Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkaviltet och brus, D200 vs D2X ?

Produkter
(logga in för att koppla)
erro.se skrev:
Tack för svaren.

En D2X ligger inte inom mina ekonomiska ramar, vilket däremot en D200 skulle kunna göra. Jag har däremot möjlighet att låna en D2X en hel del och kan alltså prova den rätt grundligt. Däremot vore det ju trist om en D200 senare skulle visa sig betydligt sämre vad gäller just bildkvalitet och brus.

Att D2X är proffsmodellen med alla dess fördelar inser jag. En D200 är säkerligen mer än nog åt mig.

Fler synpunkter eller erfarenheter?

Ja, köp då hellre nya D80 den har samma sensor lika mycket lull lull som D200, men liknande bygg kvalitet som D70, pris? Du får mycker pengar över att köpa fina optik, & blixtar osv, gemfört med om du köper en D200 bara för att den är lite snabbare, & har något mera påkostad konstruktion.

Som alltid är ju frågan: hur mycket är summan av de små extra finesserna värd i pengar? Spegeluppfälling, snabbare serietagning, separata knappar för AF och AEL...

D80 är förstås också med på önskelistan. Vill dock gärna känna på den först, eftersom den tydligen är kännbart mindre än D200, och D200's storlek har hittills känts väldig bra av det lilla jag hållt i den.

Tänk ändå om det fanns en "kamerautlåningsmyndighet" som hade samtliga tillverkade modeller på lager, där man kunde kvittera ut några olika för några dagars test :)

Angående Mankans G's inlägg så håller jag med i mycket. Ergonomin används hela tiden, lågt hög-ISO-brus används ytterst sällan, åtminstone för min personliga del, och med den fotogtafering jag sysslat med hittills. men sånt kan ju ändras. Och visst är det kul att ha möjligheter.

Som jag (och andra) skrev här tidigare. Det gäller att välja när man är tillräckligt nöjd. man kan vänta hela sitt liv på "nästa modell" som är lite bättre eller lite billigare.

Å andra sidan vill jag inte denna gång köpa en sko som är lite för liten så att säga. Därför känns D200 rent spontant som ett bättre köp än D80, även om man ser till pengarna.

Och sen ska jag väl inte nämna C---n i denna tråd. 30D och vad de nu ska presentera inom kort... :)

Världen är full av vel-pellar, och jag är en av dem. Under tiden fotar ni andra glatt vidare.

erro.se skrev:

Tänk ändå om det fanns en "kamerautlåningsmyndighet" som hade samtliga tillverkade modeller på lager, där man kunde kvittera ut några olika för några dagars test :)

Självklart borde Fotosidan ha en sådan enhet. Skicka det som förslag ;-)

Ola Christensson skrev:
Varför i hela tiden är det så mycket snack om brus hit och dit? På gamla hederliga film-tiden var det väl ingen som klagade på att bilderna blev mer grovkorniga ju högre iso man hade på filmen?
Visst klagade man. Men man hade ju inte så mycket val då. Det har man idag. Utveckling, du vet;-)

Är det inte bättre att lära sig använda blixten på rätt sätt än att förvänta sig att man ska få perfekta bilder i totalt mörker..?
Det finns tillfällen då blixt är otänkbart.

Tja, skillanden tycker jag nog ligger lite i detlajåtergivningen. Den är bättre på den bild du gav som exempel.

Men det är fortfarande ganska tydligt brus/korn.

Tycker själv att brus kan vara snyggt, men i bland vill man ju ha den där skarpa snygga bilden med jämna fina skuggor.

Det ser väl riktigt bra ut.
Fast jag lägger hellre till brus än försöker att jämna ut eller tabort det i Photoshop.

Men alla bilder blir ju inte bättre utan brus/korn.
Sedan är det ju mycket pixelpeppande att jaga brus som man gör ibland.

Men den stor nackdelen som jag ser det är detalj- och skärpeförlusten. Annars kan man ju leva med kornighet i bilden.

Jag har själv spenderat många timmar och blaskat svartvitt.
Tänkte köpa en "Epson 2400". den ska tydligen vara bra på gråtoner.
Erfarenhet någon???

/K

D200:ans brusbild (kornlikt) + svartvitt på trevligt papper med Epson 2400! Bra kombination tror jag.

/K

Makten skrev:
Apropå brus. Det här tycker jag ser minst lika "illa" ut som bruset hos en D70 vid ISO 1600, och detta är analogt:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/769051.htm?set=lp

Eftersom jag blivit ett exempel i denna diskussion kommer jag med lite synpunkter:

Jag använder film för att jag gillar korn, det ger ett djup och en materialkänsla till bilden som ofta saknas i de rena digitala bilderna. Och sedan har film ett annat omfång också, tecknar ljuset på ett annat sätt...

Digitalt brus är sällan snyggt. När jag får det (vilket händer rätt ofta, man är ju Nikonist :-]), brukar jag lägga till ett kornliknande brus över. Detta korn går det sedan dessutom att skärpa ordentligt på, vilket det sällan gör på det digitala bruset. Likadant med filmkornet, det går att skärpa på utan att det blir störande artefakter.

Sedan har vi ju de allmänna bristerna med digital publicering på webben. Hårt komprimerat jpg-format har ju sitt eget "brus", vilket sällan är attraktivt. Mina papperskopior är min verkliga måttstock på hur mina bilder ser ut.

Senast ändrad:
M.Saaw skrev:
Det ser väl riktigt bra ut.
Fast jag lägger hellre till brus än försöker att jämna ut eller tabort det i Photoshop.

Men alla bilder blir ju inte bättre utan brus/korn.
Sedan är det ju mycket pixelpeppande att jaga brus som man gör ibland.

Men den stor nackdelen som jag ser det är detalj- och skärpeförlusten. Annars kan man ju leva med kornighet i bilden.
Jovisst, en brusfri bild ger ju större möjligheter att själv välja hur bilden ska se ut. Men det gäller ju även analogt. Vad jag vill komma till är att jag tycker att det ibland blir fånigt med kraven på brusfrihet. Varför inte se det på samma sätt som analogt korn, det vill säga att det kan tillföra något i bilden? Fixar man bort färgbruset så är bruset inte fult, tycker jag i alla fall.
Det är klart att man förlorar skärpa, men gör det alltid så mycket? Om en grusig analog bild kan innebära "känsla", varför kan inte en digital grusig bild göra det också? Såååå stor är inte skillnaden, åtminstone inte om vi ser till webpublicering.

pareli skrev:
Eftersom jag blivit ett exempel i denna diskussion kommer jag med lite synpunkter:

Jag använder film för att jag gillar korn, det ger ett djup och en materialkänsla till bilden som ofta saknas i de rena digitala bilderna. Och sedan har film ett annat omfång också, tecknar ljuset på ett annat sätt...
Jag vet inte särskilt mycket om analogt foto, men nog är omfånget och färgerna viktigare för skillnaderna än brus och korn?

Digitalt brus är sällan snyggt. När jag får det (vilket händer rätt ofta, man är ju Nikonist :-]), brukar jag lägga till ett kornliknande brus över. Detta korn går det sedan dessutom att skärpa ordentligt på, vilket det sällan gör på det digitala bruset. Likadant med filmkornet, det går att skärpa på utan att det blir störande artefakter.
Ja, där håller jag med. En digital brusig bild är väldigt svår att skärpa på ett snyggt sätt, och det syns tydligt i mitt exempel på enbären. Man skärper bruset också, som då blir hårt och "skräpigt" tyvärr.

Sedan har vi ju de allmänna bristerna med digital publicering på webben. Hårt komprimerat jpg-format har ju sitt eget "brus", vilket sällan är attraktivt. Mina papperskopior är min verkliga måttstock på hur mina bilder ser ut.
Jo, det förstås. Men om vi nu ser till din bild som jag valde som exempel, så tycker jag att det som får den att se "analog" ut, vilket den verkligen gör, är en ganska lustig tonkurva. Att applicera en sån kurva går ju på digitala bilder, men då framträder gärna massa eländes grus och annat skräp i bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar