ANNONS
Annons

Bildpool För Studiobilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Det finns många kategorier studiofotografer. Bland annat nybörjare som provar sig fram med enkel utrustning och törstar efter mer kunskap. Sedan finns det proffesionella studiofotografer som besitter dyr utrustning och många års erfarenhet.

En del fotograferar människor. andra bilar och en del smycken och teknisk utrustning.

Min idé är att samla bilder tagna i studio, oavsett fotograferat objekt, och skapa en ny pool för detta ändamål.

Poolen ska vara för att inspireras till att ta fler och bättre studiobilder och naturligtvis för att få visa upp sina bilder.

Min främsta tanke med poolen är att alla ska kunna lära sig något genom att beskåda bilder i denna pool och därför ska det vara ett krav att man beskriver sin ljussättning. Antingen med ord eller skiss. Just för att vi ska kunna ta lärdom av varandras ljussättningar och tekniker i studion. Det kan även ges bättre tillfälle att få kritik på en ljussättning som man har provat.

Jag tycker det verkar som om väldigt många är intresserade av studiofoto och skulle ha nytta av en sådan pool. Många efterfrågar också böcker med ljussättningsexempel m.m... Däribland jag. Denna pool skulle t.ex kunna bli en utmärkt sådan uppslagsbok för olika ljussättningar.

Vad tycker ni? Åsikter? Är idén bra eller dålig? Nåt att spinna vidare på?

Mvh /Peter

En bra idé... Men att få studiofotografer att berätta hur dom har ljussatt sina bilder tror jag kan vara lite svårt, eller vad tror ni? Har märkt att många tycker att det är lite hemligt. Själv berättar jag dock gärna.

Kanske en pool där man måste berätta hur bilden är tagen med all data om ljussättning och annat ;)

marco skrev:
En bra idé... Men att få studiofotografer att berätta hur dom har ljussatt sina bilder tror jag kan vara lite svårt, eller vad tror ni? Har märkt att många tycker att det är lite hemligt. Själv berättar jag dock gärna.

Ja, många vill hålla det lite hemligt och det kan jag förstå och accepterar det.

Min tanke är att dessa personer inte ska lägga upp några bilder i den här poolen. De får istället nöja sig med t.ex kritikpoolen.

Jag berättar också gärna för andra hur jag har ljussatt. Mest för att de ska komma med kritik på om jag har gjort fel och hur jag kan göra det bättre.

Poolens huvudsakliga uppgift (enligt vad jag tänkt) är att fungera som en rent utvecklande hjälp i studion.

//Peter

peter_wahlström skrev:
Ja, många vill hålla det lite hemligt och det kan jag förstå och accepterar det.

Min tanke är att dessa personer inte ska lägga upp några bilder i den här poolen. De får istället nöja sig med t.ex kritikpoolen.

Jag berättar också gärna för andra hur jag har ljussatt. Mest för att de ska komma med kritik på om jag har gjort fel och hur jag kan göra det bättre.

Poolens huvudsakliga uppgift (enligt vad jag tänkt) är att fungera som en rent utvecklande hjälp i studion.

//Peter

Ja det låter ju vettigt. Gäller bara att få folk att posta sina bilder där....

marco skrev:
Ja det låter ju vettigt. Gäller bara att få folk att posta sina bilder där....

Det borde nog inte vara något problem. Någon anstormning blir det väl förstås inte. Men det är väl bara bra.

Det finns nog många därute som är nyfikna på hur de kan förbättra sina ljussättningar.

Förhoppningsvis intresserar sig en del mer erfarna och delar med sig av sina erfarenheter också.

Alla har någonting att lära =o)

//Peter

Håller med dig helt Peter.
Man kan lära sig så mycket genom att bara titta på andras bilder, och sen få informationen om hur bilden är tagen vore ju helt lysande.
Detta är en mycket bra ide. Dom som inte vill dela med sig, slipper.

Superbra idé

Jag är yrkesverksam men vet att mina kunder väljer mig i fortsättningen Så jag är inte rädd för att avslöja tekik och ljussättning!

/Adam

Toppenbra idé. Det är nog många som kommer förundras över hur lite utrustning man egentligen behöver. Jag är gärna med och avslöjar mina "hemligheter".

teamfoto skrev:
Superbra idé

Jag är yrkesverksam men vet att mina kunder väljer mig i fortsättningen Så jag är inte rädd för att avslöja tekik och ljussättning!

/Adam

Snyggt!
Precis vad jag ville få fram med den här idén. Jag tror inte heller att detta kan skada konkurrensen blan olika mer eller mindre yrkesverksamma fotografer.

Roligt att det är fler av er som nappar.
Det kanske kan bli något!

//Peter

Mer personer som är yrkesverksama, är ju till mycket hjälp för dom som behöver lite hjälp på vägen ibland, mig själv inkl.

Mycket bra idé Peter! Jag är gärna med. Skulle vara kanonbra om folk beskriver lite mer om tekniken bakom bilderna. Jag är inte rädd att avslöja det lilla jag vet iaf :)

Försöker få kontakt med fotosidans redaktion utan resultat... Jag vet ju inte hur man lägger upp en ny pool. antar att man inte kan göra det själv heller...

Behovet verkar iallafall finnas. Jag tror vi kan inspireras mycket av varandra när det gäller studioljus.

Mvh /Peter

Incarlight skrev:
Forum > Annat > fotosidan.se > Diskussioner om Pooler

Kanske fel...
Men, poolen finns ju inte än. Det här handlar om intresset att utveckla sin ljussättning i studion och om detta kan vara lämpligt med hjälp av en pool.

Sedan ser jag fram emot en vidare diskussion i nämnt forum om poolen blir av.

Men jag kanske har helt fel?

Mvh /Peter

Jag mailade redaktionen häromdagen gällande en porträtt/mode/reklam pool. Inte fått nåt svar än men den poolen skulle ju definitivt innefatta studiofotografering m.m och dessutom inte vara så snävt begränsad till just studio.
Får väl se om de nappar på det, men svaret verkar dröja.. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar