Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm för bildbehandling

Ja det var den skärmen jag bad Dustin ta in. Dock så efter diskussion med Eizos försäljningschef menade han på att 72% och 92% adobe rgb som det är i 22" respektive 24" inte gör så markant skillnad i verkligheten.

Hur är det igentligen med detta?
 
Tycker denna skärm ser rätt intressant ut MEN det känns trist att komma upp i 22 tum och bara ha 1050 piclar på höjden. Min gamla 17-tummare har 1024 :) Det finns ju en 22-tummare annars med BRA panel och med hög upplösning, det är Lenovo ThinkVision L220X. Den har samma upplösning som en 24-tummare, dvs 1920x1200. Den kostar ocksåp under 5000kr och skall enligt de få tester jag sett vara riktigt bra.
Frågan är bara om det kanske är FÖR hög upplösning på en 22-tums-skärm (bortsett från bilder och bildbehandling).
Ytterligare en sak, när man är uppe i 5000kr så är det ju inte sååå himla långt kvar till en bra 24-tummare. LGs skärm skall ju vara "god til prisen".
 
Är det någon som ska till US?

http://www.hothardware.com/Articles/Dell_UltraSharp_3008WFP_30inch_LCD_With_DisplayPort/

En 30´´ med 117% färgrymd för ca 12000:-
Ta gärna med en till mig ;-)

Hälsningar, Alex
 
Nu har jag beställt en sådan Dell 3008WFP för 16000:- i Sverige.
Skärmen är inte upplagd på hemsidan men det går att beställa via telefonförsäljning.

YES!!!

Tycker att investera i en bra skärm är som att investera i bra optik.
 
Okej... hjälp mig här, jag tror jag drunknar i den här soppan snart!

Jag har idag en LG Flatron L1960TR skärm som kom med datorn. Är egentligen rätt nöjd med den, har kalibrerat den med Spyder 2 och tycker mig få ut bilder på papper som jag ser de på skärmen.

Nu är jag ute efter en skärm till. Vill kunna bildbehandla på en och ha webbläsare etc på den andra.
Budgeten är naturligtvis ett problem.... som alltid. ;)

Har kikat på några olika, vad tror ni? Vill gärna ha en widescreen skärm. Gör jag bort mig totalt om jag köper en skärm med tn-panel?

EIZO FLEXSCAN S2201WSEK
http://www.dustinhome.se/pd_5010118290.aspx

SAMSUNG SYNCMASTER 226BW
http://www.dustinhome.se/pd_5010105384.aspx

heeelp..
 
Eizo eller NEC

Det finns så många versioner av Eizo och Nec att jag behöver lite hjälp på vägen.

Skärmen ska användas till bildbehandling och utskrifter (har en Epson 3800) och vara minst 23 tum.

Vilken av NEC och Eizo skulle du rekommendera och varför?

Prisklass: max 18 000kr inkl skärmkalibrator (som tillbehör eller en inbyggd).

Tack på förhand!
//Marie
 
Har kollat på NEC 26" för 14 000kr ex moms. Till detta kan man köpa Eye One för 2500kr ex moms. Tillsammans blir kostnaden ca 16 500kr ex moms.

En Eizo 24" med inbyggd kalibreringsprogram kostar ca 16 500kr ex moms.

Hm...

Fördel NEC: 26", lös kalibrering för andra skärmar (men nu har jag inga andra skärmar förutom Apple Cinema).
Fördel Eizo: Bättre skärm, Kalibrering i skärmen så jag slipper lägga ut pengar på en sådan. Hört att Eizo har mycket bra service.

Eizo ligger bra till.

/Marie
 
Atena skrev:
En Eizo 24" med inbyggd kalibreringsprogram kostar ca 16 500kr ex moms.
Du behöver du nog en hårdvarukalibrator till Eizon också, så Nec Spectraviewn är dels större men också några tusen billigare.

För runt 17k inklusive moms får man väl annars en importerad Samsung XL24 24" proffsskärm inklusive kalibrator och huv (bara 20"-modellen säljs i Sverige idag). Den har S-PVA panel istället för Eizons och Necs IPS-paneler, men den har LED-bakgrundsbelysning och ligger på det området en generation före både Nec och Eizo, Samsung påstår att den bl.a. har större färgrymd. Nec har väl också en LED-belyst 20"-skärm för runt 40ksek idag.

Säkert inte intressant för många proffs som behöver skärm idag pga den dåliga tillgängligheten i Sverige än så länge, men den som kan vänta några månader kan nog få riktigt bra prestanda till bra pris när alla tillverkare byter ut sina lysrörsbakgrundsbelysningar mot LED.
 
wsaar skrev:
den som kan vänta några månader kan nog få riktigt bra prestanda till bra pris när alla tillverkare byter ut sina lysrörsbakgrundsbelysningar mot LED.
Jag har beställt en ny Dell 3008 som ska visa 117% och har "Display port" - kommande teknik istället för DVI, HDMI. Men den har fortfarande ljusrör. Tror du verkligen på att det tar några månader? Skulle Dell komma med en sådan skärm nu?
Förresten XL24 o XL30 från Samsung skulle visa bara 114% trots LED tekniken.
 
Senast ändrad:
Det kan säkert dröja betydligt längre tills alla tillverkare har LED-skärmar ute på marknaden, men Samsungskärmarna borde kunna komma ut i Sverige inom månader med tanke på att de redan säljs i utlandet.

Dessutom är det ju PMA mässan snart och tillverkarna har ju redan sagt att de ska släppa en del nytt i år, frågan är bara vad. Nec har redan sagt att de t.ex. kommer med en 30"-version av sin 26"-skärm.

Jag funderar själv på en icke-LED skärm eftersom de är billigare, men om jag skulle kika på dyrare skärmar skulle nog den längre livstiden och ljus-/färgstabiliteten hos LED-skärmar vara intressant.
 
Snurrig!

Funderade stark på LG skärmen ett tag men har nu börjat vackla.
Vill ha en bra skärm för bildbehandling och köpa till en kalibrator.
Om man ska ligga i denna prisklassen, är det den skärmen man ska satsa på?
Tvekar för att den har några år, lansering -06, på nacken.
Andra förslag mottages oxå tacksamt i 24 tum.

-sp
 
Nu kommer jag och tigger om råd här igen :)

Min skärm började bli alldeles grön i hörnen (!) idag, vilket avhjälptes genom att den fick stå avstängd en timme. Men man blir ju lite nervös ändå, så det är kanske dags att köpa den där riktiga kalibrerbara skärmen nu.

19" räcker för mig, och jag har tittat på de här som finns på Scandinavian Photo:

NEC Spectraview 1990
NEC Multisync 1990SXi PE
Eizo ColorEdge CG19

Nu till alla frågor!

För det första, är det någon som använder någon av de här skärmarna? Är ni nöjda?

Som jag förstår det har Eizon hårdvarukalibrering, vilket de andra två inte har. Vad innebär detta?

Till Multisyncen ingår det ett kalibreringsverktyg, och att köpa ett separat sådant kostar ett par tusen. Man får ju vad man betalar för, så då undrar jag vad som är haken med Multisync? Eller på vilket sätt den är "sämre".

Vad för siffror är "bra" när det gäller kontrast? Hög eller låg?

Vad är det för skillnad på det kalibreringsverktyg som följer med Multisyncen, och de som heter t.ex. Spyder 2/3 print/pro/elite/osv? Vad är det för skillnad på de olika Spyder-verktygen?

Jag vill att skärmen (med kalibrering) ska vara pålitlig. Den ska vara likadan över hela ytan. Jag kan ingenting om siffror och sånt när det gäller skärmar, och ingenting om kalibrering, men jag vill att det jag ser på skärmen ska vara samma som kommer i brevlådan från Crimson.

Hjälp? :)
 
Uj... Så mycket synpunkter när det gäller bra skärm.... Själv tänkte jag köpa iMacs 24". Vill ha det enkelt, kompakt o bra kvalité. Kommentarer? Letar också efter ergonomiska tips inför en så stor skärm med strålning osv? Kommer sitta 80-90cm ifrån ungefär. Alltid bra med en stor skärm för bildbehandling men vill ju inte ha det för stort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.