 17-tummare. Målvärdet på 120 cd/m2 som rekommenderas i programmet gick inte att komma i närheten av :) Jag tror jag hamnade på över 300 när det såg bra ut ...

ekfeldt skrev:
Nån som testat den nya 22"aren från Eizo ?
Kostar ca:5000.- vilket verkar vara rimligt för 22" va-panel, mm

synpunkter ?

Länk: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010127679

Hej!

Efter att ha plöjt igenom (nästan) hela tråden och insett vad jag behöver så blev jag också sugen på denna. Om nån har erfarenhet av den så vore det trevligt att höra lite.
Jag jobbar som illustratör och vill ha en bättre skärm än den gamla LG jag har, men jag kan inte lägga mer än ca 5000 kr.

Jag har iaf hittat en recension som ger den bra betyg:
http://prad.de/en/monitore/review/2008/review-eizo-s2231w-part8.html

Dell 3008

Alex Freeman skrev:
Jag har beställt en ny Dell 3008 som ska visa 117% och har "Display port" - kommande teknik istället för DVI, HDMI. Men den har fortfarande ljusrör. Tror du verkligen på att det tar några månader? Skulle Dell komma med en sådan skärm nu?
Förresten XL24 o XL30 från Samsung skulle visa bara 114% trots LED tekniken.

Oj, oj, oj!
Nu vart jag intresserad.
Du kan väl vara snäll och rapportera dina erfarenheter om den här skärmen. Om någon annan har något att tillföra om denna så är jag väldigt nyfiken!!! (Den visar 100% av AdobeRGB´s färgrymd).

Sitter med XL 20

Och är helnöjd...
Två dessutom, en för bilden och en för verktyg paletter mm. Kan starkt rekommendera den.

egaeci skrev:
vad är LUT och vilken roll spelar det? :)
LUT betyder Look Up Tables. Det är en tabell som skärmkalibreringsprogram tillverkar (eller redigerar?). Tabellen översätter RGB-värdena på pixlarna i bildfilen till det värde de behöver ha för att visas korrekt på (den kanske inte helt korrekta) skärmen.

Om jag förstått rätt vill säga.

Vad kan jag säga, jag har använt Dells 3008 i två veckor nu och... anmält den för retur.
Jag har en Mac Pro och de fungerar inte så bra ihop. Varje gg jag startar upp dator så visas allt på skärmen på ett förvrängt sätt bokstäver går knappt att skilja åt. Jag går till inställningar ändrar upplösning till 1900x1200 och sedan tillbaka då visas allt korrekt. Varken support på Apple eller Dell kan avhjälpa det. Sedan startar skärmen försent för att kunna använda t ex boot camp och välja om man vill starta OS X eller Windows. Jag gjorde det i blindo (gissade med knappar). Med Windows Vista fungerar den lite bättre än med Mac OS X.
Färger är otroligt naturliga. Jag har aldrig sett sådana mellantoner på mina tidigare skärmar. Det gjorde så att jag upplevde mina bilder på ett helt annat sätt på den här skärmen.
Det finns inställningar "Presets" för mac och PC, Multimedia Game Adobe RGB sRGB Warm Cold, och custom RGB där man kan ändra R,G,B värden från 100 till 0 var för sig.
Jag höll inte på med färgjustering för att jag hade bestämt mig att returnera skärmen.
Annars det är en mycket trevlig skärm.
Lite för stor för mig och pixlarna är för små. 24’’ skulle passa mig bättre.

Med vänlig hälsning
Alex

Erfarenhet av NEC 2090 Photo edition ?

Hej

Jag köpte en kalibrator till min skärm för 2700 kr men innan jag hann packa upp den så fick jag för mig att det kanske är dags att byta skärm.

Scandinavian Photo säljer NEC 2090 PE för 7.995 kr med en kallibrator till. De tycker att den är bra och det gör även NEC själva men kallibratorn går bara att använda till denna skärm sägs det.

Jag har komerciella uppdrag men behöver inte vara exakt ute.

Kan någon ge sin uppfattning av denna skärm?
Vet någon om det går att använda kallibratorn till andra skärmar om man finner rätt programvara?

Tacksam för råd!

/ Jonas
www.jonaldi.com

EIZO FLEXSCAN S2431WK 24# kostar 7 813 kr
Länk: http://www.dustinhome.se/pd_5010113507.aspx#

EIZO FLEXSCAN S2411W 24# kostar 10 494 kr
Länk: http://www.dustinhome.se/pd_5010105225.aspx#

Nu är inte jag nån expert på skärmar, men vid en snabb blick verkar det som skiljer skärmarna åt (förutom priset) vara att S2431WK har ljusstrka/kontrast: 450 cd/m² / 1000:1 istället för 450 cd/m² / 1000:1 (3000:1 maximum with Contrast Enhancer) som S2411W är begåvad med.

Min fråga är märker jag som hobbyfotograf nån skillnad på dessa 2 olika skärmar? Kan jag med gott samvete välja den 3000 kronor billigare S2431WK? Eller vad säger ni?

Har också letat runt lite och har lite funderingar. Nöjer man sig med 1600x1200 finns det lite roliga alternativ Samsung 20XL, eller billiga varianter som Scandinavians Nec 2090Uxi med kalibrator. Eller billiga HP2065. Vill man dock ha 1900x1200 springer priserna lätt iväg lite. Bland lågprisalternativen hittade jag bl a Lenovos 220 som är billigast, Men även Benq FP241W. Någon som har en åsikt ocm bästa budgetalternativ med PVA/IPS panel. Känns som om en sådan Benqskärm är mer påkostad än Eizos och Necs budgetmodeller, och att man alltså inte betalar för själva märket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar