Annons

Bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

caalm32

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag undrar vilket som är ett bra program för bildredigering? F n använder jag Apples "Bilder" som följer med deras mjukvara.
Det verkar finnas en uppsjö med program och alla kostar pengar, somliga dyrare än andra.
Jag är en sådan som inte redigerar så mycket; beskär mest, rättar upp horisonten. "Manipulation" känns fel (ändra färg osv).

Egna

Använder du bara följande funktioner: beskärning, upprättning, ställa bildstorlek, nivåer, svart- och vitpunkt, kontrast, exponering, färgmättnad och färgton, vitbalans, skärpning m.m. så brukar kameratillverkaren egna program räcka mer än väl. De har dessa funktioner och ytterligare en massa fler. Nu skriver du inte vad du har för kamera men de program jag använder själv ibland är till Olympus, Canon och Nikon som finns att ladda ner gratis. Det verkar inte finnas anledning för dig att köpa något program just nu. Gillar du inte databasprogram som finns i Lightroom m.fl. kan du ju ladda ner Adobe bridge för att hålla ordning på dina mappar/filer, tror den finns gratis att ladda ner på Adobes hemsida. Men tillverkarens egna brukar ha enklare katalogiserings- och bildtaggningsfunktioner.

Använder du bara följande funktioner: beskärning, upprättning, ställa bildstorlek, nivåer, svart- och vitpunkt, kontrast, exponering, färgmättnad och färgton, vitbalans, skärpning m.m. så brukar kameratillverkaren egna program räcka mer än väl. De har dessa funktioner och ytterligare en massa fler. Nu skriver du inte vad du har för kamera men de program jag använder själv ibland är till Olympus, Canon och Nikon som finns att ladda ner gratis. Det verkar inte finnas anledning för dig att köpa något program just nu. Gillar du inte databasprogram som finns i Lightroom m.fl. kan du ju ladda ner Adobe bridge för att hålla ordning på dina mappar/filer, tror den finns gratis att ladda ner på Adobes hemsida. Men tillverkarens egna brukar ha enklare katalogiserings- och bildtaggningsfunktioner.

Jag fotograferar med Panasonic Lumix G6- kamera. Jag kan se om de har något intressant bildredigerinsprogram.

Jag fotograferar med Panasonic Lumix G6- kamera. Jag kan se om de har något intressant bildredigerinsprogram.
I annat fall har du gratisalternativen Darktable, Rawtherapee och Gimp, men med den brasklappen att dessa program har hög inlärningströskel, (för mig).

Finns tutorials på tuben (de flesta på engelska) om vad man kan göra med dessa program, (och det är mycket !!).

Ja, det var en hel del. Hittade dock inte Faststone Imageviewer som är ett bra och enkelt program (Inte jättemånga editeringsfunktioner) med bra bildvisningsfunktion.
Förklaringen är att det inte är FOSS, Free and open source software. Det behöver inte vara bättre eller sämre, bara att det inte platsar in på sidan jag länkade till p.g.a. licensvillkor.

FastStone Image Viewer and FastStone Photo Resizer are provided as freeware for personal and educational use. In these cases, you are granted the right to use these programs free of charge. However, for commercial use, license is required.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar