Annons

bildkvalitet systemkamera/kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Knut_Kalmar

Avslutat medlemskap
Jag ska ev köpa ny digitalkamera och funderar kring bildkvalitet..mm. Ett själklart svar på denna fråga kanske men....Blir bildkvaliten bättre med en systemkamera på 8 Mpixel jämfört med en kompaktkamera på 8Mpixel...och i så fall varför?
Fördel med systemkamera är givetvis utbytbara objektiv mm men nackdewl är storlek...mindre smidighet...på resor mm. För mig är mycket bra bildkvalitet (skärpa mm) viktigt!
Tacksam för svar..från någon...

Knut_Kalmar skrev:
Jag ska ev köpa ny digitalkamera och funderar kring bildkvalitet..mm. Ett själklart svar på denna fråga kanske men....Blir bildkvaliten bättre med en systemkamera på 8 Mpixel jämfört med en kompaktkamera på 8Mpixel...och i så fall varför?
Fördel med systemkamera är givetvis utbytbara objektiv mm men nackdewl är storlek...mindre smidighet...på resor mm. För mig är mycket bra bildkvalitet (skärpa mm) viktigt!
Ja du får bättre bildkvalité med en systemkamera än en kompaktkamera med samma nivå på optiken, detta pga de olika sensorernas konstruktion, du får mindre brus och bättre skärpa mm med en systemkamera, sedan kan du ju köpa bätte optik än vad som finns i kompaktkameran och höja kvalitetsnivån ännu mer. Enda nackdelen med en systemkamera är väl storleken, och priset.

Skillnaden är milsvid!! Jag råkar just ha en kompaktkamera med 8 megapixel och hade tidigare en systemkamera med 8 megapixel. Detta med samma antal megapixel säger inte ett dugg om vad du får ut i bildkvalitet egentligen. En kompaktkamera har pytteliten sensor, så det blir mycket brus i bilderna. Man kan ta bort bruset, men då sitter man kvar med bilder utan detaljer. Det är alltså svårt att fota i befintligt ljus och få användbara bilder vid sämre ljusförhållanden. På systemkamerorna kan du fota upp till riktigt höga ISO tal och få ganska fina bilder.

Sen är det mycket svårare att få kort skärpedjup med kompaktkamera om man gillar det.

En kompaktkamera kan duga fint för bilder upp till A4 storlek, och om man har bra ljus så att man kan fota på lägsta ISO-tal. Vill du ha bra bildkvalitet och verkligen prioriterar det, köp en systemkamera.

Det är som skrivet men det behöver inte vara den stora skillnaden. Du måste vara på det klara med att en systemkamera inte automatiskt ger en högre bildkvalite, rätt använd så gör den det (i större bildformat &/eller vid högre ISO) men felanvänd så finns även risken att det blir fel...

Om du har ett stort intresse så tycker jag att du ska satsa på en DSLR men det krävs träning för att lyckas samt att det kostar en del att utöka utrustningen med fler brännvidder av hög/hyfsad kvalite.

Om man ser till enbart bildkvalite så ska man veta att det är oerhört svårt, om inte omöjligt, att se skillnad på en bild tagen vid ISO 100 med en DSLR med bra optik & en bra kompaktkamera om bilden är förstorad i A4 eller visas normalt på skärm. Däremot så har man mycket mer möjligheter på en DSLR som utökar möjligheterna till god bildkvalite men då måste man utnyttja det också, jag ser alltför många som inte gör det & förmodligen skulle lyckas bättre med en enkel kompakt...

Men som sagt om du har intresset & vill satsa lite så är en DSLR att föredra...

//Larsa

Tack för era svar!!

Tack för era svar...är ny här i dettaa forum....tänker återuppta mitt fotointresse mera aktivt....ge mig ut i den ölandska naturen....bor i Kalmar. Kommer att köpa någon digital sysemkamera..canon eller Nikom..än en gån tack..fotosidan är ett mycket bra och inspirerande forum ...

Knut_Kalmar skrev:
Bildkvaliten blir bättre i ungefär samma utsträckning som de analoga motsvarigheterna dvs att ibland kan det vara svårt att se någon skillnad, men för det mesta finns den där. Det som dock utmärker systemdigitalaren är i första hand den större sensorn, som ger betydligt större kreativa möjligheter. Det är näst intill omöjligt att få porträtt med blurrig bakgrund med en kompakt digitalkamera. Stor sensor är också som regel liktydigt med mindre brus, större kontrast och färgomfång. De digitala systemkamerorna är också snabbare i autofocus, avtryck och det mesta i övrig hantering.

jag brukar oftast fota när det inte är perfekt ljus (jag kollade med ett program lite statistik för alla mina bilder med min Ricoh R2 kompaktkamera. ungefär hälften av dem var tagna med blixt, och de flesta var tagna i vidvinkligaste och ljusstakaste läget), och då är skillnaden mellan min R2 å min D50 stor! om jag hade haft med min kompakt när jag grillade ikväll hade säkert inte skillnaden varit lika stor som när det är sämre ljus.

men jag uppskattar verkligen att ha både och! jag hade t.ex inte kunnat ta med mig min D50 på studentbalen i lördags, så då hade ju valet blivit att inte få några bilder alls om jag inte haft min Ricoh.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar