Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildprogram till mini-pc

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Har köpt en s.k. mini-pc bl.a. för att ha som mellanlagringsstation vid resor. Tänkte m.a.o. tanka över minneskorten. Ingen bildbehandling är aktuell utan enbart tankstation och snabbgranskning av korten. Skärmen är 9", disken 120 GB och 1 GB RAM. Bildfilerna är till 90% Canons RAW-filer eller "vanliga" JPEG.

Vilka erfarenheter har Ni mellan

1. Canons medföljande programvaror (ZoomBrowser)
2. LightRoom 2.4
3. Annat och i så fall gratisprogram?

Har köpt en s.k. mini-pc bl.a. för att ha som mellanlagringsstation vid resor. Tänkte m.a.o. tanka över minneskorten. Ingen bildbehandling är aktuell utan enbart tankstation och snabbgranskning av korten. Skärmen är 9", disken 120 GB och 1 GB RAM. Bildfilerna är till 90% Canons RAW-filer eller "vanliga" JPEG.

Vilka erfarenheter har Ni mellan

1. Canons medföljande programvaror (ZoomBrowser)
2. LightRoom 2.4
3. Annat och i så fall gratisprogram?

Jag använder Irfan View för det ändamålet på min Mini Asus, det är perfekt då det är gratis att ladda ner lagligt på nätet och det läser RAW filer från alla kameratillverkare vad jag kommit fram till iaf.

Mycket smidigt program att snabbgranska bilder i och Din 9 tums skärm kommer att underlätta tillvaron jämfört med kamera skärmen ;-)

Faststone Image Viewer har jag valt till min Asus eee PC 900 med flashdisk på 16 Gb och Win Xp.
www.faststone.org
Använd site 2 för nedladdning. Programmet är numera på svenska om du har svenskt operativsystem. Visar alla rawfiler vad jag vet samt rätt färger i jpg och tiff oavsett om det är sRGB eller Adobe RGB. Fordrar dock rätt mycket inställning första gången man kör igång, men sedan är det ett utmärkt visningsprogram som också kan redigera bilder.

Tack för tipsen. Vilket av dessa 3 freeware programmen tror ni är det minst krävande för denna relativt enkla pc? Vill som sagt bara kunna mellanlagra och snabbgranska RAW-filer. Ingen som helst redigering skall göras. Möjligtvis en grovgallring där helt hopplösa kort skall slängas.

Faststone verkade litet och hade stöd för Canons RAW filer "på direkten" medan IrfanView krävde en plugin.

Som du ju känner till Michael har ju jag en liten Mini-PC.. jag har Lightroom på den.. som du kanske kommer ihåg och tycker det funkar bra.. Iof så ser jag inte hela dialogrutan för att importera bilderna.. men upplever inte det som något problem..

Däremot funkar det ju bra att snabbgranska bilderna, göra justeringar i bilderna om jag vill det, exportera dom om jag ex. vis vill lägga upp dom i min blogg..

Att jag har samma programvara som hemma, underlättar tycker jag.. Nu kommer jag iof inte ihår ramminnet på min dator.. men LR funkar som sagt.. och LR funkar även bra på min gamla bärbara PC som bara har 5?? i ramminne

Faststone verkade litet och hade stöd för Canons RAW filer "på direkten" medan IrfanView krävde en plugin.

För den som inte är insatt kan det verka konstigt att Irfanview behöver en plugin för att läsa vissa filformat, men det handlar egentligen om hur konstruktören har valt att paketera systemet. Här har konstruktören valt att göra två programpaket, som då kan uppdateras oberoende av varandra, istället för att göra ett stort paket. I praktiken laddar du ned pluginerna samtidigt som programmet och du behöver inte bry dig mer om det.

Irfanview erbjuder för övrigt tre sätt att läsa Canons råfiler, antingen via en egenutvecklad råkonverterare, eller med Canons egen programvara eller så kan man också välja att bara läsa den inbäddade jpeg-filen (den du använder när du tittar på kamerans skärm).

Att bara läsa den inbyggda jpeg-filen har många fördelar, det går snabbare (speciellt viktigt på en klen dator), du behöver inte bry dig om olika inställningar i råkonverterare och det fungerar med alla Canons råfiler (även kommande modeller) utan behov av uppdatering.

Irfanview är väldigt resurssnålt, inte massa grafik eller menyer bara väldigt enkla men väl fungerande funktioner, också för export av t.ex. små bilder för webben. Jag kan varmt rekommendera Irfanview, speciellt i situationer där man har begränsad datorkapacitet.

För min del blev det tillslut Faststone Image Viewer. Litet och smidigt för att enbart titta på bilderna. Tack alla för Era tips.

Japp, det har massor av avancerade funktioner, batch jobb etc. Däremot tappas EXIF när man konverterar från Nikons NEF i mitt fall, vet inte om samma problem föreligger hos Canons RAW.

Jag har inte haft några problem med att EXIF informationen skulle försvinna, så inga sådana problem med Canons råfiler.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto