Annons

Bildkvalité F3Hp med 105 2,5 vs Nikon D70 med 18-70 kit

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Finns det någon någon skäl att byta till digitalt av denna anledning??
Jag sätter bildkvalité oerhört högt gentemot en liten budget. Men visst kan jag tänka mig att köpa en D70 med 18-70 kit om jag får en liknande bildkvalité som F3HP med ex. 105, 2,5.

Vad säger ni??
 
Om vi håller oss till enbart kamerahusen så är jag övertygad om att du kan bli nöjd med D70, det går att klämma ut mer ur ett dia än ur en 6 MP-bild men frågan är om du tycker att du behöver det.

Fundera i stället på huruvida du vill köra digitalt eller analogt.

Ang. gluggarna så är jag övertygad om att den fasta gluggen är optiskt bättre än kitzoomen, nu går dom dock inte att jämföra & det tycker jag inte att du ska göra heller, fundera i stället på om du tror att kitzoomen klarar dina krav.

/Larsa
 
Senast ändrad:
Det beror nog på vilken film du har också! Men den enda sdlr idag som ska kunna mäta sig med film är väl 1ds. Så jag tror inte du får samma kvalitet med en d70!

//Mvh Viktor
 
Det är ju alltid kul med nya grejor men med F3 har du några fördelar; vädertålighet, hållbarhet, inga batteriproblem och spegeluppfällning.

/Staffan
 
Staffan skrev:
Det är ju alltid kul med nya grejor men med F3 har du några fördelar; vädertålighet, hållbarhet, inga batteriproblem och spegeluppfällning.
Håller med på alla punkter, men F3 måste väl ha batterier för att fungera? Förutom den mekaniska utlösaren, då.


Zarabande skrev:
Finns det någon någon skäl att byta till digitalt av denna anledning??
Jag sätter bildkvalité oerhört högt gentemot en liten budget. Men visst kan jag tänka mig att köpa en D70 med 18-70 kit om jag får en liknande bildkvalité som F3HP med ex. 105, 2,5.

Vad säger ni??
Men frågan är hur du använder dina bilder nu. Plåtar du dia, negfärg eller s/v?
 
Calle S skrev:
men F3 måste väl ha batterier för att fungera? Förutom den mekaniska utlösaren, då.

Jo. Utan batteri så är den död...

Kommer dock inte ihåg huruvida den har mekanisk uppbackningstid, dom flesta elektroniska 80-talskamerorna hade det men hur var det med F3?
 
.Z. skrev:
Kommer dock inte ihåg huruvida den har mekanisk uppbackningstid, dom flesta elektroniska 80-talskamerorna hade det men hur var det med F3?
Japp, F3 har det. Vet inte vad slutartiden är dock, men jag gissar på 1/60 eller så.
 

Bilagor

  • f3p.jpg
    f3p.jpg
    45.2 KB · Visningar: 355
F3 använder 2st 1,5V alkaliska eller 2 st 1,5V silveroxid eller 1 st 3V litium. Kameran är mycket batterisnål. Den mekaniska tiden är 1/60. Det finns även ett mekaniskt T-läge.

Jag har både F3HP och D70. Sökaren i F3HP utklassar den lilla sökaren i D70. Vad gäller bildkvalitet så beror det på bildtypen. F3 klarar ju även svartvitt och dia. Vad gäller färgkort så har man större möjligheter med D70 och allt upp till 20x30 blir i praktiken bättre. Över detta blir det inte perfekt med någondera.
 
Jag fotograferar mest i svartvitt (vanlig film)och det känns som om D70 är begränsad där.

Tack för era svar. Det känns inte som det är läge för att byta till digitalt än av bildkvalité skäl.
 
Har själv en F3, underbar kamera, klickljudet, gedigenheten... och sist men inte minst, objektivutbudet! Har själv ett 105mm 2.5 nikkor, underbart objektiv, tar ruskigt skarpa bilder nedbländat till 5.6 eller 8. Skulle tipsa dig om att hålla fast vid din F3, sedan kan ett digitalt hus säkert vara roligt som komplement om man känner att man har ekonomin till det. Tänk vad mkt begagnade objektiv du kan köpa för samma summa som en d70! Tips är att skaffa lite olika sökarskivor, har bl.a. en h2 sökarskiva som är otroligt ljusstark och enbart mikroprismor, i bra ljus, och i synnerhet med 105an hittar man fokus väldigt snabbt.
 
Fler tips på "roliga tillbehör"?

Jag är också användare av F3HP, dock en ny sådan. Men, jag undrar vad det finns mer för roliga, kanske lite udda tillbehör till denna kamera?

Jag kan också rekommendera H2 sökarskiva. Den satt på när jag köpte den!
Byta till digitalt? Mitt svar: Aldrig! Prova istället mellanformat eller något annat åt det hållet...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.