Annons

Bildiskussioner har till stor del försvunnit från FS, vad skall vi då med FS till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Förlag 1:
Gör kritikpoolen till en bilddiskussionspool, men tillåt diskussioner kring komposition, exponering, utsnitt, ljussättning m.m. utöver tankar, känslor, syften och budskap.
Det är väl tillåtet nu också?

Nå, jag tror det är svårt att försöka "vända skutan" Bildkritik och få alla att förstå skillnaden på kritik och diskussion, puha för att man skall diskutera, styra hur man skall skriva etc. Det kommer fn in över 300 bilder där per dag och ev intressanta diskussioner runt en bild försvinner nog lite i allmäna bildkritikbruset.

Föreslår vi fortsätter kör med Bilddiskussionspoolen för detta, men försöker lyfta fram den mer - och även håller på regeln att den som lägger in bilden där måste "kasta första stenen", för att trigga igång diskussioner lite. I den poolen visar vi också bara kommentarer skrivna där - så att det går att läsa det som just en diskussion.

Jag vet inte om någon sett det, men det finns en separat "Senaste kommentarer" per pool numera. Jag kan lätt fixa så den för Bilddiskussion visar även svar, som ett första steg.

Jag separerar mitt dravel i nåt ovanstående inlägg till ett konkret förslag:

Gör diskussionspoolen till en "huvudpool"!
Det vill säga, låt den få lika mycket uppmärksamhet som bildkritik. Låt den ligga direkt synlig under bildkritik och bildkritik nybörjare. Då skulle man för det första dela lite på bildflödet, och det skulle handla mer om tanken bakom bilden i denna pool än det rent tekniska, som ju kritikpoolen känns mer rätt för. Att kunna skriva fram och tillbaka om bilden precis som i en forumtråd vore skitkul tycker jag, och jag hoppas att andra håller med om det.

Som det är nu så läggs ju merparten av alla bilder i bildkritik, och det beror nog mycket på att alla vet att det är där folk kollar. Med några fler huvudpooler kunde man dela flödet för olika smaker och betraktare. Men inte många, bara kanske max 5 stycken. Annars blir det som i nuläget, att alla lägger allt i en och samma pool, nämligen den mest besökta; bildkritik.

Kan det vara nåt? :)

clindh skrev:

Jag vet inte om någon sett det, men det finns en separat "Senaste kommentarer" per pool numera. Jag kan lätt fixa så den för Bilddiskussion visar även svar, som ett första steg.

Det är en utveckling jag efterfrågat! Tack Christer! Självklart tycker jag fotografens svar ska synas i denna pool.

Tyvärr lyckas jag inte klicka fram fler diskussioner än den senaste dagens? (just nu bara två bilder) Om jag försöker ändra antal dagar så går länken till "senaste bildkommentarer" som gäller för a l l a bilder.

Håller med om att Bilddiskussion måste lyftas uppe. Nu ligger den under kritikpoolerna, under ny rubrik "Kritik och diskussioner"

Felet ang att komma ihåg vald pool i "Senaste kommentarer" är fixad. Jag stoppade också in så att man kan välja om man vill se även fotografens svar när man är i "Senaste kommentarer", så får man välja själv.

"Bilddiskussioner" finns nu länkad på förstasidan

Det är vad jag hinner med nu, back to work...

(Dra igång lite intressanta diskussioner nu, iställer för att hänga här i forumet :)

clindh skrev:
Håller med om att Bilddiskussion måste lyftas uppe, nu ligger den under kritikpoolerna, under ny rubrik "Kritik och diskussioner"

Jag stoppade också in så att man kan välja om man vill se även fotografens svar när man är i "Senaste kommentarer", så får man välja själv.

"Bilddiskussioner" finns nu länkad på förstasidan

Det är vad jag hinner med nu, back to work...

(Dra igång lite intressanta diskussioner nu, iställer för att hänga här i forumet :)

JABBA!!! Nu fungerar det! :`D

Arleklint skrev:
Det fanns diskussioner under bilder som tidigare var upplagda på FS. Men eftersom bilder tas ner för att ge utrymme för nya så är de numera svåra att finna.

Förlag 1:
Gör kritikpoolen till en bilddiskussionspool, men tillåt diskussioner kring komposition, exponering, utsnitt, ljussättning m.m. utöver tankar, känslor, syften och budskap.

Förslag 2:
Gör båda sidor i bilddisskussionerna synliga bland senaste kommentarer.

Förslag 3:
Låt en moderator jobba med att peppa bilddiskussioner

Förslag 4:
Publicera bilder med givande diskussioner på förstasidan

Förslag 5:
Bjud in till bilddiskussionskvällar IRL

Janne

Om de nu är så svåra att finna kan de väl aldrig ha varit speciellt vanligt förekommande? Är inte det en högst nostalgiskt syn på det hela? Var allt så dåligt tidigare i jämförelse med nu? Kan det inte vara så att det är dina behov som har förändrats? Att du helt enkelt hade större behov/glädje av fotosidan när du själv inte hade så stor erfarenhet (och till stor del ville diskutera kamerateknik och kamerainköp)? Jag menar att detta med för få kommentarer, för snälla kommentarer, för elaka kommentarer, för lite diskussioner, för mycket teknikfokusering o.s.v. har ju diskuterats på fotosidan länge, åtminstone sedan 2001, då jag blev medlem första gången.

Visseligen har fotosidans medlemmar ökat drastiskt. "Gemenskaphetskänslan", eller hur man nu uttryckt det, kanske är mindre (eller så är det bara jag som inte är så engagerad längre) men det kanske kan ändras med intresseavdelningar?

Eller så har du rätt. I så fall kanske det också kan lösas genom intresseavdelningar. Kanske är det lättare att kritisera och diskutera bilder av sådana man känner lite bättre eller åtminstone vet vilka de är?

Detta blev ett högst svamligt inlägg. Jag hoppas dock att du förstår och tar det på rätt sätt.

Edit: Många av förslagen är dock bra även om jag, som du vet, är skeptisk till detta med de senaste kommentarerna.

Nu har folk börjat lägga upp bilder i diskussionspoolen, men de flesta verkar ha missförstått syftet, och skriver inte vad det är de vill diskutera. Hur löser man det? Känns som att den bara blev en till pool där man kan langa upp bilder för att det bara går med en per dag per pool:-(
Dags att begränsa pooluppladdningen till en per dag över huvudtaget?

Makten skrev:
Nu har folk börjat lägga upp bilder i diskussionspoolen, men de flesta verkar ha missförstått syftet, och skriver inte vad det är de vill diskutera. Hur löser man det? Känns som att den bara blev en till pool där man kan langa upp bilder för att det bara går med en per dag per pool:-(
Dags att begränsa pooluppladdningen till en per dag över huvudtaget?
Det har alltid behövts mycket sållning i den för att poolreglerna missas (eller nåt,) och jag gör en raid i den efter kaffet och kontaktar de som placerat fel eller tar bort de som missat beskrivning. Bilder som förblivit okommenterade en viss tid plockas också för att diskussionerna som ev. uppstår ska kunna fokuseras lättare.

Makten skrev:
Nu har folk börjat lägga upp bilder i diskussionspoolen, men de flesta verkar ha missförstått syftet, och skriver inte vad det är de vill diskutera. Hur löser man det?
Ta bort dem på en gång; det står tydligt i reglerna.

Om du tycker det blir betungande Lotta så hör av dig, det går att lägga till fler med rätt att moderera poolen.

Nu när den upphöjts till "kritikpool" skall vi nog implementera regeln att totalt max 1 bild/dag i dessa tre pooler.

Nu är det sållat och de som saknar öppnande text som är kvar har ombetts att inkomma med sån. Blev nog mer överskådligt. Än så länge är det egentligen en simpel sak att plocka när bevakningarna kommer som de ska, men fler kanske ändå är bra (Martin?) Jag kör med i princip färdiga "mallar" för att be vissa komplettera med öppnande text och ytterligare en mall om jag raderar något som hunnit kommenteras (så kommentarerna skickas med mailet)

Jag tror också på 1 pool/dag i de poolerna. Röstar ja för det alltså:)

En grej som gör det omständigare nu än förr med sållning av okommenterat är dock att kommentarer som getts utanför den poolen också syns i siffran. Går det att ändra lätt i den poolen så bara poolens kommentarer anges där?

Senast ändrad:
lottawe skrev:
(Martin?)
Wuäh, jag är nog för "otrevlig" för att ha en sån roll, hehe. Skulle gallra hejvilt!

Jag tror också på 1 pool/dag i de poolerna. Röstar ja för det alltså:)
Ja, det är nog lösningen.

Förresten, vore det inte bättre att radda upp alla pooler med undermenyer när man klickar på "pooler"? Nu är det fortfarande bara bildkritik och nybörjare som syns om man inte låter undermenyerna ploppa fram. Överskådligheten över vilka pooler som finns är inte den bästa tyvärr.
Nåt sånt här menar jag:

[Fet rubrik] "Pooler":

[underrubrik] "kritikpooler":
bildkritik
nybörjare
diskussion

[underrubrik] "intressepooler":
toycamera
gatufoto
etc.

Ja, ni fattar vad jag menar. Så att man ser rubbet direkt liksom, men att de "viktiga" kritikpoolerna ligger högst upp. Detta kunde nog också få upp intresset för övriga pooler en smula.

Bilddiskussion är faktiskt inställd såhär:
- en bild i veckan
- endast Brons/Silver/Guld kan lägga in

(Det senare kan ju diskuteras, kommer inte ihåg varför vi satte upp det så egentligen.)

Makten skrev:
Ja, ni fattar vad jag menar. Så att man ser rubbet direkt liksom, men att de "viktiga" kritikpoolerna ligger högst upp. Detta kunde nog också få upp intresset för övriga pooler en smula.
Det blir en väldigt lång lista, speciellt om man tar med klubbar och utflykterna på det viset.

Men vill dock rensa i floran av de "motivinriktade" pooler, till förmån för kategorifiltrering av Bildkritik, och att lägga till kategorier - vi kan ju inte ha en pool per motivtyp. Men vi har inte kommit dit än tyvärr)

Arleklint:
Varje bild bör helst ha sin egen diskussion.

En bra idé, där varje bild utgjorde en diskussionstråd precis som i forumen.
Jag har saknat forumfunktionaliteten även bland annonserna, då jag velat ställa frågor kring produkten (skick, ålder, garanti, tidigare ägare o s v).

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto