Annons

Bildpublicering - hur mycket betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristofer G

Aktiv medlem
Hej!

Igår tog jag en bild som blev publicerad!

I tryckt form på Kvällspostens löpsedel, förstasida och sida 8 (artikel) och (samma artikel) i expressen på sida 10 - samt på expressen och kvällspostens webbupplagors förstasidor och artikelsidor.

Bilderna var exklusiva för kvällsposten och expressen.

Hur mycket ska man ta för dessa?

(Jag har F-skattsedel och kan alltså fakturera)

Tacksam för svar!

Nu hoppas jag lära dig något :)

Exklusiva bilder, skall ALLTID förhandlas, INNAN dom skickas. Anledningen till det, är att det blir hemskt jobbigt att förhandla i efterhand. Det är ganska vanligt med tjaffs vid förhandlingar i efterhand.

Om man förhandlar innan så blir det inga frågetecken när man skickar faktura. Se gärna till att ha en referens också till den man kontaktat och som godkänt köp.

Kvällsposten ägs sedan en tid av Expressen (Bonnier AB), så om man exempelvis har en bild (samma bild), så får man bara betalt för 1, trots att den är publicerad i, kan tyckas, 2 helt olika tidningar. Detta gäller främst tidningarna Expressen, Kvällsposten och GT.

Samma sak gäller för publicering på deras respektive "webb-sidor". (Trots att webb-delen många gånger är egna bolag, fristående från fysiska tidningsdelen).

Jag vet att detta inte låter klokt, men så är det idiotiska BLF-avtalet utformat.

Kanske blir det en förändring? vid nästa förhandling, där avtalet separeras från webb-delen resp papperstidningen.

Mitt råd - ring och förhandla, annars är risken att får 660:- ex moms.

Tack för utförligt svar Peter!

Grejen var att jag mailade runt två bilder till många tidningar och erbjöd dem för 400 kr. Expressen nappade direkt.

Jag ringde upp en kille där och vi snackade lite. Han undrade ifall jag mailat över dem till några andra, och då kunde jag ju naturligtvis inte ljuga. Han sade någonting i stil med "Hade de varit unika hade du fått mer betalt." Jag berättade då att jag hade fler bilder från händelsen, som jag skulle kunna skicka unikt till dem.

När jag ringde upp senare tyckte han att de första var bättre (gjorde ju jag med, därför jag skickade dom först :) ) och det som jag förstod inte var säkert att det skulle bli någon publicering. Men på morgonen idag märkte jag att så blivit fallet (av de senare bilderna, inte de som jag erbjöd för 400).

Vi får se hur det blir. Killen på Expressen var jättetrevlig, så förhoppningsvis är det inga problem.

Anledningen till att jag frågar är bara så jag vet i fortsättningen vad det är som generellt gäller.

Märkte nu att det faktiskt var den första bilden som jag mailde, som blev publicerad. Eftersom de beskurit den blev den mycket likare de senare, vilket förvillat mig.

Aja, då får det väl bli 400 kr ex moms den här gången då. Som sagt, nu vet jag vad som gäller i fortsättningen. Återigen, stort tack.

Det löste sig fint - Expressen var jätteschyssta och betalade bra mycket mer än vad jag hade hoppats på!

Nu får jag allt ta och skaffa mig BLF-prislistan som jag så länge tänkt! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar