Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer.. snart ett måste??

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

Tycker att bildkommenteringen är lite snedvriden många gånger, bilder som borde få massor med kommentarer får inga alls medans det sitter kommenarsklaner och kommenterar varandras kattbilder etc så dessa får 25-30 kommentarer.

Tycker Fotosidan är en riktigt bra sida på alla andra funktioner, layout etc, men här tycker jag det saknas något.

Mitt förslag är att man skapar en ny pool där det måste kommenteras med Ratio 2:1(kan inte hitta ett svenskt ord), dvs du kommenterar två bilder och får en kommentar tillbaka..

Hur ska detta gå till??
Som medlem i denna nya "pool" blir du tilldelad bilder du ska kommentera, gör du inte det får du inte ladda upp och inte få kommentarer ifrån andra..

Personligen skulle detta trigga mig också att ge mer kommentarer till andra, samt att jag tror att man blir mer engagerad i att kommentera?

Någon annan som tycker detta låter som en bra ide? eller har någon annan ide ?
 
Kritisk massa

Kolla in intressegruppen "kritisk massa", där det funkar riktigt bra med kommentarer tycker jag. Och detta utan tvång. Kommentarer som är framtvingade är nog egentligen inte så mycket att ha.

Tillägg: Kritisk massa ligger under sällskap, inte under intressegrupper.
 
Mitt förslag är att man skapar en ny pool där det måste kommenteras med Ratio 2:1(kan inte hitta ett svenskt ord), dvs du kommenterar två bilder och får en kommentar tillbaka..
Innan jul skrev jag just klart kod för att kunna göra precis detta i en pool, så det där kommer vi ta och testa. Vi testar nog detta koncept i en liten grupp i stil med Kritisk Massa först, sedan kan vi fundera på det för stora Bildkritik.

Vi har också funderat på ett poängsystem runt kommentarer; hur det skall funka exakt är inte bestämt men vi har spånat om att man tex får mer poäng om man kommenterar en okommenterad bild, och sedan även extra poäng om den dessutom får många "tummen upp".

Man borde också belönas mer om man kommenterar fotografer som man inte kommenterat förut (inom viss tid då) - för att man skall sträcka sig utanför de fotografer man normalt bevakar

Om poängen skall ha något reelt värde vet vi inte - man kan tänka sig att den påverkar den egna uppladdningsfrekvensen eller mängden bilder, men det får inte vara "för" värdefullt heller - risken finns ju att det uppmuntrat till att man sprider många men små, ogenomtänkta omkring sig bara för att nå högre poäng.
 
Innan jul skrev jag just klart kod för att kunna göra precis detta i en pool, så det där kommer vi ta och testa. Vi testar nog detta koncept i en liten grupp i stil med Kritisk Massa först, sedan kan vi fundera på det för stora Bildkritik.

Vi har också funderat på ett poängsystem runt kommentarer; hur det skall funka exakt är inte bestämt men vi har spånat om att man tex får mer poäng om man kommenterar en okommenterad bild, och sedan även extra poäng om den dessutom får många "tummen upp".

Man borde också belönas mer om man kommenterar fotografer som man inte kommenterat förut (inom viss tid då) - för att man skall sträcka sig utanför de fotografer man normalt bevakar

Om poängen skall ha något reelt värde vet vi inte - man kan tänka sig att den påverkar den egna uppladdningsfrekvensen eller mängden bilder, men det får inte vara "för" värdefullt heller - risken finns ju att det uppmuntrat till att man sprider många men små, ogenomtänkta omkring sig bara för att nå högre poäng.

Otroligt bra Christer!
Äntligen blir det riktigt roligt att kommentera bilder..

Får man vara med i någon testgrupp så ställer jag gärna upp..
 
Tumme upp till er som jobbar med fotosidan!
Ni tänker ut bra lösningar och jag hoppas verkligen att det fungerar!
 
Det låter utmärkt tycker jag oxå. En sak som gör att iaf jag snabbt tröttnar på att kommentera är bristen på respons, jag ("man") kommenterar 100 bilder och får två till tre svar. Det känns inte helt tillfredställande.

Får man respons på det man skriver så känns det genast mycket mer givande att ge fler kommentarer. Precis som Terje brukade skriva, en dialog runt bilderna är viktigt (andemeningen, inte ett citat).
 
Det låter utmärkt tycker jag oxå. En sak som gör att iaf jag snabbt tröttnar på att kommentera är bristen på respons, jag ("man") kommenterar 100 bilder och får två till tre svar. Det känns inte helt tillfredställande.

Får man respons på det man skriver så känns det genast mycket mer givande att ge fler kommentarer. Precis som Terje brukade skriva, en dialog runt bilderna är viktigt (andemeningen, inte ett citat).

Ja precis, borde kanske vara med i lösningen att man får kred/ratio när man svarar på kommentarer också?
 
Trots att jag är nybliven medlem så vill jag gärna ge min syn på detta och det kan ju vara intressant för forumledning och "forumrävar" att veta hur en ny medlem känner och reagerar också om något ska göras.

Vill också säga att jag är medlem på några forum i andra intresseområden både som medlem men också som moderator och i utvecklingsgruppen av forumen så har Ni lite bakgrund på mig i detta ämne.

Så här reagerade jag när jag blev medlem på FS och skulle göra min första kommentar av en bild:

Det var bra att det fanns två nivåer med proffs och mjukstart och jag valde såklart mjukstart.

Men sen började det som jag upplevde som ytterst negativt, när jag valde att skriva en kommentar på en bild blev jag först uppmanad att läsa massa text där jag instruerades hur jag skulle tänka, känna, uttrycka mig, formulera mig samt vilka saker jag skulle kommentara och inte.
Det gjorde att jag först avstod från att skriva något då min uppfattning om ett forum är att man ska få utrycka sina egna känslor, åsikter och tankar om i detta fall en bild om vad man ser och utrycka det med sina egna ord inte att man ska styras av en massa pekpinnar som i en diktaturstat där alla ska tycka och tänka så som ledningen bestämt.

Jag har skrivit några få kommentarer men det har kännts olustigt och jag har tappat inspirationen att skriva fler när jag hela tiden har forumledningens pekpinnar vinande runt öronen och jag känner att mina åsikter om bilden inte kan formuleras efter forumets regelverk och förutbestämda kriterier så då låter iaf jag bli att skriva kommentarer.

Min åsikt är att forumet skulle bli mera aktivt och inbjuda till att skriva fler kommentarer till flera om det inte var så många pekpinnar och begränsande parametrar, visst ska det finnas regler och man får inte skriva vad som helst men om man bara uppmanar medlemmarna att följa gällande lagstiftning och visa sunt förnuft och vanligt folkvett så slipper man påhopp och dumma skriverier.

Skulle någon medlem spåra ur så finns ju alltid Rapporteringsknappen så får forumets moderatorer ta bort det olämpliga och ge den medlem som spårat ur en knäpp på näsan och i värsta fall banna den.

Kan ta några exempel till nu när jag skriver detta ser jag i överkant på skärmen en rubbrik med länk som heter "Observera att att inlägg måste följa Fotosidans regler.", jag har ju redan vid skapandet av mitt medlemskap accepteratt följa forumets regler varför ska jag påminnas om det vid varje inlägg och kommentar jag gör??

De signaler det skickar är att forumledningen inte litar på sina medlemamr och att man vill ha ett styrt forum där alla ska tycka som forumledningen och ett sånt upplägg kväver ett forum och dess medlemmar.

Nej bort med pekpinnarna och allt regeltjat och fram med frihet under ansvar och visa lite tilltro till medlemmarnas förmåga att uppföra sig som vuxna människor, då kan det bli lite fart på forumet och medlemmarna vågar skriva kommentarer och uttrycka sina åsikter om varandras bilder.

My 2 Cent

PS Förmodligen har jag med detta inlägg trampat på masor av ömma tår och skulle inte bli ett dugg förvånad om jag blir utslängd från forumet men då får det bli så för enligt forumreglerna såska man stå för sina åsikter på detta forum och jag står för vartenda ord i detta inlägg!! DS
 
Nej bort med pekpinnarna och allt regeltjat och fram med frihet under ansvar och visa lite tilltro till medlemmarnas förmåga att uppföra sig som vuxna människor, då kan det bli lite fart på forumet och medlemmarna vågar skriva kommentarer och uttrycka sina åsikter om varandras bilder.

My 2 Cent

PS Förmodligen har jag med detta inlägg trampat på masor av ömma tår och skulle inte bli ett dugg förvånad om jag blir utslängd från forumet men då får det bli så för enligt forumreglerna såska man stå för sina åsikter på detta forum och jag står för vartenda ord i detta inlägg!! DS

Förstår vad du menar och tror inte du blir utslängd.. Kan hålla med om att länken till forumregler och kommentarsrelger hänger på varje sida och kan för många kännas hämmande och får en del att tveka att skriva något. Man har ju faktiskt godkänt alla regler som medlem som du själv skriver.

Röstar också för att ta bort dessa pekpinnar..
 
Fotosidan formas av sina medlemmar, och sedan i slutändan ledningens beslut efter att ha hört olika åsikter. Betänk dock att det, precis som i samhället i övrigt, finns diametralt motsatta åsikter om det mesta. Många efterlyser tex just nu hårdare moderering av forumet, mer kontroll på vilka bilder som läggs in, hur kommentarer skall få skrivas etc. Så det går inte att göra alla glada förstås, och det vi implementerar brukar bli en liten kompromiss.

Det gjorde att jag först avstod från att skriva något då min uppfattning om ett forum är att man ska få utrycka sina egna känslor, åsikter och tankar om i detta fall en bild om vad man ser och utrycka det med sina egna ord
Artikeln vi länkar till handlar ju stort bara om att man skall försöka skriva mer än bara "å vad snygg bild!" som kommentar. Detta för att lite mer genomtänkta kommentarer utvecklar både fotografen och den som kommenterar. Det är som jag skrev ovan inte vårt diktatoriska påhitt, utan har tillkommit genom åsikter från medlemmar under åren.

Vad det gäller Bildkritik-poolerna - jo där finns det en uppmaning att ge just konstruktiv bildkritik, för det är ju just detta dom poolerna är till för. Det är för att få bildkritik som medlemmar lagt bilder där, så egentligen kommer pekpinnen från dessa medlemmar själva.

jag har ju redan vid skapandet av mitt medlemskap accepteratt följa forumets regler varför ska jag påminnas om det vid varje inlägg och kommentar jag gör??
Omvänt - vad gör det egentligen att man påminns om detta? Svårt att sia om iofs; men skulle vi ha fler eller färre regelbrott om vi inte hade påminnelsen?

Förmodligen har jag med detta inlägg trampat på massor av ömma tår och skulle inte bli ett dugg förvånad om jag blir utslängd från forumet men då får det bli så för enligt forumreglerna såska man stå för sina åsikter på detta forum och jag står för vartenda ord i detta inlägg!! DS
Vi bär skor med stålhätta, stampa på du :)

Naturligtvis blir du inte utslängd för att du framför en åsikt på ett sakligt sätt, då om något vore det väl en diktatur. Vi har full åsiktsfrihet i våra forum så länge man beter sig som folk - inte går till personangrepp, hetsar mot folkgrupper och andra enkla regler. Det där borde ju de vara sunt förnuft egentligen, men ändå så förekommer sådant varje vecka.
 
Christer:

Det som det gör att vid varje inlägg se den negativt laddade texten är att man påverkas just negativt och därmed inte skriver på ett neuttrallt sätt vilket ju borde vara det som eftersträvas.

Självklart ska den kritik som ges vara konstruktiv och föra både fotograf och bild framåt, det som iaf jag känner är att man inte "törs" lägga upp en bild om den inte är nästintill perfekt ens i mjukstart (läs den debatt som pågår i den tråden) trots att jag skulle vilja få en halvdann bild komenterad för att lära mig vad jag gjorde fel men då blir ju bilden och jag som fotograf helt nersablad och det kväver ju slusten att be om hjälp!

Trevligt att jag inte blir det dock lutar det åt att jag ger upp här ändå för jag känner inte att min fotografiska förmåga ligger på en tillräckligt hög nivå för att bli bra bemött på ett så elitinriktat forum som FS vilket är synd då några få medlemamr har varit possitiva bekantskaper men helhetsintrycket är omvänt.
 
Självklart blir ingen utslängd för konstruktiv och saklig kritik. Jag skulle precis som Christer påstå att vi verkligen har stålhättor och ingen behöver känns sig rädd eller nervös för att säga vad de tycker.

Att vi har lite regler som vi försöker kommunicera handlar bara om att vi ställer lite krav på de som skall vara med här. Vare sig det gäller i forum eller i bildkritiken. Och bara för att vi har krav och regler så behöver vi inte vara elitiska.

Jag är ganska säker på om du ger Fotosidan.se en chans så kommer du fastna. Här finns fantastiska medlemmar och du kommer i interaktionen med dem känna en rejäl positiv utveckling.
 
Självklart blir ingen utslängd för konstruktiv och saklig kritik. Jag skulle precis som Christer påstå att vi verkligen har stålhättor och ingen behöver känns sig rädd eller nervös för att säga vad de tycker.

Att vi har lite regler som vi försöker kommunicera handlar bara om att vi ställer lite krav på de som skall vara med här. Vare sig det gäller i forum eller i bildkritiken. Och bara för att vi har krav och regler så behöver vi inte vara elitiska.

Jag är ganska säker på om du ger Fotosidan.se en chans så kommer du fastna. Här finns fantastiska medlemmar och du kommer i interaktionen med dem känna en rejäl positiv utveckling.

OK ska ge sidan en ny chans så får vi se om det blir som Du tror att det blir då för det var min förhoppning när jag gick med och flera medlemmar har varit ytterst trevliga att få kontakt med så jag hoppas på fler såna då.

Inget fel med regler eller att ställa krav det är snarare nödvändigt, vad jag inte är bekväm med är att dessa genomgående framförs i negationsform istället för att belysa det possitiva.

Minns inte exakta ordalydelsen men det kan låta tex såhär:

Du får inte lägga upp många bilder här på FS bara för att visa upp dem då är det bättre att göra det på www.xxx.xx .

Varför inte säga tex:
Här på FS satsar på kvalitet före kvantitet, så välj Dina bilder med omsorg och lägg upp såna bilder Du vill ha konstruktiv kritik på för att utveckla Ditt fotograferande.

I rutan där komentarer skrivs i Mjukstart står "Tänk på att du riktar dig till en nybörjare här. Skriv konstruktivt och gärna övertydligt" visst det är för nybörjare men att utgå ifrån att folk är mindre begåvade bara för att de är nybörjare så man måste vara övertydlig för att de ska fatta känns inte bra, åter en negation istället för att lyfta fram det possitiva i konstruktiv kritik för sån är possitiv även om den påtalar fel och brister då man ju lär sig av misstagen.


Nåväl jag hoppass Du har rätt och att det kommer att funka framöver.
 
Problemet är att folk lägger upp bilder av sentimentala skäl snarare än fotografiska? Jag kommenterade ett foto som jag tyckte hade kanske passat in i ett familjealbum då fick jag svaret att de minsann hade haft roligt den kvällen fotot togs osv...! Folk vill hellre visa sin bilder som man gjorde förr när någon varit på semester och man satt där och genomled en armada av 300 semesterbilder via diabildsprojektor av någon överambitös släktning:) Jag tror att det hade kanske varit bra om man haft ett galleri utan kritik för just bara bilder av alla slag, det hade kanske avlastat bildkritikpolerna? Samma bild jag kriticerade hade fått 2 4or och en 5a i betyg, jag hade inte ens behållit den bilden i min tredje sortering? Fast jag kan förstå det sentimentala värdet i bilden men hmm inte det fotografiska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.