Slowfinger
Aktiv medlem
Vet att du frågar Mikael R, men jag har ägt både D200 och 30D så om du vill kan jag delge mina erfarenheter om för- och nackdelar. Men det här är ju inget vs-forum så vi riskerar att bli flyttade av forumvärden ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jonsjoberg skrev:
Kommer du att skjuta mkt över ISO 800, då skulle jag titta på Canonen.. Du kan ju säkert få klämma å känna på dem i ngn fotobutik..
Sen glöm inte objektiven, har du en bekant som har D2x så kanske Nikon är bättre, för då har du ju möjjlighet att testa objektiv också, kanske?
/Jon - som personligen inte skulle byta bort brusprestandan hos Canon för all ergonomi i världen, men då fotar han typ 90 % av hans "viktiga" bilder på ISO 1600, å 5 % på ISO3200.. =)
Slowfinger skrev:
Vet att du frågar Mikael R, men jag har ägt både D200 och 30D så om du vill kan jag delge mina erfarenheter om för- och nackdelar. Men det här är ju inget vs-forum så vi riskerar att bli flyttade av forumvärden ;-)
macrobild skrev:
Jag tycker mycket väl man kan diskutera för och nackdelar med kamerorna. Bara det görs sakligt . Inget j... tyckande pga att den ena eller andra äger ett av systemen och har aldrig jämfört dem mot varandra under samma förhållanden..
Mikael
Slowfinger skrev:
Fick ett mejl från Mikael S som ville att jag skulle skriva en jämförelse mellan 30D och D200.
macrobild skrev:
Båda systemen är tillräckligt bra- det återstår att lära sig att hantera dem på ett vettigt sätt.
Slowfinger skrev:
Instämmer till 100% Det är väldigt lätt att man hamnar i detaljdiskussioner och pixelpeeping och glömmer att det båda märkena är kapabla att ta världens bästa bilder. Det gäller bara att göra det. Och DET är ju mycket svårare än att tekniknörda ;-)
Ett exempel: Svenska dagbladets fotografer använder Nikon. DN:s använder Canon. Jag läser båda tidningarna. Ser jag någon skillnad på den tekniska kvaliteten? Inte ett dugg. Däremot kan jag se skillnad på en bra och en mindre bra bild.
Men det har inte med märket att göra...
Ett exempel till: Många här läser Kamera & Bild. Göran Segeholm plåtar med Nikon och Magnus Fröderbergs bilder är tagna med Canon. Syns någon skillnad i teknisk kvalitet med den tidningens fina tryck? Nix. Men de båda FOTOGRAFERNA tar bra bilder...